Hvordan gjenopprette slettede filer fra USB uten en papirkurv?

Jeg slettet ved et uhell viktige filer fra USB-stasjonen min og oppdaget at de aldri havnet i Papirkurven. Jeg bruker denne minnepinnen til arbeidsdokumenter og familiebilder, så jeg trenger virkelig en trygg måte å gjenopprette slettede filer fra en USB på uten å gjøre situasjonen verre. Hva fungerer faktisk?

USB-minnepinner oppfører seg ikke som hoveddisken din. Når du sletter en fil der, hopper Windows ofte over den vanlige Papirkurv-flyten og behandler det som en direkte sletting. Mange lærer dette på den irriterende måten.

Likevel betyr ikke slettet alltid borte. Jeg har sett mange tilfeller der dataene fortsatt lå på flash-stasjonen, men filsystemet sluttet å liste dem opp og markerte plassen som ledig. Det er etter at du fortsetter å bruke minnepinnen at ting går galt. Nye filer begynner å havne over de gamle, og sjansene dine synker raskt. På en liten USB-stasjon har du ikke mye rom for feil. Gjør du én feil, så ja, det blir stygt.

Hvis stasjonen fortsatt vises normalt, ville jeg valgt programvare for datagjenoppretting. Jeg ville ikke gjort det hvis minnepinnen har maskinvareproblemer, som dette:

1. USB-en blir ikke oppdaget i det hele tatt;
  2. den rapporterer 0 byte eller en helt tullete kapasitet;
  3. den mister forbindelsen når du beveger på den;
  4. kontakten ser bøyd, løs eller sprukket ut;
  5. stasjonen blir varmere enn den burde;
  6. filene er viktige nok til at et gjenopprettingslaboratorium føles tryggere.

Hvis ingen av disse passer og flash-stasjonen monteres som normalt, er programvaregjenoppretting vanligvis det reneste neste steget.

Før skanning ville jeg tatt de raske kontrollene folk hopper over. Se rundt på datamaskinen etter kopier du har glemt. Sjekk skysynkroniseringsmapper, gamle e-postvedlegg, sikkerhetskopimapper, tilfeldige skrivebordsdump, alt sammen. Slå deretter på visning av skjulte filer og undersøk USB-en igjen. Jeg har opplevd at filer så slettet ut når de bare var skjult av en endret attributt eller litt lurvete skadevareoppførsel.

Se også etter mapper som $RECYCLE.BIN, RECYCLER, RECYCLED eller .Trashes hvis stasjonen har vært koblet til en Mac på et tidspunkt. Jeg ville ikke satset på at dette redder dagen, men det tar nesten ingen tid, så jeg sjekker fortsatt.

Når det ikke hjelper, skann stasjonen. De fleste gjenopprettingsapper gjør den samme jobben på litt forskjellige måter. Menyene endres, sorteringen av resultater endres, noen forhåndsvisninger er bedre enn andre, men arbeidsflyten ligger tett opp mot dette:

1. Installer gjenopprettingsprogrammet på datamaskinen din, ikke på USB-stasjonen.
  2. Koble til USB-minnepinnen.
  3. Velg USB-en i gjenopprettingsappen.
  4. Start en skanning etter slettede eller tapte filer.
  5. La skanningen fullføres. Ikke avbryt den halvveis.
  6. Bruk søkeverktøy, filtre eller filtypegrupper for å snevre inn rotet.
  7. Forhåndsvis filer der appen støtter det.
  8. Lagre gjenopprettede filer på PC-en, en ekstern disk, SSD eller en annen USB, aldri tilbake på den samme USB-minnepinnen.

Den siste delen betyr mer enn folk tror. Hvis du gjenoppretter filer til den samme flash-stasjonen, risikerer du å overskrive andre slettede data som du ikke har gjenopprettet ennå. Jeg gjorde dette én gang for flere år siden, én gang, og jeg gjorde det ikke igjen.

