Jeg tømte Papirkurv på Mac-en min ved et uhell og slettet viktige arbeidsfiler som jeg fortsatt trenger. Disse dokumentene er knyttet til en frist, og jeg prøver å finne den beste måten å gjenopprette slettede filer på Mac før de er borte for godt. Jeg trenger hjelp til å finne ut hvilke gjenopprettingsalternativer som fortsatt kan fungere.
Jeg gikk gjennom dette på en Mac for ikke så lenge siden, så det korte svaret er ja, det er fortsatt en sjanse, særlig hvis du nylig tømte Papirkurv og ikke fortsatte å bruke maskinen etterpå. Papirkurv på macOS ser endelig ut, men ofte fjerner systemet bare fillisten først og lar dataene ligge der til noe annet skriver over dem.
Det første jeg ville gjort er å slutte å bruke Mac-en med en gang. Ikke kopier store mapper, ikke installer tilfeldige apper, ikke render video, ikke flytt rundt på bilder. Nyere MacBook-er bruker SSD, og SSD-er med TRIM er dårlige nyheter for gjenoppretting når oppryddingen er ferdig i bakgrunnen. Når de blokkene blir tømt, faller sjansene dine raskt.
Jeg lærte dette på den harde måten på en M2 MacBook Pro. Jeg tømte Papirkurv med en mappe full av arbeidsfiler i, og ble kvalm i det sekundet jeg oppdaget det. Ingen Time Machine heller, noe som var dumt av meg. Verktøyet jeg endte opp med å bruke var Disk Drill. Jeg valgte det fordi det håndterte APFS uten merkelig oppførsel, og det virket ikke sketchy på Apple Silicon. Noen eldre Mac-gjenopprettingsapper så halvt forlatt ut da jeg sjekket dem.
Dette gjorde jeg, i rekkefølge:
Jeg sluttet å bruke Mac-en og koblet til en ekstern SSD.
Jeg installerte Disk Drill på den eksterne disken, ikke på den interne Mac-disken. Dette er viktig. Å skrive nye data til den samme interne disken er slik du mister filer som kan gjenopprettes.
Da jeg åpnet det, ba macOS om Full Disk Access.
Jeg gikk til Systeminnstillinger → Personvern og sikkerhet → Full Disk Access.
Jeg slo på Disk Drill der.
Det ba også om dypere tilgang for å skanne systemdisken. På nyere Mac-er er den delen normal.
Inne i appen valgte jeg den interne Macintosh SSD-en og klikket på Søk etter tapte data.
Etter skanningen åpnet jeg Se gjennom funne elementer og snevret det inn etter filtype. Jeg fokuserte på Dokumenter og Bilder først.
Jeg brukte forhåndsvisning før jeg gjenopprettet noe. Dette sparte tid. PDF-ene, PSD-filene og en haug med bildefiler åpnet i forhåndsvisning, så jeg visste at de var verdt å gjenopprette.
Jeg valgte det jeg trengte og trykket på Gjenopprett.
Jeg gjenopprettet alt til den eksterne SSD-en, aldri tilbake til Mac-ens interne lagring.
Resultatet mitt var greit. Ikke perfekt. Noen filer kom tilbake skadet, men det meste av det viktige overlevde. Jeg vil gjette rundt 85 prosent, pluss eller minus. Hvis du handler raskt, er sjansene bedre.
Før du går all-in på gjenopprettingsprogramvare, sjekk de enkle stedene også:
Time Machine-sikkerhetskopier
iCloud Drive, pluss området for Nylig slettet
Slettede filer i Dropbox eller Google Drive
Bilder-appen, albumet Nylig slettet
Notater-appen, mappen Nylig slettet
Vedlegg i Mail, hvis du sendte filene rundt før du mistet dem
En ting jeg ikke ville gjort er å kjøre oppryddingsapper, optimaliseringssøppel eller tilfeldige reparasjonsverktøy mens du har panikk. Jeg har sett folk gjøre det verre fordi de begynte å fikse disken før de prøvde gjenoppretting.
Hvis filene betyr mye og programvare nesten ikke finner noe, er et profesjonelt gjenopprettingsverksted fortsatt et alternativ. Det koster mye, så jeg ville bare gått dit for bedriftsregistre, klientarbeid, juridiske ting, familiebilder, ting som det. Selv da setter SSD TRIM grenser for hva noen kan hente tilbake.
Så ja, å tømme Papirkurv betyr ikke alltid at filene er borte for godt. Det viktigste er hastighet. Slutt å bruke disken, sjekk sikkerhetskopier først, og prøv deretter gjenoppretting uten å skrive mer data til den interne SSD-en.
Å tømme papirkurven er dårlig, men det betyr ikke alltid at filene er borte for alltid.
Jeg er enig med @mikeappsreviewer i ett viktig poeng, slutt å skrive til Mac-en. Jeg er litt uenig i å vente for lenge før du sjekker skyen og gjenoppretting på appnivå først. For arbeidsdokumenter er det ofte raskere enn en full diskskanning, og noen ganger får du den rene originalfilen med filnavnene intakt.
Prøv denne rekkefølgen:
-
Sjekk appen du lagde filene i.
Pages, Word, Excel, Photoshop, Preview, AutoSave-mapper, midlertidige filer. Office beholder noen ganger autorecovery-kopier i:
~/Library/Containers/com.microsoft.Word/Data/Library/Preferences/AutoRecovery -
Sjekk papirkurven i skyen.
iCloud Drive, Dropbox, Google Drive, OneDrive beholder alle slettede filer i en bestemt periode. Mange beholder også versjonshistorikk. Dette er viktig hvis du overskrev en fil før du slettet den. -
Søk etter lokale snapshots.
