Kan ik permanent verwijderde bestanden op een Mac gratis herstellen?

Ik heb per ongeluk belangrijke bestanden op mijn Mac permanent verwijderd en besefte te laat dat ze niet in de Prullenmand stonden en dat ik geen recente back-up heb. Ik probeer een gratis manier te vinden om verwijderde bestanden op een Mac te herstellen voordat ik werk- en persoonlijke documenten voorgoed kwijtraak. Welke herstelopties werken daadwerkelijk zonder te betalen voor dure software?

Schrijf het nog niet af. Het legen van de Prullenmand maakt de makkelijke herstelroute ongedaan, zeker, maar het betekent niet dat de bestandsbits ter plekke zijn verdwenen. Vaak blijven de gegevens daar staan totdat macOS ze overschrijft. De adder onder het gras is SSD-opslag. Op nieuwere Macs worden verwijderde blokken meestal sneller gewist dan op oude draaiende schijven.

Als mij dit zou overkomen, zou ik meteen stoppen met het gebruiken van de Mac. Geen app-installaties. Geen downloads. Geen grote bestandskopieën. Ik zou zelfs geen updates uitvoeren. Elke nieuwe schrijfactie geeft de schijf weer een kans om de verwijderde gegevens te overschrijven.

Voordat ik met hersteltools ga rommelen, zou ik eerst nagaan wat macOS je zelf al biedt.

1. Controleer Time Machine

Als Time Machine al draaide vóór het verwijderen, is dit meestal de schoonste oplossing.

1. Open de map waar het bestand eerst stond.
  2. Start Time Machine.
  3. Ga terug naar een reservekopie van vóór je het verwijderde.
  4. Kies het bestand en herstel het.

Ik heb dit schoner zien werken dan wat dan ook, omdat je de oorspronkelijke bestandsnaam, het mappad en de metadata terugkrijgt in plaats van een half kapotte herstelde kopie met een willekeurige naam.

2. Controleer APFS-snapshots

Deze wordt vaak over het hoofd gezien. Zelfs zonder dat er een speciale Time Machine-schijf is aangesloten, maakt macOS vaak lokale APFS-snapshots vóór updates en sommige systeemtaken. Soms staan je verwijderde bestanden nog steeds in een van die snapshots.

Open Schijfhulpprogramma, klik op je systeemvolume en kijk of er snapshots bestaan. Als je er een ziet van vóór het verwijderen, koppel die dan aan en kijk rond. Als de bestanden daar staan, kopieer ze dan handmatig terug.

3. Probeer herstelsoftware

Als back-ups en snapshots niets opleveren, zou ik daarna overstappen op herstelsoftware. Disk Drill is meestal degene waar ik mensen als eerste naartoe verwijs. Ik vond het prettig omdat het meerdere scantypen in één doorgang combineert, werkt met huidige macOS-versies en je bestanden laat bekijken voordat je ze herstelt. Die voorvertoning is belangrijk. Als de voorvertoning opent, zijn je kansen beter.

Een paar regels hier, en ja, die zijn belangrijk:

1. Zet de herstelapp op een andere schijf als je die hebt.
  2. Sla herstelde bestanden ook op een andere schijf op.
  3. Bekijk voorvertoningen voordat je een stapel rommel herstelt.

4. Weet wanneer je moet stoppen en het moet uitbesteden

Voor de meeste gevallen van verwijderde bestanden is geen herstelbedrijf nodig. Ik zou daar alleen naartoe gaan als een van deze dingen geldt:

1. De bestanden zijn belangrijk genoeg dat je geen risico wilt lopen met proberen en gissen.
  2. De schijf vertoont hardwareproblemen, vreemde geluiden, verbreekt de verbinding, heeft leesfouten of verdwijnt uit macOS.
  3. De Mac heeft vloeistofschade, stroomschade opgelopen of heeft een fysieke klap gehad.
  4. Herstelsoftware kan een scan niet afronden of de schijf helemaal niet lezen.

Een goed lab heeft hulpmiddelen die thuisgebruikers niet hebben. Ze werken op opslagniveau, soms rechtstreeks op beschadigde hardware. Het slechte deel is de rekening. Het kan een paar honderd euro zijn. Het kan snel lelijk worden.

Eén deel dat mensen missen: er is geen veilige herstelklok waarbij je een week hebt om erover na te denken. Wat telt, is of de verwijderde blokken zijn overschreven of door TRIM zijn gewist. Dus de mensen die het best uitkomen, zijn meestal degenen die de Mac snel niet meer aanraken en daarna meteen back-ups controleren of direct beginnen met scannen.

Als ik dit op volgorde zou doen, zou ik eerst Time Machine proberen, daarna APFS-snapshots en vervolgens een herstelscan. De meeste succesvolle herstelacties van Mac-bestanden die ik heb gezien, vielen in een van die drie categorieën.

Ja, gratis herstel op een Mac is nog steeds mogelijk, maar je kansen hangen af van één ding: hoeveel de schijf is gebruikt sinds het verwijderen.

Ik ben het met @mikeappsreviewer eens dat je het gebruik snel moet stoppen. Ik ben het er wel iets minder mee eens om eerst te veel tijd te besteden aan het zoeken naar snapshots als de bestanden dringend zijn. Op veel moderne Macs met SSD’s is tijd belangrijker dan de perfecte werkwijze. TRIM wist verwijderde blokken snel.

