Jag råkade permanent radera viktiga filer på min Mac och insåg för sent att de inte låg i papperskorgen och att jag inte har någon ny säkerhetskopia. Jag försöker hitta ett gratis sätt att återställa raderade filer på Mac innan jag förlorar arbetsfiler och personliga dokument för gott. Vilka återställningsalternativ fungerar faktiskt utan att betala för dyr programvara?
Avfärda det inte än. Att tömma Papperskorgen tar bort den enkla återställningsvägen, visst, men det betyder inte att filens databitar försvann direkt. Ofta ligger datan kvar tills macOS skriver över den. Haken är SSD-lagring. På nyare Macar tenderar raderade block att rensas snabbare än de gjorde på gamla mekaniska diskar.
Om detta hade hänt mig skulle jag sluta använda Macen direkt. Inga appinstallationer. Inga nedladdningar. Inga stora filkopieringar. Jag skulle inte ens köra uppdateringar. Varje ny skrivning ger enheten ännu en chans att skriva över den raderade datan.
Innan jag börjar krångla med återställningsverktyg skulle jag gå igenom det som macOS redan ger dig.
1. Kontrollera Time Machine
Om du hade Time Machine igång före raderingen är detta oftast den renaste lösningen.
- Öppna mappen där filen brukade finnas.
- Starta Time Machine.
- Gå tillbaka till en säkerhetskopia från innan du raderade den.
- Välj filen och återställ den.
Jag har sett detta fungera renare än något annat eftersom du får tillbaka det ursprungliga filnamnet, mappsökvägen och metadata i stället för någon halvt trasig återställd kopia med ett slumpmässigt namn.
2. Kontrollera APFS-ögonblicksbilder
Den här missas ofta. Även utan en dedikerad Time Machine-enhet ansluten skapar macOS ofta lokala APFS-ögonblicksbilder före uppdateringar och vissa systemuppgifter. Ibland finns dina raderade filer fortfarande kvar i en av dem.
Öppna Skivverktyg, klicka på din systemvolym och se om det finns ögonblicksbilder. Om du hittar en från före raderingen, montera den och titta runt. Om filerna finns där, kopiera tillbaka dem manuellt.
3. Prova återställningsprogram
Om säkerhetskopior och ögonblicksbilder inte ger något skulle jag gå vidare till återställningsprogram. Disk Drill är oftast det jag hänvisar folk till först. Jag gillade det eftersom det samlar flera skanningstyper i en och samma körning, fungerar med aktuella macOS-versioner och låter dig förhandsgranska filer innan du återställer dem. Förhandsgranskning spelar roll. Om förhandsgranskningen öppnas är oddsen bättre.
Några regler här, och ja, de spelar roll:
- Lägg återställningsappen på en annan enhet om du har en.
- Spara återställda filer på en annan enhet också.
- Titta på förhandsgranskningar innan du återställer en hög med skräp.
4. Vet när du ska sluta och lämna in det
De flesta fall med raderade filer behöver inte ett återställningslabb. Jag skulle bara gå den vägen om något av detta gäller:
- Filerna är tillräckligt viktiga för att du inte vill riskera försök och misstag.
- Enheten visar hårdvaruproblem, konstiga ljud, frånkopplingar, läsfel eller försvinner från macOS.
- Macen har fått vätskeskada, strömskada eller blivit fysiskt träffad på något sätt.
- Återställningsprogrammet kan inte slutföra en skanning eller kan inte läsa enheten alls.
Ett riktigt labb har verktyg som hemanvändare inte har. De arbetar på lagringsnivå, ibland direkt på skadad hårdvara. Den dåliga delen är kostnaden. Det kan bli några tusenlappar. Det kan bli dyrt snabbt.
En del som folk missar är att det inte finns någon säker återställningstimer där du har en vecka på dig att fundera. Det som spelar roll är om de raderade blocken skrevs över eller rensades av TRIM. Så de som lyckas bäst är oftast de som snabbt slutar röra Macen och sedan kontrollerar säkerhetskopior eller börjar skanna direkt.
Om jag gjorde detta i ordning skulle jag börja med Time Machine, sedan APFS-ögonblicksbilder och därefter en återställningsskanning. De flesta lyckade filåterställningar på Mac som jag har sett hamnade i en av de tre kategorierna.
Ja, gratis återställning på en Mac är fortfarande möjlig, men dina chanser beror på en sak, hur mycket enheten har använts sedan raderingen.
Jag håller med @mikeappsreviewer om att sluta använda den snabbt. Jag håller dock inte helt med om att lägga för mycket tid på att först leta efter snapshots om filerna är brådskande. På många moderna Mac-datorer med SSD är tid viktigare än ett perfekt arbetsflöde. TRIM äter upp raderade block snabbt.
Några gratis saker jag skulle prova innan jag betalar för något:
- Kontrollera iCloud Drive på webben. Raderade filer från Skrivbord eller Dokument ligger ibland i Senast raderade där i upp till 30 dagar.
