Kan iemand goede software voor SD-kaartherstel aanbevelen?

Ik heb per ongeluk foto’s en video’s van mijn SD-kaart verwijderd en nu probeer ik de beste software voor SD-kaartherstel te vinden voordat er iets wordt overschreven. De kaart wordt nog steeds herkend, maar ik weet niet zeker welke tool voor gegevensherstel het veiligst en meest effectief is voor het herstellen van verloren bestanden. Op zoek naar aanbevelingen op basis van echte resultaten.

Ik heb redelijk vaak geluk gehad met het terughalen van verwijderde bestanden van SD-kaarten, maar alleen wanneer ik direct stopte met de kaart te gebruiken. In de meeste gevallen verwijdert wissen eerst de indexvermelding. De gegevens blijven vaak staan totdat er iets nieuws overheen wordt geschreven. Dus het belangrijkste dat tegen je werkt, is verder gebruik, niet de verwijderactie zelf.

Wat ik zou doen vóór een scan:

1. Stop nu met het gebruiken van de SD-kaart. Maak geen nieuwe foto’s, kopieer er niets naartoe en klik niet zomaar op willekeurige reparatieprompts.
  2. Sluit hem aan met een goede kaartlezer, niet via je camera of telefoon.
  3. Als de kaart de verbinding verliest, vastloopt, als RAW wordt weergegeven of onstabiel aanvoelt, maak dan eerst een byte-voor-byte back-up. Scan het imagebestand, niet de originele kaart.
  4. Schrijf herstelde bestanden ergens anders weg. Op je computer, een andere SSD, een externe schijf, maakt niet uit. Sla ze niet terug op dezelfde SD-kaart op.

Ik zou de software-opties zo indelen.

Disk Drill is waar ik voor de meeste SD-kaartklussen mee zou beginnen. Het is makkelijker in gebruik dan veel van die oudere herstelprogramma’s, en de previewfunctie bespaart tijd omdat je ziet wat herstelbaar is voordat je iets wegschrijft. Ik heb gezien dat het goed werkt met verwijderde bestanden, geformatteerde kaarten, RAW-kaarten en kaarten met bestandssysteembeschadiging. Het ondersteunt ook camera-RAW-formaten die mensen voortdurend tegenkomen, CR2, CR3, NEF, ARW, RAF en meer. Het onderdeel waar ik bij SD-kaarten op zou letten, is Advanced Camera Recovery. Dat is belangrijk wanneer je ontbrekende bestanden video’s zijn van camera’s, drones, dashcams, GoPro’s, DJI-apparatuur, Insta360-units, Canon-, Nikon-, Sony- en vergelijkbare apparaten. Veel tools halen fragmenten terug en noemen dat een succes. Daarna wil de clip niet openen. Deze doet het meestal beter met gesplitste of gefragmenteerde cameravideo. Op Windows krijg je tot 100 MB gratis herstel, en preview is inbegrepen.

PhotoRec is de gratis optie die ik achter de hand zou houden. Het ziet er lelijk uit, maar het werkt. Ik heb het gebruikt op kaarten met kapotte bestandssystemen waar gebruiksvriendelijkere apps tekortschoten. Het ondersteunt een enorme hoeveelheid bestandsformaten. Het nadeel is de workflow. Het is niet vriendelijk voor beginners, en meestal verlies je de oorspronkelijke namen en mappen. Je eindigt met een hoop herstelde bestanden en daarna een sorteersessie. Irritant, maar soms de moeite waard.

Recuva is prima voor eenvoudige Windows-opruimklussen. Als je niet zo lang geleden normale bestanden van een gezonde FAT32- of exFAT-kaart hebt verwijderd, is het snel iets om te proberen. Het is licht, gratis en eenvoudig. Ik zou er niet op vertrouwen voor beschadigde kaarten, moderne camera-RAW-formaten of opgebroken videobestanden.

UFS Explorer is meer voor gevallen waarin het makkelijke spul faalt. Geformatteerde kaart, beschadigd bestandssysteem, vreemde scanresultaten, schijfimages, meer controle op dieper niveau. Het heeft de tools. De interface voelt technischer aan, en ik zou het niet geven aan iemand die een oplossing met één klik wil.

R-Photo is de moeite waard om te bekijken als je Windows gebruikt en je doel alleen foto’s of video is. Het is gratis voor persoonlijk gebruik, overzichtelijker dan PhotoRec, en het previewsysteem maakt het leven makkelijker. De keerzijde is de beperkte focus. Het is voor media, niet voor elk denkbaar bestandstype.

