Hvordan kan jeg hurtigt gendanne slettede billeder fra mit Canon-kamera?

Jeg kom ved et uheld til at slette vigtige billeder fra mit Canon-kamera, før jeg nåede at tage backup af dem, og jeg har virkelig brug for hjælp til at gendanne dem hurtigt. Billederne er fra en nylig fotografering og kan ikke tages igen, så jeg leder efter den bedste måde at gendanne slettede billeder fra et Canon-kamera sikkert på uden at gøre situationen værre.

Jeg har oplevet dette én gang med et Canon-kort, og det første skridt betyder mere end gendannelsesappen. Stop med at bruge kameraet. Sluk det. Tag SD-kortet ud nu. Hvis kortet har en låsetap, så skub den til låst.

Slettede billeder ligger ofte stadig på kortet et stykke tid. Kameraet fjerner som regel markøren, ikke selve fildataene med det samme. Nye billeder og videoklip skriver ind i de gamle områder. Når det sker, falder chancen for gendannelse hurtigt.

Før du begynder at rode med gendannelsesværktøjer, så tjek de nemme steder:

1. image.canon: Hvis du havde synkronisering slået til, ligger dine filer måske stadig i skyen i op til 30 dage.
  2. Papirkurv eller Bin: Hvis du slettede dem fra en Mac eller PC, mens kortet var monteret, ligger de måske stadig der.
  3. Sikkerhedskopier: Tjek Google Drive, Backblaze, Time Machine eller hvad du ellers bruger. Jeg har set folk glemme, at en sikkerhedskopi allerede havde hentet indholdet fra kortet.

Hvis de tjek ikke giver noget, så brug gendannelsessoftware på en computer med en separat SD-kortlæser. Tilslut ikke Canon via USB og forvent samme resultat. Mange kameraer viser filer gennem et overførselslag, ikke rå kortadgang, og gendannelsesapps fungerer som regel bedre, når de scanner selve kortet.

Jeg har haft de bedste resultater med Disk Drill. Det, der især skilte sig ud for mig, var hvor godt det fandt Canon-filtyper, herunder CR2, CR3, JPEG og videofiler. Forhåndsvisningsværktøjet hjælper meget, fordi du kan tjekke, om billedet åbner, før du gendanner det. På Windows er der også en gratis gendannelsesgrænse på 100 MB, hvilket er nok til at teste, om dine filer stadig er der.

Hvis du vil gå den gratis vej, bliver PhotoRec stadig anbefalet af en grund. Det virker. Jeg har brugt det. Men det er groft. Ingen poleret brugerflade, ingen pæn mappegendannelse, ingen originale navne i mange tilfælde. Man ender ofte med en bunke gendannede filer og et sorteringsarbejde bagefter.

Den normale proces er ret enkel:

1. Installer appen på computerens drev: Læg den på dit interne drev eller en anden sikker disk. Installer ikke noget på SD-kortet.
  2. Indsæt SD-kortet og kør en dyb scanning: Brug en kortlæser, vælg kortet i softwaren, og lad den derefter scanne helt færdig. Store kort tager lidt tid.
  3. Forhåndsvis resultaterne: Filtrer efter billeder, hvis appen understøtter det. Tjek miniaturer eller forhåndsvisninger, og markér det, du vil have tilbage.
  4. Gendan til en anden placering: Gem de gendannede filer på din computer eller et eksternt drev. Skriv dem aldrig tilbage til det samme Canon-kort under gendannelsen.

Når du har kopieret alt det, du kunne redde, så lav også en sikkerhedskopi et andet sted. Sæt derefter SD-kortet tilbage i Canon-kameraet og formater det i kameraet, før du bruger det igen. Jeg ville kun gøre det, efter jeg havde bekræftet, at de gendannede filer åbner fint. Hvis du handler hurtigt og ikke bliver ved med at tage billeder på kortet, er dine chancer som regel ret gode.

Først skal du lade kortet være ude af kameraet. Jeg er enig med @mikeappsreviewer i den del. Der, hvor jeg er lidt uenig, er hastværket med at prøve alle cloud-tjek først. Hvis dette er fra en ny optagelse, ville jeg bruge de første 10 minutter på en ordentlig scanning, ikke på at lede gennem gamle backup-apps.

Min hurtige triage:

1. Tjek om kortet stadig viser fuld eller næsten fuld kapacitet. Hvis ja, ligger dine filer ofte stadig der.
  2. Brug en USB-kortlæser, ikke selve kamerahuset.
  3. Kør én scanning med Disk Drill. Det er et af de bedre valg til gendannelse af Canon-fotos, især for CR2, CR3, JPG og MP4.
  4. Forhåndsvis før du gemmer noget.
  5. Gendan til din computer, aldrig tilbage til SD-kortet.

Et ekstra tip, som folk springer over. Hvis dit Canon skrev til en anden slot, eller du havde RAW på kort 1 og JPEG på kort 2, så tjek det andet kort først. Det lyder indlysende, men folk overser det hele tiden.

