Kan jeg gendanne data fra en RAW-partition uden at formatere?

Min harddiskpartition blev pludselig ændret til RAW efter en genstart, og nu siger Windows, at jeg skal formatere den, før jeg kan bruge den. Der er vigtige personlige filer på den, og jeg prøver at gendanne data fra RAW-partitionen uden at gøre tingene værre. Er der nogen, der har løst dette eller fundet en sikker metode til datagendannelse fra RAW-partitioner, som faktisk virker?

Jeg har været igennem det her mere end én gang, og ja, du kan hente filer ud fra en RAW-partition uden at formatere den først. Jeg formaterede den ikke nogen af gangene. Jeg ville ærligt talt ikke starte der. Formatering hører til tæt på slutningen, efter dine filer er hentet ud og kontrolleret.

Det, RAW som regel betyder, er enkelt. Partitionen er der stadig, dataene er ofte også stadig der, men Windows kan ikke længere læse filsystemet godt nok til at montere det normalt. Så viser det den sædvanlige opfordring til at formatere drevet. Jeg har set folk klikke på den i panik og gøre arbejdet sværere for sig selv.

Hvis RAW-tilstanden skyldes skade på filsystemet, ville jeg håndtere det sådan her.

1. Gør først ikke noget ved RAW-partitionen.
  2. Kopiér alt det ud, du går op i.
  3. Se, om partitionen kan repareres efter gendannelsen.
  4. Formater først, når de vigtige ting allerede er sikre et andet sted.

Til gendannelse ville jeg starte med Disk Drill. Jeg brugte det, fordi det ikke kun bygger på én metode. Når noget af filsystemets metadata overlever, har det en tendens til at gendanne filer med navne og mapper intakte. Når strukturen er for ødelagt, skifter det til scanning efter filsignaturer og leder direkte på disken efter kendte filtyper. Den del er vigtig, for en RAW-partition i Windows betyder ikke altid tom. Det betyder ofte ulæselig.

Trinene er korte.

1. Installer Disk Drill på et andet drev, ikke det beskadigede.
  2. Vælg RAW-disken eller RAW-partitionen fra enhedslisten.
  3. Tryk på Søg efter mistede data. Hvis det er et eksternt drev, og du bliver spurgt, hvilken tilstand du vil bruge, så vælg Universal scanning. Jeg ville kun bruge Avanceret kameragendannelse til SD-kort eller lagring fra kameraer og droner.
  4. Lad scanningen køre helt til slut. At stoppe tidligt kostede mig resultater én gang, så det gør jeg ikke længere.
  5. Forhåndsvis filer før gendannelse. Hvis billeder åbner, dokumenter vises korrekt, videoer kan afspilles lidt, så ser det bedre ud.
  6. Gendan alt til en anden disk. Ikke den samme. Aldrig den samme.

Hvis du vil gå den gratis vej, findes der stadig en mulighed, den er bare mindre brugervenlig. TestDisk reparerer nogle gange partitions- eller filsystemoplysninger godt nok til at få volumen tilbage. PhotoRec går direkte efter filerne og ignorerer det ødelagte filsystem. Begge er gratis. Begge føles lidt rå, hvis du ikke har brugt dem før. PhotoRec har også en tendens til at gemme gendannede filer med generiske navne uden den oprindelige mappestruktur, så oprydningen efter gendannelsen bliver hurtigt irriterende, hvis du havde tusindvis af filer.

Når filerne er sikre, så ville jeg se på reparation. Hvis TestDisk genopbygger partitionen rent, fint, så kan du måske undgå formatering. Hvis ikke, ville jeg slette problempartitionen, oprette en ny i Diskhåndtering, lave en hurtig formatering og derefter kopiere de gendannede data tilbage.

Der er én del, folk springer over, og det burde de ikke. Hold øje med drevets opførsel under alt det her. Hvis det begynder at klikke, går offline, afbryder midt i scanningen eller forsvinder og dukker op igen, ville jeg stoppe med at rode med softwareværktøjer. På det tidspunkt føles det mindre som filsystemkorruption og mere som svigtende hardware. Flere forsøg kan slide drevet endnu mere ned. Hvis dataene er vigtige, ville jeg overlade det til et datagendannelsesværksted, før der sker mere skade.

Kort version, formater ikke først. Gendan først. Reparer senere, hvis det stadig giver mening.

Ja. Gendan først, formatér senere.

Jeg er enig med @mikeappsreviewer i ét vigtigt punkt: accepter ikke Windows-formatprompten. Hvor jeg er lidt uenig, er tidspunktet for reparation. Jeg ville ikke prøve filsystemreparation tidligt, hvis filerne er vigtige. Reparation skriver til disken. Gendannelse bør forblive skrivebeskyttet så længe som muligt.

Et par praktiske tjek, før du scanner:

1. Kig i Diskhåndtering.
    Hvis partitionsstørrelsen stadig ser korrekt ud, er dine chancer bedre. RAW betyder ofte beskadiget NTFS-bootsektor, MFT eller partitionsmetadata, ikke manglende filer.

2. Tjek SMART-status.
    Brug CrystalDiskInfo eller smartctl. Hvis du ser omfordelte sektorer, ventende sektorer eller stigende læsefejl, så stop med at lave gentagne scanninger. Klon først drevet med ddrescue eller HDDSuperClone, hvis du ved hvordan. Hvis ikke, så få hjælp. En syg disk bliver hurtigt værre.