Når det gjelder programvaren, er førstevalget mitt her Disk Drill. Jeg har prøvd en haug med gjenopprettingsverktøy, og for et vanlig tilfelle med sletting på USB pleier denne å være den minst irriterende. Den fungerer med vanlige filsystemer for flash-stasjoner som FAT32, exFAT og NTFS. Oppsettet er lett å lese. Forhåndsvisningsverktøyet hjelper mye.

Hvis en fil forhåndsvises riktig, pleier jeg å ta det som et godt tegn på at den gjenopprettede kopien vil være brukbar. Ingen garanti, men et sterkt hint.

Det hjelper også når filsystemet er delvis ødelagt eller mangler noe kataloginformasjon, fordi det også gjør signaturbasert skanning. Så selv om den gamle mappestrukturen er ødelagt og filnavnene er borte, kan du fortsatt få tilbake filinnholdet. Ulempen er at du kan få gjenoppbygde filer med generiske navn i stedet for originalene. Bedre enn ingenting, fortsatt irriterende.

Det andre alternativet som er verdt å nevne, er PhotoRec. Det er gratis, og ja, det finner mye. Jeg har brukt det på stygge stasjoner der penere apper slet. Men opplevelsen er røff. Grensesnittet føles gammelt, og resultatet blir ofte en haug med gjenopprettede filer uten nyttige navn og uten mappestruktur. Det gir resultater, og så lar det deg sitte i timevis og sortere gjennom en digital roteskuff. Har du tålmodighet, greit. Jeg likte det ikke spesielt godt, for å være ærlig.

Jeg ville holdt meg unna CHKDSK før gjenoppretting. Folk slenger rundt det rådet altfor raskt. CHKDSK er for reparasjon, ikke for å angre sletting. Det endrer filsystemstrukturer, som er det motsatte av hva jeg vil før jeg prøver å hente slettede filer fra en stasjon. Regelen min har vært enkel en god stund, gjenopprett først, reparer senere.

Så den korte versjonen er dette. Slutt å bruke USB-en. Sjekk etter skjulte filer, gamle kopier og mapper av papirkurv-typen. Hvis stasjonen virker stabil, skann den med Disk Drill og gjenopprett alt du finner til en annen enhet. Hvis minnepinnen begynner å koble ut, rapporterer merkelig kapasitet eller ser fysisk skadet ut, ville jeg droppet gjør det selv og sendt den til en gjenopprettingstjeneste.

Slutt å skrive til USB-en først. Hver nye lagring reduserer sjansene for gjenoppretting.

Jeg er stort sett enig med @mikeappsreviewer i å hoppe over reparasjonsverktøy tidlig. Jeg er litt uenig om én ting likevel, jeg liker å lage et fullstendig bilde av USB-en før skanning hvis filene er viktige. Jobb fra bildet, ikke fra minnepinnen. Verktøy som USB Image Tool eller lignende er gode til dette. Hvis skanningen går galt, har du fortsatt originaltilstanden. Det tar ekstra tid, men for familiebilder ville jeg gjort det.

Min rekkefølge ville vært:

1. Koble fra USB-en.
  2. Koble den til igjen i skrivebeskyttet modus hvis oppsettet ditt støtter det, eller i det minste ikke åpne og redigere filer på den.
  3. Lag et sektorbilde av stasjonen.
  4. Skann bildet, eller USB-en, med Disk Drill.
  5. Gjenopprett filer til PC-en din, ikke tilbake til minnepinnen.

Disk Drill er et solid valg for slettede filer fra USB-stasjoner fordi det håndterer FAT32, exFAT og NTFS godt, og forhåndsvisningen hjelper deg med å sortere dokumenter og bilder raskt. Hvis filnavnene er borte, sorter etter filtype og dato. For kontorfiler, søk etter filendelser som DOCX, XLSX, PDF. For bilder, filtrer JPG, PNG, HEIC. Det sparer tid.

En ting til folk ofte overser, sjekk Tidligere versjoner på alle mapper der du kopierte disse filene før. Søk også etter midlertidige Office-filer og mapper for automatisk lagring på datamaskinen din. Jeg har sett brukere gjenopprette det tapte dokumentet fra Word-bufferen i stedet for fra USB-en. Litt dumt, men det fungerer.