- Kontrollera appspecifik historik. Pages, Numbers, Word, Adobe och Bilder behåller ofta tillfälliga versioner eller autosparade data.
- Använd Terminal för att leta efter lokala filversioner:
tmutil listlocalsnapshots /
Ingen magisk lösning, men värt 30 sekunder. - Om filerna låg på en extern HDD är dina chanser bättre än på en intern SSD.
För gratis skanning är Disk Drill fortfarande ett av de enklare filåterställningsverktygen för Mac att testa eftersom du kan skanna och förhandsgranska vad som finns kvar. Om förhandsvisningar misslyckas är filen ofta körd. Återställ till en annan enhet, inte till din Macs interna.
Det kan också vara värt att snabbt kika på detta om du vill ha en snabb visuell genomgång av Mac-appar för återställning:
översikt över de bästa filåterställningsverktygen för Mac på YouTube
Kort version, sluta skriva till Macen, kontrollera iCloud och apparnas autosparningar och kör sedan en skanning. Om det är en SSD och raderingen skedde för timmar eller dagar sedan med normal användning efteråt sjunker chanserna mycket. Tråkigt, men sant.
Gratis? Kanske. Förmodligen. Garanterat? Nej.
Jag håller mestadels med @mikeappsreviewer och @jeff om att sluta använda den direkt, men jag skulle lägga till en sak som folk hela tiden hoppar över: kontrollera om filerna någonsin duplicerades någonstans utanför ditt arbetsflöde för säkerhetskopiering. Spotlight, Finder-taggar, appbibliotek och synkade tjänster kan lämna kvar kopior även när originalet är borta.
Några extra platser att titta på som inte riktigt täcktes:
- Mappen för e-postbilagor, om du öppnade filen från e-post
- Bilagor i Meddelanden, om någon skickade den till dig i iMessage
- Hämtningar sorterade efter datum, ifall du raderade fel kopia
- Foto-/videoimporter i paketet för Bilder-biblioteket
- Cacheminnen för molnappar som Dropbox, OneDrive, versionshistorik i Google Drive
- Tillfälliga exportmappar från appar som Final Cut, Förhandsvisning eller Office
Om den raderade filen dessutom var liten, som ett dokument eller kalkylblad, kan sökning efter innehållsnyckelord i Spotlight ibland fortfarande visa relaterade autosparade fragment. Inte elegant, men jag har sett konstiga återställningar ske på det sättet.
Om du skannar är Disk Drill ett rimligt alternativ för dataåterställning på Mac eftersom det låter dig se vad som faktiskt går att återställa innan du bestämmer dig. Det spelar större roll än snygg marknadsföring. Återställ bara inte tillbaka till samma interna enhet.
En liten invändning mot tankesättet skanna direkt oavsett vad: om FileVault var aktiverat och Macen har startats om flera gånger sedan raderingen, bör förväntningarna vara lägre. Då kan gratis programvara för återställning bli riktigt besvärlig snabbt.
För fler användarupplevelser är den här tråden värd en snabb titt:
Reddit-diskussion om att återställa nyligen raderade filer från en MacBook
Kort version: ja, du kan ibland återställa permanent raderade filer på en Mac gratis, men bara om de ännu inte har skrivits över eller trimmats. Kontrollera först dolda kopior, skanna sedan med Disk Drill och spara allt som återställs på en extern enhet.
En vinkel som saknas i det @jeff, @boswandelaar och @mikeappsreviewer tog upp: kontrollera källappens eget paket/databas, inte bara autosparningar. En borttagen fil är ibland fortfarande inbäddad i ett biblioteksbundle. Högerklicka på saker som ett Bilder-bibliotek, Logic-projekt, iMovie-bibliotek eller till och med vissa antecknings/databasappar och använd Visa paketinnehåll. Du kan hitta original, förhandsvisningar eller exporter som fortfarande ligger där.
Jag skulle också kontrollera Terminalens skalhistorik om du nyligen flyttade eller bytte namn på filer:
history | grep -i 'mv\|cp\|rsync\|rm'
Ibland är filen inte borta, bara flyttad.
Om Macen har ett annat administratörskonto, logga in på det också. Jag har sett filer försvinna eftersom de sparades under en annan användarprofil eller appens sandbox-behållare.
När det gäller gratis återställning håller jag delvis inte med om idén att mjukvaruskanning alltid är nästa steg på en intern SSD. Om filen är extremt viktig är det säkrare att först skapa en fullständig byte-för-byte-avbildning av enheten än att upprepade gånger peta i originaldisken. Skanna sedan avbildningen.
När det gäller Disk Drill, fördelar: enkel förhandsvisning, bra täckning för filtyper, smidigt arbetsflöde på Mac. Nackdelar: gratisanvändningen är begränsad, djupsökningar kan ge massor av skräpfilnamn, och SSD TRIM kan ge nedslående resultat oavsett hur bra appen är. Det är ändå en rimlig första kontroll om du vill se om något återställbart finns kvar. Återställ endast till extern lagring.