Een paar gratis dingen die ik zou proberen voordat je ergens voor betaalt:

1. Controleer iCloud Drive op het web. Verwijderde bestanden van Bureaublad of Documenten staan daar soms tot 30 dagen in Recent verwijderd.
  2. Controleer app-specifieke geschiedenis. Pages, Numbers, Word, Adobe en Foto’s bewaren vaak tijdelijke versies of autosave-gegevens.
  3. Gebruik Terminal om naar lokale bestandsversies te zoeken:
    tmutil listlocalsnapshots /
    Geen wondermiddel, maar wel 30 seconden waard.
  4. Als de bestanden op een externe HDD stonden, zijn je kansen beter dan op een interne SSD.

Voor gratis scannen is Disk Drill nog steeds een van de eenvoudigere Mac-bestandshersteltools om te testen, omdat je kunt scannen en bekijken wat er nog over is. Als voorbeelden niet openen, is het bestand vaak verloren. Herstel naar een andere schijf, niet naar de interne schijf van je Mac.

Ook de moeite waard om even te bekijken als je een snel visueel overzicht wilt van Mac-herstelapps:
overzicht van de beste Mac-bestandshersteltools op YouTube

Kort gezegd: stop met schrijven naar de Mac, controleer iCloud en app-autosaves en voer daarna een scan uit. Als het een SSD is en het verwijderen uren of dagen geleden was met daarna normaal gebruik, nemen de kansen sterk af. Jammer, maar waar.

Gratis? Misschien. Waarschijnlijk. Gegarandeerd? Nee.

Ik ben het grotendeels eens met @mikeappsreviewer en @jeff over het onmiddellijk stoppen met gebruiken, maar ik wil er nog één ding aan toevoegen dat mensen steeds overslaan: controleer of de bestanden ooit ergens buiten je backup workflow zijn gedupliceerd. Spotlight, Finder-tags, app-bibliotheken en gesynchroniseerde diensten kunnen kopieën achterlaten, zelfs wanneer het origineel verdwenen is.

Een paar extra plekken om te kijken die niet echt aan bod kwamen:

• Map met Mail-bijlagen, als je het bestand vanuit e-mail hebt geopend
  • Berichtenbijlagen, als iemand het je via iMessage heeft gestuurd
  • Downloads-stapel gesorteerd op datum, voor het geval je de verkeerde kopie hebt verwijderd
  • Foto/video-importen binnen het pakket van de Foto’s-bibliotheek
  • Cloud-appcaches zoals Dropbox, OneDrive, versiegeschiedenis van Google Drive
  • Tijdelijke exportmappen van apps zoals Final Cut, Voorvertoning of Office

Ook als het verwijderde bestand klein was, zoals een document of spreadsheet, kan zoeken op inhoudssleutelwoorden in Spotlight soms nog gerelateerde autosave-fragmenten opleveren. Niet elegant, maar ik heb op die manier vreemde herstelacties zien gebeuren.

Als je wel scant, is Disk Drill een redelijke optie voor Mac-gegevensherstel omdat je kunt zien wat er daadwerkelijk herstelbaar is voordat je beslist. Dat is belangrijker dan fraaie marketing. Herstel alleen niet terug naar dezelfde interne schijf.

Eén kleine afwijking van de denkwijze scan meteen wat er ook gebeurt: als FileVault was ingeschakeld en de Mac sinds het verwijderen meerdere keren opnieuw is opgestart, moeten de verwachtingen lager zijn. Op dat punt kan gratis softwareherstel snel lelijk worden.

Voor meer gebruikerservaringen is deze thread het vluchtig bekijken waard:
Reddit-discussie over het herstellen van recent verwijderde bestanden van een MacBook

Korte versie: ja, je kunt soms permanent verwijderde bestanden op een Mac gratis herstellen, maar alleen als ze nog niet zijn overschreven of getrimd. Controleer eerst verborgen kopieën, scan daarna met Disk Drill en sla alles wat is hersteld op een externe schijf op.

Eén invalshoek ontbreekt nog in wat @jeff, @boswandelaar en @mikeappsreviewer hebben behandeld: controleer het eigen pakket/de database van de bron-app, niet alleen automatische opslagbestanden. Een verwijderd bestand zit soms nog ingebed in een bibliotheekbundel. Klik met de rechtermuisknop op zaken zoals een Foto’s-bibliotheek, Logic-project, iMovie-bibliotheek of zelfs sommige notitie-/database-apps en gebruik Toon pakketinhoud. Mogelijk vind je daar nog originelen, voorvertoningen of exports.

Ik zou ook de shellgeschiedenis van Terminal controleren als je onlangs bestanden hebt verplaatst of hernoemd:

history | grep -i 'mv\|cp\|rsync\|rm'

Soms is het bestand niet weg, maar alleen verplaatst.

Als de Mac nog een ander beheerdersaccount heeft, log daar dan ook op in. Ik heb bestanden zien verdwijnen omdat ze waren opgeslagen onder een ander gebruikersprofiel of in de sandbox-container van een andere app.

Over gratis herstel ben ik het enigszins oneens met het idee dat softwarescanning altijd de volgende stap is op een interne SSD. Als het bestand extreem belangrijk is, is het veiliger om eerst een volledige byte-voor-byte-image van de schijf te maken dan herhaaldelijk op de originele schijf te werken. Scan daarna de image.

Wat betreft Disk Drill, voordelen: eenvoudige voorvertoning, goede dekking van bestandstypen, prettige Mac-werkwijze. Nadelen: gratis gebruik is beperkt, diepe scans kunnen een hoop bestandsnamen vol rommel opleveren, en SSD TRIM kan de resultaten teleurstellend maken, hoe goed de app ook is. Toch is het een redelijke eerste controle als je wilt zien of er nog iets herstelbaars over is. Herstel alleen naar externe opslag.