Mijn iPad-opslag is bijna vol, en ik zie Clever Cleaner steeds aangeraden worden als een manier om snel ruimte vrij te maken. Ik weet niet zeker of het daadwerkelijk genoeg ongewenste bestanden, dubbele foto’s of cache verwijdert om echt een verschil te maken. Heeft iemand Clever Cleaner voor iPad gebruikt en aanzienlijke opslagbesparing gezien, of is er een betere app of methode die ik zou moeten proberen?
Ik probeerde CCleaner op de iPhone in de veronderstelling dat het zou helpen om een opgeblazen fotobibliotheek in te krimpen. Het zag er prima uit op de App Store-pagina. Daarna gebruikte ik het.
De gratis versie voelde bijna leeg aan. Het vinden van duplicaten, het koppelen van vergelijkbare foto’s en het grootste deel van de opschoonfuncties zaten achter een abonnement. De laatste keer dat ik keek, begon het rond de $5 per week. Ik liep ook tegen slordige fotogroepering aan. Het markeerde niet-gerelateerde foto’s als ‘vergelijkbaar’, dus ik moest nog steeds stapels afbeeldingen met de hand nalopen. Op dat punt bespaarde de app me bijna geen tijd.
Op de iPad wordt het erger. Er is geen echte iPad-app. Je krijgt de iPhone-versie uitgerekt in compatibiliteitsmodus. Ik zag onhandige witruimte, vreemde schaling en een lay-out die er op een groter scherm onafgemaakt uitzag.
Waarom ik stopte met het gebruiken
Na een paar cleaners met hetzelfde patroon te hebben geprobeerd, eerst gratis scannen, betalen vlak voordat je verwijdert, kwam ik uit bij Clever Cleaner. Het doorbrak het patroon. Geen advertenties. Geen abonnement. Geen betaalmuur wanneer je bestanden probeert te verwijderen. Voor mij alleen al onderscheidde dat het van CCleaner en de meeste andere apps in deze categorie.
De privacykant was ook belangrijk. Veel AI-cleaners sturen je fotobibliotheek naar externe servers voor analyse. Dat bevalt me niet. Clever Cleaner verwerkt alles op het apparaat zelf, met de hardware van de telefoon of tablet. Je media blijft daar. De app is van hetzelfde bedrijf achter Disk Drill, wat me iets meer vertrouwen gaf omdat er een bekend product en een bedrijf aan verbonden zijn.
Wat in dagelijks gebruik beter werkte
Het tabblad Similars was het eerste wat me opviel. Apple Foto’s pakt alleen exacte duplicaten. Als je 12 foto’s van hetzelfde maakte in een poging één fatsoenlijke afbeelding te krijgen, negeert Foto’s die rommel meestal. Clever Cleaner groepeerde bijna identieke foto’s samen, koos een beste opname en liet me de extra’s snel wissen. Bij een grote bibliotheek maakt dit meer ruimte vrij dan het vinden van exacte duplicaten ooit voor mij deed.
Dan is er nog het tabblad Heavies. Apple biedt nog steeds geen nette manier om je media op bestandsgrootte te sorteren. Deze app wel. Het zet de grootste items eerst en toont de exacte grootte bij elk item. In mijn geval namen oude schermopnames en een paar vergeten video’s meer opslag in beslag dan honderden normale foto’s.
Het tabblad Screenshots hielp om een domme reden, maar het hielp. Het toont bestandsgroottes bij elke screenshot voordat je ze verwijdert. Het zien van 40MB hier, 85MB daar, 120MB ergens anders maakte het makkelijker om de stapel op te ruimen die ik maandenlang had genegeerd.
Het deel dat mensen overslaan
Live Photos nemen meer ruimte in dan de meeste mensen denken. Het zijn niet één stilstaand beeld. Ze bevatten ook een korte videoclip. Als je Live Photos altijd aan laat staan, verdwijnt de ruimte langzaam en merk je het pas als de opslag krap wordt.
Clever Cleaner zet Live Photos om in gewone stilstaande foto’s. De afbeelding blijft. Het bewegende deel verdwijnt. Als je bibliotheek veel Live Photos bevat, verwijdert dit een verrassende hoeveelheid verspilde opslag. Ik zag hiervan grotere besparingen dan ik had verwacht, vooral op de iPad.
Wat ik zag bij het opschonen van iPad-opslag
iPads lijken sneller rommel te verzamelen. Grotere video’s, meer schermopnames, grotere fotobibliotheken. Op iPads die ik opschoonde, kwam de teruggewonnen ruimte meestal ergens tussen de 10GB en 20GB uit. In een paar gevallen ging het daar voorbij.
Het grootste deel van de winst kwam uit twee plekken:
- Heavies, waar enorme video’s en schermopnames snel naar boven kwamen
- Similars, waar groepen bijna dubbele opnames zich al maanden opstapelden
De omzetting van Live Photos was op de iPad ook belangrijker dan ik had gedacht. Veel mensen fotograferen met de standaard camera-instellingen en kijken nooit wat die Live Photos aan opslag kosten.