Hvis Time Machine noen gang har vært aktivert, kan lokale macOS-snapshots fortsatt finnes selv uten at sikkerhetskopidisken er tilkoblet. Åpne Terminal og kjør:
tmutil listlocalsnapshots /
Hvis du ser datoer, kan det hende du kan gjenopprette eldre kopier. -
Sjekk delte steder.
E-postvedlegg, Slack, Teams, kundeportaler, USB-stasjoner, “Nylige” i Finder. Jeg har sett folk gjenopprette dokumenter med tidsfrist fra sendt e-post på 2 minutter. Litt dumt, men det fungerer. -
Hvis ingenting av dette hjelper, bruk programvare for filgjenoppretting på Mac.
Disk Drill er fortsatt et av de bedre valgene for gjenoppretting av slettede filer på Mac, mest fordi APFS-støtten er solid og forhåndsvisning sparer tid. Skann først, gjenopprett kun til en ekstern disk.
Hvis filene er forretningskritiske og verdt ekte penger, stopp gjør-det-selv-forsøk etter én runde. Gjentatte skanninger og installasjoner er hvordan folk gjør det verre.
Hvis du vil ha en rask visuell gjennomgang av Mac-opprydding og filgjenoppretting, er dette klippet ganske greit:
se en rask gjennomgang av filgjenoppretting på Mac
For søkeord, se etter “beste programvare for datagjenoppretting på Mac for slettede filer” i stedet for den gamle formuleringen. Det leses bedre og gir deg mer relevante resultater.
En ting jeg vil legge til det @mikeappsreviewer og @cacadordeestrelas sa: sjekk om filene faktisk ble åpnet nylig, ikke bare lagret lokalt. Mange Mac-apper etterlater spor på rare steder selv etter at Papirkurv er tømt. Nylige i Finder vil ikke gjenopprette noe av seg selv, men det kan minne deg på nøyaktige filnavn, noe som gjør det mye enklere å grave gjennom cacher, skyhistorikk og resultater fra gjenopprettingsskanninger.
Hvis dette er Office-dokumenter, Adobe-filer eller PDF-er, bør du også se i appspesifikke midlertidige mapper før du starter en stor gjenopprettingsøkt. Noen ganger trenger du ikke full diskgjenoppretting i det hele tatt, og det er ærlig talt det beste utfallet.
Jeg ville gjort dette:
- Åpne appen som opprettet filen og sjekk nylige filer / autolagring
- Søk i Spotlight etter deler av filnavnet
- Sjekk
~/Library/Containers/for rester fra appen - Se på versjonshistorikk hvis filen lå i iCloud/Dropbox/OneDrive
- Kjør deretter gjenopprettingsprogramvare hvis ingenting dukker opp
Liten uenighet med tilnærmingen om å skanne alt umiddelbart: på nyere Mac-er kan dype skanninger kaste bort tid hvis TRIM allerede har ryddet opp, når en synkronisert/skylagret versjon kunne ha reddet deg på 30 sekunder. Begynn med de raskeste, rene kildene først, og gå deretter videre til gjenoppretting på disknivå.
Hvis du kommer så langt, er Disk Drill et solid valg for å gjenopprette slettede filer på Mac, spesielt når du trenger å forhåndsvise dokumenter før du gjenoppretter dem. Bare gjenopprett til en ekstern disk, ikke den interne. Det er den delen folk roter til hele tiden.
Hvis du vil ha en annen tråd med praktiske ideer for gjenoppretting fra Mac-papirkurven, er denne verdt å skumlese:
praktiske tips for å gjenopprette tømt Papirkurv på Mac
Hvis dokumentene er knyttet til en frist, ville jeg ærlig talt delt innsatsen: bruk 15 minutter på å sjekke app/sky/versjonshistorikk, og gå deretter rett til Disk Drill hvis ingenting dukker opp. Ikke kast bort timer på å rote rundt planløst.
Liten uenighet med @cacadordeestrelas, @voyageurdubois og @mikeappsreviewer: hvis dette er en jobbfrist, ville jeg også sjekket om filen noen gang ble eksportert, skrevet ut eller vedlagt et sted. macOS etterlater noen ganger overraskende nyttige spor i:
~/Library/Containers/com.apple.Preview/Data/Library/Autosave Information- nedlastingshistorikk i nettleseren
- utskriftskø / eksporterte PDF-kopier
- appenes Open Recent-lister som avslører nøyaktige navn og plasseringer
Det er viktig fordi når du først kjenner det faktiske filnavnet, blir gjenopprettingsresultatene mye enklere å sortere gjennom.
Sjekk også dette i Terminal:
mdfind 'kMDItemFSName == '*part-of-file-name*'
Noen ganger kjenner Spotlight fortsatt til nylig fjernede elementer eller duplikater som ligger utenfor den slettede mappen.
Hvis du trenger programvarebasert gjenoppretting, er Disk Drill et rimelig neste steg.
Fordeler
- god støtte for APFS
- forhåndsviser gjenopprettbare filer
- enkel filtrering etter type og navn
- fungerer bra for rask triage
Ulemper
- ikke magisk på SSD-er med TRIM
- dypere skanninger kan returnere mye søppel
- best resultat krever vanligvis en annen disk for gjenoppretting
- kan være overdrevet hvis det finnes en sky-/versjonskopi
Min rekkefølge ville være: appspor, eksporteringshistorikk, e-post-/chatvedlegg, Spotlight-metadata, deretter Disk Drill. Hvis ingenting dukker opp og filene er verdt betydelige penger, slutt å eksperimentere og ring et profesjonelt laboratorium.