Jeg kom ved et uheld til permanent at slette vigtige filer på min Mac og indså for sent, at de ikke lå i Papirkurven, og jeg har ikke en nyere sikkerhedskopi. Jeg prøver at finde en gratis måde at gendanne slettede filer på Mac, før jeg mister arbejdsfiler og personlige dokumenter for altid. Hvilke gendannelsesmuligheder virker faktisk uden at betale for dyr software?
Afskriv det ikke endnu. At tømme Papirkurv fjerner godt nok den nemme gendannelsesvej, men det betyder ikke, at filens data forsvandt på stedet. Meget af tiden ligger dataene der, indtil macOS skriver over dem. Hagepunktet er SSD-lagring. På nyere Macs bliver slettede blokke typisk ryddet hurtigere, end de gjorde på gamle mekaniske drev.
Hvis det skete for mig, ville jeg stoppe med at bruge Mac’en med det samme. Ingen appinstallationer. Ingen downloads. Ingen store filkopieringer. Jeg ville ikke engang køre opdateringer. Hver ny skrivning giver drevet endnu en chance for at overskrive de slettede data.
Før du roder med gendannelsesværktøjer, ville jeg gennemgå det, som macOS allerede giver dig.
1. Tjek Time Machine
Hvis du havde Time Machine kørende før sletningen, er dette som regel den reneste løsning.
- Åbn den mappe, hvor filen plejede at være.
- Start Time Machine.
- Gå tilbage til en sikkerhedskopi fra før, du slettede den.
- Vælg filen, og gendan den.
Jeg har set, at dette virker renere end noget andet, fordi du får det oprindelige filnavn, mappesti og metadata tilbage i stedet for en halvt ødelagt gendannet kopi med et tilfældigt navn.
2. Tjek APFS-snapshots
Denne bliver ofte overset. Selv uden et dedikeret Time Machine-drev tilsluttet opretter macOS ofte lokale APFS-snapshots før opdateringer og nogle systemopgaver. Nogle gange ligger dine slettede filer stadig i et af dem.
Åbn Diskværktøj, klik på din systemdisk, og se, om der findes snapshots. Hvis du finder et fra før sletningen, så monter det og kig dig omkring. Hvis filerne er der, så kopiér dem tilbage manuelt.
3. Prøv gendannelsessoftware
Hvis sikkerhedskopier og snapshots ikke giver noget, ville jeg derefter gå videre til gendannelsessoftware. Disk Drill er som regel den, jeg først peger folk i retning af. Jeg kunne lide det, fordi det samler flere scanningstyper i én gennemgang, virker med nuværende macOS-versioner og lader dig forhåndsvise filer, før du gendanner dem. Forhåndsvisning betyder noget. Hvis forhåndsvisningen åbner, er dine chancer bedre.
Et par regler her, og ja, de betyder noget:
- Installer gendannelsesappen på et andet drev, hvis du har et.
- Gem også de gendannede filer på et andet drev.
- Se på forhåndsvisninger, før du gendanner en bunke skrammel.
4. Vid, hvornår du skal stoppe og sende det videre
De fleste tilfælde med slettede filer kræver ikke et gendannelseslaboratorium. Jeg ville kun gå den vej, hvis en af disse gælder:
- Filerne er vigtige nok til, at du ikke vil risikere forsøg og fejl.
- Drevet viser hardwareproblemer, mærkelige lyde, afbrydelser, læsefejl, eller det forsvinder fra macOS.
- Mac’en har fået væskeskade, strømskade eller er blevet ramt fysisk på en eller anden måde.
- Gendannelsessoftwaren kan ikke fuldføre en scanning eller kan slet ikke læse drevet.
Et rigtigt laboratorium har værktøjer, som hjemmebrugere ikke har. De arbejder på lagringsniveau, nogle gange direkte på beskadiget hardware. Den dårlige del er regningen. Det kan være et par tusind kroner. Det kan hurtigt blive grimt.
En del, folk overser, er, at der ikke findes nogen sikker gendannelsestimer, hvor du har en uge til at tænke over det. Det, der betyder noget, er, om de slettede blokke blev overskrevet eller ryddet af TRIM. Så de folk, der klarer sig bedst, er som regel dem, der hurtigt holder op med at røre Mac’en og derefter straks tjekker sikkerhedskopier eller begynder at scanne.
Hvis jeg skulle gøre dette i rækkefølge, ville jeg tage Time Machine først, APFS-snapshots bagefter og derefter en gendannelsesscanning. De fleste vellykkede gendannelser af Mac-filer, jeg har set, faldt i en af de tre kategorier.
Ja, gratis gendannelse på en Mac er stadig mulig, men dine chancer afhænger af én ting: hvor meget drevet er blevet brugt siden sletningen.
Jeg er enig med @mikeappsreviewer i, at man hurtigt skal stoppe brugen. Jeg er lidt uenig i at bruge for meget tid på først at lede efter snapshots, hvis filerne haster. På mange moderne Mac-computere med SSD betyder tid mere end den perfekte arbejdsgang. TRIM æder slettede blokke hurtigt.
Et par gratis ting, jeg ville prøve, før jeg betaler for noget:
- Tjek iCloud Drive på nettet. Slettede filer fra Skrivebord eller Dokumenter ligger nogle gange i Nyligt slettet der i op til 30 dage.