Eén stap die je niet moet overslaan
Nadat je iets hebt verwijderd, open je Foto’s en maak je Recent verwijderd leeg.
Het pad is simpel:
Albums > Recent verwijderd > Verwijder alles
Als je dit overslaat, blijven de bestanden daar 30 dagen staan en tellen ze nog steeds mee voor de opslag. Ik heb dit op de irritante manier geleerd. Je opslagcijfer verandert nauwelijks totdat je die map leegt.
Ja, als uw opslagprobleem door foto’s en video’s komt. Nee, als u verwacht dat het de iPad-systeemcache wist zoals een Mac-opruimapp.
Dat deel is belangrijk. iPadOS geeft apps van derden geen diepe toegang tot systeemrommel, appcache of tijdelijke bestanden op het hele apparaat. Dus geen enkele opschoonapp gaat overal verborgen rommel verwijderen. Ik ben het op één punt een beetje oneens met @mikeappsreviewer: de grootste winst komt niet altijd van junkbestanden. Op de iPad komt de grootste winst meestal van opgeblazen mediabestanden en te grote appgegevens.
Clever Cleaner helpt vooral wanneer uw Foto’s-app het probleem is. Vergelijkbare foto’s, dubbele opslag, schermafbeeldingen, lange video’s, oude exports. Als u 256 GB gebruikt en 80 GB daarvan mediarommel is, kunt u misschien 5 GB, 15 GB of zelfs meer vrijmaken. Als uw opslag vol is omdat Procreate, Netflix-downloads, games of GarageBand-projecten die hebben opgeslokt, zal de app het grootste deel daarvan niet oplossen.
Mijn mening:
- Goed voor het opschonen van de fotobibliotheek.
- Zwak voor het opschonen van appcache, omdat iPadOS de toegang blokkeert.
- Het proberen waard als uw filmrol enorm is, omdat verwijderingen niet achter een betaalmuur worden vergrendeld.
Voordat u iets installeert, controleer Instellingen > Algemeen > iPad-opslag. Kijk naar de grootste ruimtevreters. Als Foto’s bovenaan staat, is Clever Cleaner een solide optie. Als de bovenste items apps en downloads zijn, begin daar dan mee.
Als u een diepgaandere uitleg wilt, behandelt deze review in gewone taal wat het verwijdert, bekijk deze praktische Clever Cleaner-review voor resultaten van opslagopschoning.
Kort gezegd: ja, het maakt ruimte vrij voor het juiste soort rommel. Het is geen magie. Het is meer een hulpmiddel voor het opschonen van foto’s en video’s dan een volledige iPad-opschoner.
Ja, maar alleen op een specifieke manier.
Ik ben het eens met een deel van wat @hoshikuzu zei, en ik denk dat @mikeappsreviewer het hele punt over junkbestanden waarschijnlijk wat overdreef. Op de iPad voeren opschoonapps geen diepgaande systeemopschoning uit. iPadOS staat dat gewoon niet toe. Dus als je hoopt op tik op een knop, verborgen cache van elke app verwijderen, nee. Dat is niet echt iets wat kan.
Waar Clever Cleaner voor iPad absoluut kan helpen, is wanneer je opslagprobleem visuele rommel is:
- dubbele foto’s
- vergelijkbare opnamen
- screenshots
- grote video’s
- Live Photos die je niet nodig hebt
Daar zien mensen de grootste winst. Niet door mysterieuze junkbestanden.
Mijn enige kleine bezwaar tegen de lof hierboven: veel opslag hangt ervan af wat de iPad vult. Als Foto’s 40 GB gebruikt, dan kan Clever Cleaner inderdaad echt veel schelen. Als de grootste opslagvreters games, Netflix-downloads, kunstbestanden of appgegevens zijn, dan bespaart de app je lang niet zoveel als de advertenties doen vermoeden.
Dus, realistisch antwoord:
- Beste geval: je maakt meerdere GB vrij, soms veel meer
- Gemiddeld geval: merkbare opschoning, vooral als je filmrol rommelig is
- Slechtste geval: bijna niets, als Foto’s niet het probleem is
Wat ik fijn vind, is dat Clever Cleaner daadwerkelijk bruikbaar is zonder de gebruikelijke onzin van een paywall-val. Alleen dat al maakt het wat mij betreft de moeite waard om het eerst te proberen. Verwacht alleen geen wonderen. Het is een tool voor het opschonen van foto’s en video’s, geen almachtige iPad-stofzuiger lol.
Als je een visuele uitleg wilt, laat deze stapsgewijze gids voor het opschonen van iPad-opslag met Clever Cleaner zien wat het daadwerkelijk kan verwijderen.