Jag råkade radera bilder från mitt SD-kort när jag flyttade filer från min kamera, och nu är några viktiga familjebilder borta. Jag slutade använda kortet direkt eftersom jag inte vill att något ska skrivas över. Vad är det bästa sättet att säkert återställa raderade bilder från ett SD-kort?
Jag har varit med om detta med ett SD-kort, och skärmen som visar att kortet är tomt är missvisande. Tomt betyder inte alltid raderat. Väldigt ofta finns bilderna fortfarande kvar där tills ny data skrivs över dem. Om du upptäckte det tidigt och slutade använda kortet direkt, är dina chanser fortfarande ganska goda.
Om jag var i din situation skulle jag börja med Disk Drill. Jag har använt det på SD-kort från kameror, microSD-kort från telefoner och ett drönarkort som jag trodde var bortom räddning. Det fungerade på vanligt raderade filer, och det fick också fram data från kort som visades som skadade eller oläsbara.
Det som hjälpte mig var stödet för mer än en typ av fel. Det är inte begränsat till bilder som raderades för fem minuter sedan. Det skannar även formaterade kort, RAW-kort och skadade filsystem. Det hittade JPG-, PNG- och RAW-bildfiler från vanliga kameramärken som Canon, Nikon och Sony.
Det här är det grundläggande flödet jag skulle följa:
- Ta ut SD-kortet ur enheten direkt.
- Anslut det till datorn med en kortläsare.
- Starta Disk Drill och välj SD-kortet från listan.
- Tryck på “Sök efter förlorad data.”
- Vänta tills skanningen är klar och kontrollera sedan avsnittet Bilder.
- Förhandsgranska allt du vill få tillbaka.
- Spara återställda bilder någon annanstans, aldrig tillbaka på samma SD-kort.
En sak jag lärde mig den hårda vägen är att förhandsvisningar säger mycket. Om filen öppnas korrekt i skanningsresultaten går återställningen oftast mycket smidigare. Om förhandsvisningarna är trasiga eller halvt grå blir resultaten mer osäkra.
Om programvara inte får tillbaka allt skulle jag ändå kontrollera det uppenbara innan jag gav upp:
- Titta igenom Google Foto, iCloud, OneDrive eller Dropbox.
- Se om din kamera eller enhet har sparat kopior i det interna lagringsutrymmet.
- Kontrollera säkerhetskopior som Windows Filhistorik eller Time Machine.
- Prova en annan kortläsare eller en annan dator. Jag har sett dåliga läsare få ett fungerande kort att se dött ut.
- Om kortet tappar anslutningen, blir varmt eller har synliga skador, gå direkt till en återställningstjänst.
Det viktigaste misstaget att undvika är att skriva något nytt till kortet. Formatera det inte. Kör inte reparationsverktyg. Kopiera inte testfiler till det. De stegen gör återställning mycket svårare väldigt snabbt, och ja, jag har sett folk göra alla tre i panik.
Ja, dina foton har fortfarande en god chans att kunna återställas om du slutade använda SD-kortet snabbt. Radering på SD-kort tar ofta bort filindexet först. Bilddatan ligger kvar tills ny data skriver över den.
Jag håller med @mikeappsreviewer om en sak, att sluta använda kortet direkt var rätt beslut. Jag håller inte riktigt med om att hoppa direkt till breda lösningar som reparationsverktyg eller extra testning. Första prioritet är att bevara det som finns kvar.
Det jag skulle göra:
- Skapa först en byte-för-byte-avbildning av SD-kortet.
- Kör återställning på avbildningen, inte på kortet.
- Spara återställda filer på din dator eller en annan enhet.
Varför avbilda först? Om kortet är svagt eller börjar fallera spelar varje extra läsning roll. Verktyg som Disk Drill fungerar bra för detta och för återställning, men jag skulle ändå föredra att klona kortet före en djupskanning om bilderna betyder mycket.
Några praktiska punkter:
- Om filer raderades nyligen och kortet inte återanvändes är återställningsgraden ofta hög.
- Om du flyttade filer och överföringen avbröts kan vissa bilder finnas både som raderade poster och som ofullständiga kopior på målenheten.
- Kontrollera datorn du flyttade dem till. Sök efter filtyp, JPG, JPEG, CR2, NEF, ARW, DNG. Sortera efter ändringsdatum.