- Tjek appspecifik historik. Pages, Numbers, Word, Adobe og Fotos gemmer ofte midlertidige versioner eller autosave-data.
- Brug Terminal til at lede efter lokale filversioner:
tmutil listlocalsnapshots /
Ingen mirakelløsning, men det er 30 sekunder værd. - Hvis filerne lå på en ekstern HDD, er dine chancer bedre end på en intern SSD.
Til gratis scanning er Disk Drill stadig et af de nemmere Mac-værktøjer til filgendannelse at teste, fordi du kan scanne og forhåndsvise, hvad der er tilbage. Hvis forhåndsvisninger fejler, er filen ofte færdig. Gendan til et andet drev, ikke til din Macs interne.
Det er også værd hurtigt at kigge på denne, hvis du vil have et hurtigt visuelt overblik over Mac-gendannelsesapps:
oversigt over de bedste Mac-værktøjer til filgendannelse på YouTube
Kort version: stop med at skrive til Macen, tjek iCloud og app-autosaves, og kør derefter en scanning. Hvis det er en SSD, og sletningen skete for timer eller dage siden med normal brug bagefter, falder chancerne meget. Trist, men sandt.
Gratis? Måske. Sandsynligvis. Garanteret? Nej.
Jeg er for det meste enig med @mikeappsreviewer og @jeff i at stoppe brugen med det samme, men jeg vil tilføje én ting, som folk hele tiden springer over: tjek, om filerne nogensinde blev duplikeret et sted uden for din backup arbejdsgang. Spotlight, Finder tags, app biblioteker og synkroniserede tjenester kan efterlade kopier, selv når originalen er væk.
Et par ekstra steder at kigge, som ikke rigtig blev dækket:
- Mail vedhæftningsmappen, hvis du åbnede filen fra en e-mail
- Messages vedhæftede filer, hvis nogen sendte den til dig i iMessage
- Downloads stakken sorteret efter dato, hvis du kom til at slette den forkerte kopi
- Foto/video import inde i Fotos bibliotekspakken
- Cloud app caches som Dropbox, OneDrive, Google Drive versionshistorik
- Midlertidige eksportmapper fra apps som Final Cut, Preview eller Office
Hvis den slettede fil også var lille, som et dokument eller regneark, kan søgning efter nøgleord i indholdet i Spotlight nogle gange stadig finde relaterede autosave fragmenter. Ikke elegant, men jeg har set mærkelige gendannelser ske på den måde.
Hvis du scanner, er Disk Drill en rimelig mulighed for datagendannelse på Mac, fordi den lader dig se, hvad der faktisk kan gendannes, før du beslutter dig. Det betyder mere end smart marketing. Bare gendan ikke tilbage til det samme interne drev.
En lille uenighed med tankegangen scan med det samme uanset hvad: hvis FileVault var aktiveret, og Macen er blevet genstartet flere gange siden sletningen, bør forventningerne være lavere. På det tidspunkt kan gratis software til gendannelse hurtigt blive grimt.
For flere brugeroplevelser er denne tråd værd at skimme:
Reddit diskussion om gendannelse af nyligt slettede filer fra en MacBook
Kort version: ja, du kan nogle gange gendanne permanent slettede filer på en Mac gratis, men kun hvis de endnu ikke er blevet overskrevet eller trimmet. Tjek først skjulte kopier, scan derefter med Disk Drill, og gem alt gendannet på et eksternt drev.
En vinkel, som @jeff, @boswandelaar og @mikeappsreviewer ikke nævnte: tjek kildeappens egen pakke/database, ikke kun automatiske sikkerhedskopier. En slettet fil er nogle gange stadig indlejret i et bibliotekspakke. Højreklik på ting som et Fotos-bibliotek, et Logic-projekt, et iMovie-bibliotek eller endda nogle note-/databaseapps, og brug Vis pakkens indhold. Du kan stadig finde originaler, forhåndsvisninger eller eksporter dér.
Jeg ville også tjekke Terminalens historik hvis du har flyttet eller omdøbt filer for nylig:
history | grep -i 'mv\|cp\|rsync\|rm'
Nogle gange er filen ikke væk, kun flyttet.
Hvis Macen har en anden administratorkonto, så log også ind på den. Jeg har set filer forsvinde, fordi de blev gemt under en anden brugerprofil eller i en apps sandbox-container.
Med hensyn til gratis gendannelse er jeg en smule uenig i ideen om, at softwarescanning altid er det næste skridt på en intern SSD. Hvis filen er ekstremt vigtig, er det sikrere først at oprette et fuldt byte-for-byte-aftryk af drevet end gentagne gange at rode med den originale disk. Scan derefter aftrykket.
Hvad angår Disk Drill, fordele: nem forhåndsvisning, god dækning af filtyper, brugervenligt Mac-arbejdsflow. Ulemper: gratis brug er begrænset, dybe scanninger kan returnere en masse ubrugelige filnavne, og SSD TRIM kan gøre resultaterne skuffende, uanset hvor god appen er. Det er stadig et rimeligt første tjek, hvis du vil se, om der er noget tilbage, der kan gendannes. Gendan kun til ekstern lagring.