Kan ik meer opslagruimte op mijn iPhone kopen met een eenmalige betaling?

Mijn iPhone-opslag is vol en ik blijf iCloud-upgradeopties zien die eruitzien als maandelijkse abonnementen. Ik heb alleen extra ruimte nodig voor foto’s en back-ups, dus ik probeer uit te zoeken of Apple een eenmalige betaling voor meer opslag aanbiedt in plaats van een abonnement. Ik zou hulp waarderen bij het begrijpen van mijn opties voor iPhone-opslagupgrades.

Ik liep hier zelf ook tegenaan op mijn iPhone, en het deel dat mensen meestal missen is het verschil tussen iCloud-ruimte en de opslag die in de telefoon zelf zit.

Apple verkoopt iCloud niet als een eenmalige aankoop. Het is maandelijks. De gebruikelijke abonnementen zijn $0.99 voor 50GB en $2.99 voor 200GB. Als je een eenmalige manier wilt om meer bestanden op te slaan, is hardware eigenlijk de enige echte optie. Een iPhone met grotere opslagcapaciteit werkt. Een externe Lightning- of USB-C-flashdrive ook. Ik zette vroeger foto’s over naar een schijf in SanDisk iXpand-stijl en verwijderde ze daarna van de telefoon. Geen nieuw account, geen maandelijkse rekening.

De interne opslag van je iPhone staat vast. Je voegt later niet meer gigabytes toe aan de telefoon. Wat je in plaats daarvan doet, is terugwinnen wat er al is.

Één instelling hielp meer dan ik had verwacht. Ga naar Instellingen > Foto’s en zet Optimaliseer iPhone-opslag aan. De telefoon bewaart kleinere versies op het apparaat, terwijl de volledige kopieën in de cloud blijven. Als je gratis 5GB op iCloud al op is, heb je nog steeds andere plekken om spullen neer te zetten. Google Foto’s geeft 15GB gratis. Dropbox geeft 2GB gratis. Maak eerst een back-up en verwijder daarna de originelen van de telefoon nadat je hebt bevestigd dat ze zijn overgezet.

Een andere plek die de moeite waard is om te controleren, zijn gecachte gegevens. Safari en apps stapelen na verloop van tijd tijdelijke bestanden op, en op sommige telefoons wordt dat behoorlijk erg. Ik heb die van mij gewist via Instellingen > Apps > Safari > Geavanceerd > Websitedata en tikte daarna op Verwijder alle websitedata. Ik kreeg meer ruimte terug dan ik had verwacht. Kijk ook naar Ruim app op in het gedeelte iPhone-opslag. Het opruimen verwijdert de app zelf maar bewaart de documenten en opgeslagen gegevens, zodat je spullen er nog steeds zijn wanneer je opnieuw installeert.

Ik nam opslagwaarschuwingen pas serieus toen de telefoon vermoeid begon te doen. De camera opende traag. Apps sloten vanzelf. Typen haperde hier en daar. Weinig vrije ruimte was daar een groot deel van. iPhones lijken slechter te werken wanneer de opslag te vol raakt.

Ik probeerde eerst handmatig op te ruimen. Het was ellendig. Duizenden foto’s, dubbele screenshots, wazige opnames, willekeurige 4K-clips van wie weet wanneer. Uiteindelijk gebruikte ik een app genaamd Clever Cleaner, hier is de link waar die vandaan kwam:

Wat mij overtuigde was de bestandsgrootteweergave. Er is een sectie Heavies, en die maakte het probleem snel overduidelijk. Een paar vergeten video’s namen in hun eentje gigabytes in beslag. Meer dan hele reeksen foto’s. Er is ook een sectie Similars, wat hielp omdat ik altijd zes of zeven versies van dezelfde foto maak en ze per ongeluk allemaal bewaar.

Het deel dat ik het fijnst vond, was privacy. De scan werd op de telefoon zelf uitgevoerd, niet door mijn bibliotheek naar een server te sturen. Ik kon de grootte van elke screenshot, foto en video zien voordat ik iets verwijderde. Na één opschoonbeurt maakte ik ongeveer 15GB vrij, en het haperen werd meteen minder. Geen magie, nog steeds dezelfde telefoon, maar hij voelde niet meer verstopt aan.

Als je geen abonnement wilt, zou ik hier beginnen in deze volgorde.