- I Windows, titta i dolda mappar och Papperskorgen. Vissa importappar sparar tillfälliga cachefiler.
- På Mac, kontrollera importer i Bilder och album för nyligen raderade.
Om Disk Drill visar rena förhandsvisningar är det ett starkt tecken. Om förhandsvisningar misslyckas var filerna sannolikt överskrivna eller fragmenterade.
Det här är också en bra snabb förklaring om fotoåterställning från SD-kort:
titta på denna reel om fotoåterställning från SD-kort
Formatera inte kortet. Kör inte CHKDSK. Sätt inte tillbaka det i kameran. Sådant förstör återställningschanserna snabbt.
Ja, du kan fortfarande återställa dem, och att omedelbart sluta använda SD-kortet var det smartaste du kunde ha gjort.
Jag håller mest med @mikeappsreviewer och @stellacadente, men jag skulle trycka hårdare på en sak: innan du gör någon form av “reparation”, kontrollera om bilderna faktiskt togs bort från måldatorn under flytten. En misslyckad flytt lämnar ofta filer på märkliga platser som temporära importmappar, dolda cachemappar eller delvis kopierade batcher. Folk hoppar över den delen och går direkt till återställningsprogram.
Om de verkligen är borta från båda ställena är din bästa chans program för återställning av SD-kort som Disk Drill. Det är pålitligt för raderade kamerabilder, särskilt om kortet inte har återanvänts. En bra sak är förhandsgranskningsfunktionen, eftersom om bilden förhandsgranskas korrekt betyder det vanligtvis att filen fortfarande går att återställa och inte är helt förstörd.
Några saker jag skulle göra annorlunda jämfört med de vanliga råden:
- Kontrollera om din kamera sparade dubbla JPEG + RAW-par
- Leta efter databasrelaterade sidofiler på kortet som THM, XMP eller LRV, eftersom de kan hjälpa till att bekräfta vad som tidigare fanns där
- Om kortet beter sig instabilt, återställ i en session och undvik upprepade omskanningar
- Om familjebilderna är oersättliga, överväg en professionell tjänst innan du experimenterar för mycket
Ignorera också varje impuls att “reparera” kortet. CHKDSK är hur folk förvandlar återställningsbara bilder till en större röra. Har varit där, ångrar det.
Om du vill ha en snabb översikt över hur Disk Drill fungerar för fotoåterställning är den här videon ganska tydlig: se hur Disk Drill återställer raderade bilder från SD-kort
Kort version: ja, det finns fortfarande en ganska bra chans. Skriv bara inte en enda ny fil till det kortet, inte ens av misstag.
En liten oenighet med @stellacadente, @caminantenocturno och @mikeappsreviewer: Jag skulle inte lägga för lång tid på att leta efter dolda temporära mappar innan man säkrar en avbildning av kortet om bilderna verkligen är viktiga. Kontroll på datorn är okej, men tiden används bättre till att först bevara nuvarande tillstånd.
Min syn:
- Om SD-kortet fortfarande monteras normalt är chanserna ganska goda.
- Om det kopplas från, visar 0 byte eller ber om formatering, sluta experimentera snabbt.
- Om det här är familjebilder som bara tas en gång i livet kan professionell återställning faktiskt bli billigare än att förvärra skadan.
Om Disk Drill specifikt:
Fördelar:
- enkel förhandsvisning
- fungerar med vanliga foto- och RAW-format
- tillräckligt enkelt för icke-tekniska användare
- kan skanna kort som ser tomma ut eller har formaterats
Nackdelar:
- djupa skanningar kan ta ett tag
- resultaten beror helt på om data har skrivits över
- inte det billigaste alternativet om du bara behöver ett enda återställningsjobb
- nybörjare kan återställa för mycket skräp och bli förvirrade när de sorterar resultaten
Det jag skulle tillägga som andra inte betonade tillräckligt: kontrollera filstorlekarna i återställningsresultaten. En återställd JPG som bara är några KB är oftast skräp, medan filer i normal kamerastorlek är ett mycket bättre tecken. Återställ också allt i ett enda svep till en annan enhet och sortera sedan senare. Upprepade selektiva omskanningar innebär onödigt slitage och tidsförlust.
Så ja, det är möjligt att återställa, och Disk Drill är ett rimligt val, men den verkligt avgörande faktorn är om någon ny data har skrivits till det kortet efter raderingen.