3. Hvis dette skete efter en genstart, så tænk over årsagen.
    Strømsvigt, usikker fjernelse, dårligt USB-kabel, defekt kabinet og Windows-opdateringer dukker alle op i disse tilfælde. Eksterne drev gør dette oftere, end folk tror.

Hvad angår software, er Disk Drill et solidt valg til datagendannelse fra RAW-partitioner, fordi det håndterer både filsystembaseret scanning og dyb signaturscanning i samme arbejdsgang. Hvis du vil have et nemt værktøj til at gendanne filer fra et RAW-drev uden formatering, passer det godt.

Hvis drevet er stabilt, så scan RAW-partitionen, forhåndsvis filer, og gendan til en anden disk. Hvis forhåndsvisninger mislykkes for mange filer, så prøv en fuld enhedsscanning i stedet for kun partitionen. Jeg har set scanninger kun af partitionen overse data, når tabellen var ødelagt.

Efter gendannelse kan du så teste reparation eller omformatere. Hvis TestDisk løser det, fint. Hvis ikke, så slet alt og byg op igen. Dette er også en udmærket læsning om bedste software til gendannelse af RAW-drev og partitioner.

Kort sagt: ja, du kan gendanne data fra en RAW-partition uden formatering. Skriv ikke til den først. Gendan fra den. Reparer den derefter.

Ja, du kan som regel gendanne data fra en RAW-partition uden først at formatere den.

Jeg er for det meste enig med @mikeappsreviewer og @shizuka, men jeg er lidt mindre begejstret for at gå direkte i gang med flere scanninger på det originale drev, hvis disken er gammel eller opfører sig mærkeligt. Hvis det skete lige efter en genstart, er der en rimelig chance for, at det bare er filsystemkorruption. Hvis drevet laver lyde, får Stifinder til at fryse eller afbryder forbindelsen, ændrer det hurtigt situationen.

Det, jeg ville gøre anderledes:

• Tjek først, om partitionen viser den korrekte størrelse i Diskhåndtering
  • Kør derefter et hurtigt SMART-tjek
  • Hvis drevets tilstand ser tvivlsom ud, så lav først en sektor-for-sektor-klon eller et image
  • Gendan fra klonen, ikke originalen, hvis det er muligt

Den del bliver ofte overset. Folk behandler RAW som et formateringsproblem, men nogle gange er det i virkeligheden et døende drev forklædt som et filsystemproblem.

Hvis hardwaren virker stabil, er Disk Drill en ret fornuftig løsning til gendannelse fra en RAW-partition, fordi det kan hente filer fra beskadigede filsystemer og også falde tilbage på dybere filudskæring. Det er vigtigt, når Windows ser RAW, men de underliggende data stadig er der. Jeg ville stadig kun gemme gendannede filer på en anden disk. Ikke på den samme partition. Ikke engang midlertidige filer der, hvis du kan undgå det.

Én ting, jeg ikke ville gøre endnu, er CHKDSK. På en RAW-diskenhed kan det ofte alligevel ikke køre, og når det gør på beskadigede metadata, kan det skabe rod. Folk elsker at foreslå det, fordi det lyder officielt, men det er ikke en magisk helbredelsesknap.

Hvis du også vil have en anden vinkel på hvordan man gendanner data fra et RAW-drev uden at formatere, så har den tråd nogle udmærkede erfaringer fra virkeligheden.

Så ja, det korte svar er: gendan først, formatér senere hvis det bliver nødvendigt. Ignorér Windows, når det plager dig om at formatere. Det er meget typisk Windows, lol.

Ja, som regel. Jeg er for det meste enig med @shizuka, @sterrenkijker og @mikeappsreviewer om én ting: formatér ikke først. Hvor jeg adskiller mig en smule, er dette: hvis partitionen er på en SSD, så brug ikke evigheder på at pille ved den. SSD’er kan blive grimmere efter controller- eller oversættelseslagsproblemer, og bare én scanning mere er ikke altid harmløs.

Mit syn er:

• RAW betyder ikke automatisk, at dine filer er væk
  • Det betyder ofte, at Windows ikke kan fortolke filsystemet
  • Bedste tilfælde er skade på metadata
  • Værste tilfælde er hardwareproblemer, der udgiver sig for at være filsystemproblemer

Et ekstra tjek, som ingen bør springe over: Åbn Event Viewer og kig efter disk-, ntfs- eller storahci-fejl omkring genstarten. Det kan antyde, om dette var korruption, kabelproblemer eller et drev, der er ved at blive ustabilt.

Om Disk Drill:

• Fordele: enkel brugerflade, god understøttelse af forhåndsvisning, scanner RAW-partitioner godt, kombinerer gendannelse via metadata med signaturbaseret gendannelse
  • Ulemper: dybe scanninger kan tage en evighed, filudskæring kan miste oprindelige navne/mapper, og den gratis version er begrænset afhængigt af platform

Jeg ville bruge Disk Drill, hvis du vil have den mindst irriterende arbejdsgang, især hvis disken stadig identificerer sig korrekt. Hvis du er mere teknisk, er det sikrere at lave et image først og teste gendannelse mod imaget end at lære på den originale disk.

Én ting, jeg ville undgå, medmindre dataene allerede er sikre: at prøve tilfældige partition repair-værktøjer, fordi nogle af dem skriver ændringer med det samme, og du får ikke altid en fortryd-knap.

Så ja, gendannelse uden formatering er mulig. Behandl bare drevet som bevismateriale, ikke som en kladdeblok.