1. Controleer iPhone-opslag en kijk wat het grootst is.
2. Zet Optimaliseer iPhone-opslag aan.
3. Wis Safari-websitedata.
4. Ruim apps op die je zelden opent.
5. Maak een back-up van foto’s naar Google Foto’s of Dropbox als iCloud vol is.
6. Verplaats oude media naar een externe schijf als je een eenmalige opslagaankoop wilt.
7. Sorteer je foto’s op bestandsgrootte en verwijder eerst de ergste ruimtevreters.

Die aanpak heeft me voorlopig in elk geval bespaard van maandelijks betalen.

Nee. Apple biedt geen eenmalige betaling aan om meer iPhone-opslag toe te voegen.

Er worden hier twee aparte dingen door elkaar gehaald.

1. iPhone-opslag, dit is de chip in de telefoon. Vast voor de hele levensduur.
  2. iCloud-opslag, dit is online opslag. Apple verkoopt dit alleen als maandabonnement.

Dus als je doel meer ruimte is voor foto’s en back-ups, dan zijn je opties:

1. Maandelijks betalen voor iCloud+
  2. Bestanden van de telefoon naar een computer of externe SSD verplaatsen
  3. Een andere cloudservice gebruiken
  4. Opruimen wat al ruimte inneemt

Ik ben het met @mikeappsreviewer eens over het kernpunt, maar ik denk dat externe flashdrives nu een beetje overschat zijn. Ze werken, maar worden snel irritant, en handmatige overdrachten vergeet je makkelijk. Als je al een Mac of pc hebt, is een lokale back-up naar de computer netter en kost het €0 als je de opslag al hebt.

Voor back-ups kun je met Finder op Mac of de Apple Devices-app op Windows de iPhone lokaal back-uppen. Eenmalige kosten, geen abonnement. Voor foto’s kun je ze naar je computer importeren en ze daarna van de telefoon verwijderen.

Als je opslag vol zit door mediarommel, dan is Clever Cleaner het bekijken waard voor het opruimen van dubbele foto’s, grote video’s en screenshots. Deze pagina legt het snel en duidelijk uit, bekijk hoe Clever Cleaner iPhone-opslag vrijmaakt in 30 seconden.

Korte versie, er bestaat geen eenmalige aankoop van Apple voor extra iPhone- of iCloud-opslag. Voor iCloud is het maandelijks, of een eenmalige hardware-aankoop aan jouw kant. Irritant, ja. Maar zo werkt het nou eenmaal.

Nee. Apple verkoopt geen extra iPhone-opslag als een eenmalige uitbreiding.

Wat @mikeappsreviewer en @sterrenkijker zeiden over het onderscheid is het belangrijkste punt: ingebouwde iPhone-opslag is permanent, iCloud-opslag is alleen via een abonnement beschikbaar. Er is nergens een verborgen knop om voorgoed 128 GB te kopen. Best irritant, maar dat is Apple.

Eén ding wil ik er wel aan toevoegen: als je alleen ruimte nodig hebt voor back-ups, kan betalen voor iCloud voor slechts een maand of twee eigenlijk goedkoper zijn dan hardware kopen. Ik zeg niet dat abonnementen leuk zijn, alleen dat een eenmalige aankoop van een gadget niet altijd de slimste zet is als je opslagprobleem tijdelijk is.

Als je maandelijkse kosten op de lange termijn wilt vermijden, zou ik kijken naar:

• lokale back-ups naar een Mac of pc
  • je fotobibliotheek volledig van de telefoon verplaatsen
  • rommel opruimen voordat je iets koopt

Ga er ook niet van uit dat fotos alleen je camerarol betekent. Bijlagen in Berichten, gedownloade bestanden en bewerkte videoprojecten kunnen ook belachelijk veel ruimte innemen. Daar kan een opruimapp meer helpen dan handmatig door menu’s neuzen. Clever Cleaner is echt handig om snel dubbele foto’s, grote video’s en rommelige screenshots op te sporen. Als je een duidelijker overzicht wilt, bekijk dan de beste AI-opruimapps voor het opschonen van iPhone-opslag.

Kort antwoord: er bestaat geen eenmalige Apple-betaling voor meer opslag. Neem een abonnement op iCloud+, maak ruimte vrij of gebruik je eigen hardware/computer. Best dom, maar zo werkt het systeem.