Jeg slettet ved et uhell viktige bilder fra Canon-kameraet mitt før jeg rakk å sikkerhetskopiere dem, og jeg trenger virkelig hjelp til å gjenopprette dem raskt. Bildene er fra en nylig fotografering og kan ikke tas på nytt, så jeg ser etter den beste måten å gjenopprette slettede bilder fra Canon-kamera på på en trygg måte uten å gjøre situasjonen verre.
Jeg opplevde dette én gang med et Canon-kort, og det første du gjør betyr mer enn gjenopprettingsappen. Slutt å bruke kameraet. Slå det av. Ta ut SD-kortet nå. Hvis kortet har en låsebryter, skyv den til låst.
Slettede bilder ligger ofte fortsatt på kortet en stund. Kameraet fjerner som regel pekeren, ikke fildataene med en gang. Nye bilder og videoklipp skriver over de gamle områdene. Når det skjer, synker sjansen for gjenoppretting raskt.
Før du begynner å rote med gjenopprettingsverktøy, sjekk de enkle stedene:
- image.canon: Hvis du hadde synkronisering slått på, kan filene dine fortsatt ligge i skyen i opptil 30 dager.
- Papirkurv eller Søppelbøtte: Hvis du slettet dem fra en Mac eller PC mens kortet var tilkoblet, kan de fortsatt ligge der.
- Sikkerhetskopier: Sjekk Google Drive, Backblaze, Time Machine eller det du bruker. Jeg har sett folk glemme at en sikkerhetskopi allerede hadde hentet innholdet fra kortet.
Hvis disse sjekkene ikke gir noe, bruk gjenopprettingsprogramvare på en datamaskin med en separat SD-kortleser. Ikke koble Canon-kameraet til via USB og forvent samme resultat. Mange kameraer viser filer gjennom et overføringslag, ikke direkte rå tilgang til kortet, og gjenopprettingsapper fungerer som regel bedre når de skanner selve kortet.
Jeg har hatt best resultater med Disk Drill. Det som skilte seg ut for meg, var hvor godt det fanget opp Canon-filtyper, inkludert CR2, CR3, JPEG og videofiler. Forhåndsvisningsverktøyet hjelper mye, siden du kan sjekke om bildet åpnes før du gjenoppretter det. På Windows finnes det også en gratis grense på 100 MB for gjenoppretting, noe som er nok til å teste om filene dine fortsatt er der.
Hvis du vil ha en gratis løsning, blir PhotoRec fortsatt anbefalt av en grunn. Det fungerer. Jeg har brukt det. Men det er røft. Ingen polert brukerflate, ingen pen gjenoppretting av mapper, ingen originale navn i mange tilfeller. Du ender ofte opp med en haug med gjenopprettede filer og en sorteringsjobb etterpå.
Den vanlige prosessen er ganske enkel:
- Installer appen på datamaskinens disk: Legg den på den interne disken eller en annen trygg disk. Ikke installer noe på SD-kortet.
- Sett inn SD-kortet og kjør en dyp skanning: Bruk en kortleser, velg kortet i programvaren, og la den skanne ferdig. Store kort tar en stund.
- Forhåndsvis resultatene: Filtrer etter bilder hvis appen støtter det. Sjekk miniatyrbildene eller forhåndsvisningene og marker det du vil ha tilbake.
- Gjenopprett til en annen plassering: Lagre de gjenopprettede filene på datamaskinen eller en ekstern disk. Skriv dem aldri tilbake til det samme Canon-kortet under gjenopprettingen.
Etter at du har kopiert alt du klarte å redde, bør du også sikkerhetskopiere det et annet sted. Sett deretter SD-kortet tilbake i Canon-kameraet og formater det i kameraet før du bruker det igjen. Jeg ville bare gjort det etter at jeg hadde bekreftet at de gjenopprettede filene åpnes uten problemer. Hvis du handler raskt og ikke fortsetter å ta bilder på kortet, er sjansene dine som regel ganske gode.
Først, la kortet være ute av kameraet. Jeg er enig med @mikeappsreviewer på det punktet. Der jeg er litt uenig, er hvor mye det haster å prøve hver eneste skysjekk først. Hvis disse er fra en fersk fotografering, ville jeg brukt de første 10 minuttene på en ordentlig skanning, ikke på å lete gjennom gamle sikkerhetskopi-apper.
Min raske vurdering:
- Sjekk om kortet fortsatt viser full eller nesten full kapasitet. Hvis ja, ligger filene dine ofte fortsatt der.
- Bruk en USB-kortleser, ikke kamerahuset.
- Kjør én skanning med Disk Drill. Det er et av de bedre valgene for gjenoppretting av Canon-bilder, spesielt for CR2, CR3, JPG og MP4.
- Forhåndsvis før du lagrer noe.
- Gjenopprett til datamaskinen din, aldri tilbake til SD-kortet.
Ett ekstra tips folk hopper over. Hvis Canon-kameraet ditt skrev til et andre spor, eller du hadde RAW på kort 1 og JPEG på kort 2, sjekk det andre kortet først. Høres opplagt ut, men folk overser det hele tiden.
