Ik heb net gemerkt dat mijn iPad Foto’s-app veel dubbele foto’s heeft en dat dit opslagruimte inneemt. Ik weet niet zeker of ze zijn ontstaan door iCloud-synchronisatie, importen of back-ups. Wat is de veiligste manier om dubbele foto’s te vinden en te verwijderen zonder de originelen te verliezen?
Nee, je iPad gaat niet stilletjes uit zichzelf foto's verwijderen. Apple ruimt je fotobibliotheek niet automatisch op zonder dat jij het proces start. Dus als je opslagruimte wordt opgeslokt door oude dubbele foto's, moet je dat zelf aanpakken, maar je hoeft niet elke afzonderlijke foto één voor één aan te tikken.
De snelste ingebouwde optie is het album Duplicaten van Apple, ervan uitgaande dat je iPad op iPadOS 16 of nieuwer draait.
Gebruik eerst het album Duplicaten
Open Foto's, kijk vervolgens onder Collecties of in de navigatiekolom en scrol omlaag naar Hulpprogramma's. Als je iPad duplicaten heeft gevonden, zou je een album met de naam Duplicaten moeten zien.
Binnen dat album groepeert Foto's afbeeldingen waarvan het denkt dat het kopieën zijn. Het handige deel is de knop Voeg samen. Wanneer je een set samenvoegt, bewaart de iPad wat het als de beste versie beschouwt, meestal die met de beste kwaliteit en metadata zoals locatie of tags. De extra kopieën worden verplaatst naar Recent verwijderd.
Het wist dus niet echt meteen alles. Het bewaart één versie en plaatst de rest in het prullenbakgedeelte, waar je ze nog een tijdje kunt herstellen.
Als het album Duplicaten niet wordt weergegeven
Dat komt meestal door een van een paar dingen.
- Je iPad is mogelijk nog niet klaar met het scannen van de bibliotheek. Na een grote foto-import of een software-update kan dit tijd kosten. Laat de iPad vergrendeld en aangesloten liggen, soms een nacht of zelfs langer, en controleer later opnieuw.
- Als je nog iPadOS 15 of ouder gebruikt, is de functie Duplicaten niet beschikbaar. In dat geval zit je vast aan handmatig opschonen of een app van derden.
- Apple’s duplicatenzoeker kan kieskeurig zijn. Deze zoekt vooral naar exacte kopieën. Twee bijna identieke foto’s van hetzelfde moment kunnen nog steeds als verschillende foto’s tellen als de hoek, het licht of de timing ook maar een beetje is veranderd.
Voor bijna dezelfde fotos
Hier is waar de ingebouwde tool mogelijk niet genoeg is. Als je tien selfies hebt vanuit dezelfde pose, of een reeks vakantiefotos die eigenlijk identiek zijn, markeert Fotos ze mogelijk niet als duplicaten.
Een opschoonapp kan dat deel sneller maken. Clever Cleaner is een optie, omdat het een sectie Soortgelijke heeft en fotos groepeert die op elkaar lijken. Het kan ook een beste opname voorstellen, zodat je de groep kunt bekijken en de extras kunt verwijderen zonder handmatig door je hele filmrol te hoeven graven.
Als je extra apps wilt vermijden
Gebruik Zoeken in de Foto's-app. Tik op het vergrootglas en zoek naar dingen zoals “hond,” “strand,” “bonnetje,” of welke categorie dan ook die logisch is voor je bibliotheek. Foto's is behoorlijk goed in het op die manier groeperen van dingen, en het maakt vergelijkbare foto's makkelijker te vinden.
Je kunt ook de weergave Maanden of Jaren gebruiken als je weet dat de duplicaten van een specifieke reis, gebeurtenis of periode kwamen. Dat is vaak sneller dan voor altijd vanaf de bovenkant van Recent te scrollen.
Vergeet Recent verwijderd niet
Foto’s samenvoegen of verwijderen maakt niet onmiddellijk alle ruimte vrij. De foto’s gaan naar Recent verwijderd en blijven daar 30 dagen staan, tenzij je dat album zelf leegt.
Als je meteen opslagruimte wilt terugwinnen, ga dan naar Recent verwijderd en verwijder ze daar permanent.
Als iCloud-foto’s is ingeschakeld, worden foto’s die je op je iPad verwijdert ook verwijderd van je andere gesynchroniseerde apparaten, waaronder je iPhone en Mac. Dat is handig als je wilt dat alles overal wordt opgeschoond, maar controleer het nog even voordat je iets permanent verwijdert.