Hvis du vil ha en rask visuell gjennomgang, er denne videoguiden for gjenoppretting av slettede filer fra USB-minnepinne kort og lett å følge.

Hvis USB-en kobler fra, viser 0 byte eller blir varm, stopp med gjør-det-selv. Det er der folk gjør en sak som kan gjenopprettes om til en død sak.

Sletting fra USB er irriterende fordi det vanligvis hopper helt over Papirkurven, så ja, den delen er normal selv om det føles som om noe er ødelagt.

Jeg er enig med @mikeappsreviewer og delvis med @espritlibre, men jeg er litt mindre opptatt av å lage et image først i alle tilfeller. Hvis minnepinnen er frisk og du slettet filer nylig, er det fint å lage et image, men ikke obligatorisk. På billige USB-pinner kan lange lesinger også noen ganger gjøre dem ustabile. Så jeg ville vurdert det ut fra hvor stabil stasjonen er.

Det jeg ville gjort som ikke har blitt nevnt så mye: sjekk om filene faktisk ble fjernet eller om bare mappeoppføringene deres ble rotet til. Åpne Ledetekst og kjør:

attrib -h -r -s /s /d X:\*.*

Bytt ut X med USB-bokstaven din. Dette kan gjøre filer synlige igjen hvis skadevare eller en endring i filattributter fikk dem til å forsvinne. Det vil ikke gjenopprette faktisk slettede filer, men det løser flere tilfeller med manglende USB-filer enn folk tror.

Hvis dette også var et jobbdokument, sjekk appspesifikk gjenoppretting:

• Word AutoRecover
  • Excel midlertidige filer
  • Adobe nylige/cache
  • Windows-søk etter *.tmp, *.asd, *.wbk

Hvis filene virkelig er slettet, bruk Disk Drill eller PhotoRec. Min stemme går til Disk Drill for vanlige folk fordi forhåndsvisningen er mye mindre kaotisk, og det er enklere å gjenopprette slettede filer fra en USB-stasjon uten å gjøre prosessen til et helgeprosjekt. Gjenopprett bare til datamaskinen din, ikke tilbake til pinnen. Litt åpenbart, men folk gjør det fortsatt.

En siste sjekk: Hendelsesliste kan vise frakoblingsfeil. Hvis du ser gjentatte USB-tilbakestillinger, slutt å tukle med den.

Relatert diskusjon her også: Diskusjon og tips om filgjenoppretting fra USB-minnepinne

En liten uenighet med @espritlibre og @yozora: å ta en avbildning først er smart, men ikke alltid første trekk på en billig USB-pinne som allerede oppfører seg rart under lange lesinger. Hvis den er stabil, fint. Hvis ikke, er hver ekstra gjennomgang et sjansespill.

Det jeg heller ville lagt til:

• Sjekk Filhistorikk, OneDrive, Google Drive, Dropbox-versjonshistorikk
  • Prøv Windows File Recovery hvis du vil ha et gratis alternativ fra Microsoft
  • Se i Office-gjenopprettingsmapper før du gjør dyp skanning
  • Hvis det gjelder bilder, sjekk telefonimporter eller eksporter fra meldingsapper på PC-en din

For faktisk gjenoppretting av slettede filer er Disk Drill sannsynligvis den enkleste løsningen.

Fordeler:

• god USB-støtte for FAT32, exFAT, NTFS
  • forhåndsviser dokumenter og bilder godt
  • enklere sortering enn PhotoRec
  • ganske god til å finne slettede filer og filer via rå signatursøk

Ulemper:

• gratis gjenoppretting er begrenset på Windows
  • rå gjenoppretting kan miste opprinnelige navn/mapper
  • dype skanninger kan gi mange ubrukelige treff

Så rekkefølgen min ville vært: slutt å bruke USB-pinnen, sjekk sky-/lokale sikkerhetskopier og autolagringer i apper, skann deretter med Disk Drill og gjenopprett kun til datamaskinen din. Hvis stasjonen viser 0 byte, kobler fra eller blir overopphetet, hopp over gjør-det-selv.