Hvis billederne blev slettet i kameraet, og du ikke tog flere bagefter, er gendannelsesraten ofte høj. Hvis du optog 4K-video efter sletningen, falder chancerne hurtigt, fordi video skriver store blokke.

Hvis Disk Drill finder filnavne, men forhåndsvisningerne er ødelagte, så prøv at sortere efter filsignatur eller filendelse og gendan RAW-filerne først. De overlever nogle gange bedre end JPEG-cacheversionerne.

Denne korte oversigt over værktøjer til gendannelse af SD-kort er også værd at se hurtigt på:
bedste software til gendannelse af SD-kort til slettede billeder

Lav én ren scanning, gem det der kan åbnes, og lad så kortet være. Alt for mange gør det værre ved at prøve fem apps i træk uden nogen grund.

Jeg vil tilføje én ting, som hverken @mikeappsreviewer eller @suenodelbosque virkelig understregede nok: tjek om selve kortet fejler, ikke bare er blevet slettet. Hvis dit Canon pludselig begyndte at opføre sig mærkeligt, viste kortfejl, langsomme gemninger eller manglende miniaturer før dette skete, så skal du ikke blive ved med at genscanne det igen og igen. Det kan få et dårligt kort til at dø helt.

Den hurtigste fornuftige løsning for mig:

• sæt SD/CF-kortet i en kortlæser
  • hvis computeren har svært ved at læse det, så lav først et kort-image, hvis dit gendannelsesprogram tillader det
  • scan derefter imaget, ikke det originale kort

Det er her, Disk Drill faktisk er nyttigt ud over basal gendannelse af slettede filer. Hvis kortet kan mountes, så scan én gang, gendan de vigtigste filer først, og gem dem et andet sted. Begynd med RAW-filer før JPEG’er, hvis optagelsen er vigtig professionelt. Nogle gange gendannes RAW-filerne renere, selv når forhåndsvisningerne ser mærkelige ud.

Hvis dette også var et Canon-kamera med dobbeltoptagelse, så tjek om små JPEG-filer blev sendt via Wi-Fi til din telefon- eller tabletapp. Folk glemmer det hele tiden og bruger så timer på gendannelse uden grund.

Én ting er jeg lidt uenig i: jeg ville ikke hoppe mellem 5 gratis værktøjer med det samme, bare fordi de er gratis. Det ender som regel i kaos og spildt tid. Én omhyggelig gennemgang er bedre end panikklik.

Hvis du vil have mere virkelig diskussion om gendannelse af Canon/SD-kort, er dette en solid tråd:
Tips fra Reddit til gendannelse af fotos fra Canon SD-kort

Den vigtigste regel er stadig enkel: tag ikke flere billeder på det kort. Den del er helt afgørende, tbh.

En ting, jeg ville gøre, som @suenodelbosque, @ombrasilente og @mikeappsreviewer kun berørte indirekte, er at bevare kortets tilstand før gendannelse, hvis billederne er forretningskritiske. Hvis din computer kan læse SD-kortet normalt, så lav først et byte-for-byte-image af det og arbejd ud fra den kopi. Det tager et par minutter ekstra, men det beskytter dig mod, at et ustabilt kort bliver værre midt i scanningen.

Jeg er en smule uenig i tilgangen om bare at scanne med det samme uanset hvad, hvis kortet viser nogen som helst mærkelig adfærd som afbrydelser, læsefejl eller meget langsom montering. I det tilfælde er det sikrere at lave et image først end at belaste det originale kort yderligere.

Om Disk Drill specifikt:

Fordele

• God understøttelse af Canon-formater som CR2, CR3, JPG, MOV, MP4
  • Forhåndsvisning er nyttig, så du kan prioritere det, der faktisk kan åbnes
  • Renere brugerflade end mange andre gendannelsesværktøjer
  • Kan være hurtigere til indledende vurdering end kommandolinjeværktøjer

Ulemper

• Ikke den billigste løsning, hvis du har brug for fuld gendannelse
  • Dybe scanninger kan returnere mange filer med ændrede navne
  • På beskadigede kort afhænger resultaterne i høj grad af kortlæseren og kortets tilstand, ikke kun af appen

Min praktiske vurdering:

• Hvis kortet er sundt, så brug en kortlæser og scan med Disk Drill
  • Hvis kortet virker ustabilt, så lav først et image af det og scan derefter imaget
  • Gendan de mest værdifulde filer først, især RAW-filer og videoer
  • Efter gendannelse, sammenlign antallet af filer med det, som Canon viste før sletningen

Tjek også, om dit redigeringsprogram allerede har importeret forhåndsvisninger. Lightroom, Capture One og endda nogle apps til overførsel til telefon gemmer nogle gange brugbare JPEG-forhåndsvisninger af RAW-optagelser, hvilket kan redde dig, hvis den fulde gendannelse er ufuldstændig.