Zodra je door de eerste grote opschoonronde heen bent, is het meestal veel gemakkelijker om het bij te houden.
Begin niet met verwijderen totdat je weet of iCloud-foto’s is ingeschakeld.
Dat verandert het risiconiveau. Als iCloud-foto’s is ingeschakeld, ruimt je iPad niet alleen een lokale kopie op. Verwijderingen en samenvoegingen kunnen worden gesynchroniseerd met je iPhone, Mac en iCloud-bibliotheek. Voordat je een grote opruiming doet, zou ik Instellingen > je naam > iCloud > Foto’s controleren. Als dat aan staat, ga er dan van uit dat elke verwijdering overal gevolgen heeft voor de hoofdbibliotheek.
De veiligste volgorde is saai maar werkt: zorg eerst dat je een back-up hebt en gebruik daarna Apple’s album Duplicaten in kleine batches in plaats van alles in één keer samen te voegen. Doe een paar groepen, controleer Recent verwijderd en zorg dat de bewaarde versies er goed uitzien. Ik zou Recent verwijderd niet meteen leegmaken na de eerste ronde, tenzij je heel zeker bent. Geef jezelf een dag of twee om op te merken of iets belangrijks vreemd is samengevoegd.
Een detail dat mensen missen: dit maakt mogelijk niet zoveel iPad-opslag vrij als verwacht als Optimaliseer iPad-opslag is ingeschakeld. Sommige van die foto’s zijn mogelijk al grotendeels miniaturen uit de cloud, dus het zichtbare aantal duplicaten kan er enger uitzien dan de besparing op lokale opslag. Voor daadwerkelijke iPad-ruimte controleer je Instellingen > Algemeen > iPad-opslag > Foto’s voor en na het opruimen in plaats van alleen te oordelen op basis van het aantal verwijderde foto’s.
Exacte duplicaten zijn een ander probleem dan Ik heb zes bijna identieke foto’s gemaakt en wil er maar één. Voor exacte kopieën is het ingebouwde album Duplicaten de veiligste plek om te beginnen, omdat het er één bewaart en de rest naar Recent verwijderd stuurt. Bij bijna-duplicaten zou ik rustiger aan doen en per gebeurtenis of datum beoordelen in plaats van een app of bulk-samenvoeging te veel te vertrouwen. Reeksfoto’s, bewerkte versies, Live Photos en afbeeldingen die uit Berichten zijn opgeslagen kunnen overbodig lijken maar toch een andere waarde hebben. Mijn regel zou zijn: ruim eerst één maand of reis op, controleer wat in Recent verwijderd is beland en ga dan verder. De slechtste opruiming is die waarbij je 3 GB bespaart en later beseft dat je de enige bewerkte kopie hebt verwijderd die je echt mooi vond.
Een duplicaat in Recent staat is opslag; dezelfde foto die in drie albums verschijnt, is meestal alleen organisatie. Dat is het punt dat ik zou controleren voordat je een hoop dingen verwijdert. In Foto’s zijn albums meestal vooral verwijzingen naar hetzelfde item in de bibliotheek, dus een foto uit een album verwijderen is iets anders dan hem uit de bibliotheek verwijderen. Als je dezelfde foto ziet onder Recent, Favorieten, een reisalbum en misschien Personen, betekent dat niet altijd dat er vier kopieën bestaan.
Ik ben het ermee eens om eerst Apples album Duplicaten te gebruiken, maar ik zou er ook even snel buiten kijken. Open een verdachte foto, veeg omhoog en kijk naar de datum, bestandsnaam, bron en grootte als die wordt getoond. Als twee foto’s verschillende datums hebben of als er één uit Berichten/Bestanden/AirDrop komt, lijken ze misschien alleen identiek. Screenshots en opgeslagen socialemedia-afbeeldingen zijn vooral rommelig omdat ze vaak oorspronkelijke metadata verliezen, waardoor Foto’s ze anders kan behandelen.
Voor de veiligste opschoning zou ik in het begin vermijden om vanuit aangepaste albums te verwijderen. Werk vanuit Bibliotheek of het hulpprogramma Duplicaten zodat je weet dat je het daadwerkelijke foto-item beïnvloedt. Laat Recent verwijderd daarna nog even met rust, tenzij je vandaag echt wanhopig die ruimte nodig hebt. De vervelende waarheid is dat de veiligste methode niet de snelste is, maar het is beter dan later ontdekken dat je de kopie hebt verwijderd die eigenlijk gekoppeld was aan een album, bewerking of herinnering die belangrijk voor je was.