Hvis bildene ble slettet i kameraet og du ikke tok flere bilder etterpå, er gjenopprettingsraten ofte høy. Hvis du tok opp 4K-video etter slettingen, synker sjansene raskt fordi video skriver store blokker.
Hvis Disk Drill finner filnavn, men forhåndsvisningene er ødelagte, prøv å sortere etter filsignatur eller filtype og gjenopprett RAW-filene først. De overlever noen ganger bedre enn JPEG-buffer-versjonene.
Denne korte oversikten over verktøy for gjenoppretting av SD-kort er også verdt en rask titt:
beste programvare for gjenoppretting av SD-kort for slettede bilder
Gjør én ren skanning, lagre det som kan åpnes, og slutt så å rote med kortet. Altfor mange gjør det verre ved å prøve fem apper på rad uten grunn.
Jeg ville lagt til én ting som verken @mikeappsreviewer eller @suenodelbosque egentlig understreket nok: sjekk om selve kortet svikter, ikke bare er slettet. Hvis Canon-kameraet ditt plutselig begynte å oppføre seg rart, vise kortfeil, lagre tregt eller mangle miniatyrbilder før dette skjedde, må du ikke fortsette å skanne det igjen og igjen. Det kan gjøre at et dårlig kort blir helt dødt.
Raskeste fornuftige grep for meg:
- sett SD/CF-kortet i en kortleser
- hvis datamaskinen sliter med å lese det, lag først et kortbilde hvis gjenopprettingsappen din tillater det
- skann deretter bildet, ikke originalkortet
Det er der Disk Drill faktisk er nyttig utover grunnleggende gjenoppretting av slettede filer. Hvis kortet monteres, skann én gang, gjenopprett de viktigste filene først, og lagre dem et annet sted. Start med RAW-filer før JPEG-er hvis opptaket er profesjonelt viktig. Noen ganger gjenopprettes RAW-filene renere selv når forhåndsvisningene ser rare ut.
Dessuten, hvis dette var et Canon-kamera med dobbeltopptak, sjekk om små JPEG-filer ble sendt over Wi-Fi til telefon- eller nettbrettappen din. Folk glemmer det hele tiden og bruker så timer på gjenoppretting uten grunn.
Én ting jeg er litt uenig i: jeg ville ikke hoppet mellom 5 gratisverktøy med en gang bare fordi de er gratis. Det ender vanligvis i kaos og bortkastet tid. Én forsiktig gjennomgang er bedre enn panikkklikking.
Hvis du vil ha mer diskusjon fra den virkelige verden om gjenoppretting av Canon/SD-kort, er dette en solid tråd:
Tips om gjenoppretting av bilder fra Canon SD-kort på Reddit
Den viktigste regelen er fortsatt enkel: ikke ta flere bilder på det kortet. Den delen er helt avgjørende, tbh.
En ting jeg ville gjort som @suenodelbosque, @ombrasilente og @mikeappsreviewer bare var inne på indirekte, er å bevare kortets tilstand før gjenoppretting hvis bildene er helt avgjørende. Hvis datamaskinen din kan lese SD-kortet normalt, lag først et byte-for-byte-avtrykk av det og jobb ut fra den kopien. Det tar noen ekstra minutter, men det beskytter deg mot at et ustabilt kort blir verre midt under skanningen.
Jeg er litt uenig i tilnærmingen om å skanne umiddelbart uansett hva hvis kortet viser noen som helst merkelig oppførsel som frakoblinger, lesefeil eller svært treg montering. I så fall er det tryggere å lage et avtrykk først enn å belaste originalkortet hardt.
Om Disk Drill spesifikt:
Fordeler
- God støtte for Canon-formater som CR2, CR3, JPG, MOV, MP4
- Forhåndsvisning er nyttig, så du kan prioritere det som faktisk kan åpnes
- Renere grensesnitt enn mange andre gjenopprettingsverktøy
- Kan være raskere for første vurdering enn kommandolinjealternativer
Ulemper
- Ikke det billigste alternativet hvis du trenger full gjenoppretting
- Dype skanninger kan returnere mange filer med endrede navn
- På skadede kort avhenger resultatene mye av kortleseren og kortets tilstand, ikke bare av appen
Min praktiske vurdering:
- Hvis kortet er friskt, bruk en kortleser og skann med Disk Drill
- Hvis kortet virker ustabilt, lag et avtrykk først og skann deretter avtrykket
- Gjenopprett de mest verdifulle filene først, spesielt RAW-filer og videoer
- Etter gjenoppretting, sammenlign antall filer mot det Canon viste før sletting
Sjekk også om redigeringsappen din allerede har importert forhåndsvisninger. Lightroom, Capture One og til og med noen apper for overføring til telefon lagrer noen ganger brukbare JPEG-forhåndsvisninger av RAW-opptak, noe som kan redde deg hvis full gjenoppretting er ufullstendig.