Als je de korte versie wilt, zou ik beginnen met Disk Drill, bekijken wat het vindt met preview, en daarna bestanden herstellen naar een andere schijf. Als je niets wilt uitgeven, probeer dan daarna PhotoRec of R-Photo. En als de kaart onstabiel lijkt, blijf er dan niet op inhameren met herhaalde scans. Maak eerst een kloon en werk daarna vanaf de kopie. Die heb ik op de harde manier geleerd, eerlijk gezegd.

Als de kaart nog steeds wordt aangekoppeld, zou ik de spotgoedkope tools eerst overslaan. Begin met Disk Drill. Het doet het beter dan de meeste programma’s met SD-kaarten van telefoons, camera’s en drones, en de preview bespaart tijd. Voor foto’s en video’s is dat belangrijker dan een gigantische functielijst.

Ik ben het op één punt eens met @mikeappsreviewer: stop met het gebruiken van de kaart. Ik ben het iets minder eens over Recuva als vroege keuze. Het is prima voor simpel verwijderde bestanden, maar SD-kaarten met exFAT, grote videobestanden of gedeeltelijke corruptie laten de beperkingen al snel zien.

Mijn korte lijst:

1. Disk Drill
    Beste eerste scan. Goede previews. Goede bestandssignaturen. Betere kans op herstel van foto’s en video’s dan oudere gratis tools.

2. R-Photo
    Gratis, alleen voor Windows, overzichtelijker dan PhotoRec. Fijn als je alleen om media geeft.

3. PhotoRec
    Sterke scan-engine. Rommelige resultaten. Bestandsnamen komen vaak beschadigd terug, en dat is lastig.

4. UFS Explorer
    Voor nerdy gevallen. Geweldige tool, minder gebruiksvriendelijke interface.

Ook is dit overzicht best goed als je een snelle vergelijking naast elkaar wilt van apps voor fotoherstel:
beste software voor foto- en afbeeldingsherstel voor verwijderde foto’s

Nog iets wat mensen vaak missen: als je video’s wel terugkomen maar niet afspelen, is het probleem vaak fragmentatie, niet totaal verlies. Disk Drill gaat hier meestal beter mee om dan gratis tools. Herstel naar je pc, niet terug naar de kaart.

Als de SD-kaart nog steeds wordt gedetecteerd, zou ik dit eigenlijk in twee gevallen opdelen in plaats van alleen maar achter de “beste” app aan te jagen.

Als het om een gewone onbedoelde verwijdering ging en de kaart nog normaal leesbaar is, is Disk Drill waarschijnlijk de beste plek om te beginnen. Niet omdat het magie is, maar omdat het snel scant, makkelijk te bekijken resultaten geeft en meestal minder gedoe oplevert dan oudere hersteltools. Voor foto- en videoherstel vanaf SD-kaarten is die combinatie belangrijker dan mensen willen toegeven. Je wilt zien of de bestanden echt intact zijn voordat je tijd verspilt.

Waar ik een beetje afwijk van @mikeappsreviewer en @viajeroceleste is dit: ik zou niet meteen tussen 5 verschillende scanners springen als de kaart gezond lijkt. Elke extra scanronde betekent meer belasting voor een haperende kaart, en sommige goedkope kaartlezers zijn rommel. Probeer eerst één degelijke scan, idealiter met Disk Drill, herstel naar een andere schijf en beoordeel het daarna opnieuw. Mensen raken in paniek en gaan tools lukraak testen. Zo veranderen simpele klussen in een puinhoop.

Als de kaart instabiel is, de verbinding verbreekt of zich vreemd gedraagt, dan ja, stap dan over op image-based recovery en geavanceerdere dingen. Daar kunnen UFS Explorer of PhotoRec nog steeds hun nut bewijzen. PhotoRec is krachtig, maar herstelt alsof een wasbeer je bestanden op de vloer heeft uitgekieperd. Geweldige motor, lelijke resultaten.

Ook, als je ontbrekende bestanden vooral foto’s en clips zijn, is dit een prima snelle video over tools voor foto- en videoherstel:
beste dataherstelsoftware voor foto’s en video’s

Mijn praktische rangschikking voor een gedetecteerde SD-kaart:

1. Disk Drill
  2. R-Photo als je iets gratis wilt dat op media is gericht
  3. PhotoRec als je wanhopig en geduldig bent
  4. UFS Explorer als het technisch wordt

Nog één ding: als de bestanden onlangs zijn verwijderd en je niets nieuws hebt weggeschreven, zijn je kansen meestal best redelijk. Als je na het verwijderen nog video’s bent blijven opnemen, dan wordt het snel lelijk.