Jeg kom ved et uheld til at slette billeder fra mit SD-kort, mens jeg flyttede filer fra mit kamera, og nu er nogle vigtige familiebilleder væk. Jeg stoppede straks med at bruge kortet, fordi jeg ikke vil have, at noget bliver overskrevet. Hvad er den bedste måde at gendanne slettede billeder fra et SD-kort på en sikker måde?
Jeg har oplevet det her med et SD-kort, og skærmen med det tomme kort er misvisende. Tomt betyder ikke altid slettet. Meget ofte ligger billederne der stadig, indtil nye data bliver skrevet oven på dem. Hvis du opdagede det tidligt og stoppede med at bruge kortet med det samme, er dine chancer stadig rimelige.
Hvis jeg var i din situation, ville jeg starte med Disk Drill. Jeg har brugt det på kamera-SD-kort, telefon-microSD-kort og et dronekort, som jeg troede var færdigt. Det virkede på almindeligt slettede filer, og det hentede også ting ud fra kort, der viste sig som korrupte eller ulæselige.
Det, der hjalp mig, var dets understøttelse af mere end én type fejl. Det er ikke begrænset til billeder, der blev slettet for fem minutter siden. Det scanner også formaterede kort, RAW-kort og beskadigede filsystemer. Det fandt JPG-, PNG- og RAW-fotofiler fra almindelige kameramærker som Canon, Nikon og Sony.
Dette er det grundlæggende forløb, jeg ville følge:
- Tag SD-kortet ud af enheden med det samme.
- Tilslut det til din computer med en kortlæser.
- Start Disk Drill, og vælg SD-kortet på listen.
- Tryk på “Søg efter mistede data.”
- Vent, til scanningen er færdig, og tjek derefter sektionen Billeder.
- Forhåndsvis alt, du vil have tilbage.
- Gem gendannede billeder et andet sted, aldrig tilbage på det samme SD-kort.
En ting, jeg lærte på den hårde måde, er, at forhåndsvisninger fortæller dig meget. Hvis filen åbner korrekt i scanresultaterne, går gendannelsen som regel meget mere glat. Når forhåndsvisninger er ødelagte eller halvt grå, bliver resultaterne mere usikre.
Hvis software ikke får det hele med, ville jeg stadig tjekke de oplagte ting, før jeg giver op:
- Se i Google Fotos, iCloud, OneDrive eller Dropbox.
- Se, om dit kamera eller din enhed har gemt kopier i intern lagring.
- Tjek sikkerhedskopier som Windows Filhistorik eller Time Machine.
- Prøv en anden kortlæser eller en anden computer. Jeg har set dårlige kortlæsere få et godt kort til at se dødt ud.
- Hvis kortet mister forbindelsen, bliver varmt eller har synlige skader, så gå direkte til en gendannelsesservice.
Den største fejl, du skal undgå, er at skrive noget nyt til kortet. Formater det ikke. Kør ikke reparationsværktøjer. Kopiér ikke testfiler over på det. De trin gør hurtigt gendannelse sværere, og ja, jeg har set folk gøre alle tre i panik.
Ja, dine billeder har stadig en god chance, hvis du stoppede med at bruge SD-kortet hurtigt. Sletning på SD-kort fjerner ofte filindekset først. Billeddataene bliver liggende, indtil nye data overskriver dem.
Jeg er enig med @mikeappsreviewer på ét punkt, at stoppe brugen med det samme var det rigtige træk. Jeg er lidt uenig i at springe direkte til brede løsninger som reparationsværktøjer eller ekstra test. Første prioritet er at bevare det, der er tilbage.
Det ville jeg gøre:
- Lav først et byte-for-byte-image af SD-kortet.
- Kør gendannelse på imaget, ikke på kortet.
- Gem de gendannede filer på din computer eller et andet drev.
Hvorfor image først? Hvis kortet er svagt eller er begyndt at fejle, betyder hver ekstra læsning noget. Værktøjer som Disk Drill er fine til dette og til gendannelse, men jeg ville stadig foretrække at klone kortet før en dyb scanning, hvis billederne betyder meget.
Et par praktiske punkter:
- Hvis filer blev slettet for nylig, og kortet ikke blev genbrugt, er gendannelsesraten ofte høj.
- Hvis du flyttede filer, og overførslen blev afbrudt, kan nogle billeder findes både som slettede poster og delvise kopier på destinationsdrevet.
- Tjek computeren, du flyttede dem til. Søg efter filtype, JPG, JPEG, CR2, NEF, ARW, DNG. Sortér efter ændringsdato.
- På Windows skal du kigge i skjulte mapper og Papirkurven. Nogle importapps gemmer midlertidige caches.
- På Mac skal du tjekke Fotos-importer og albummet for nyligt slettede.
Hvis Disk Drill viser rene forhåndsvisninger, er det et stærkt tegn. Hvis forhåndsvisninger fejler, blev filerne sandsynligvis overskrevet eller fragmenteret.
Dette er også en fin hurtig forklaring på gendannelse af billeder fra SD-kort:
se denne reel om gendannelse af billeder fra SD-kort
Formater ikke kortet. Kør ikke CHKDSK. Sæt det ikke tilbage i kameraet. Den slags ødelægger gendannelsesmulighederne hurtigt.
Ja, du kan stadig gendanne dem, og det smarteste, du kunne have gjort, var straks at stoppe med at bruge SD-kortet.
Jeg er for det meste enig med @mikeappsreviewer og @stellacadente, men jeg ville understrege én ting mere: før du forsøger nogen form for “reparation”, så bekræft, om billederne faktisk blev slettet fra destinationscomputeren under flytningen. En mislykket flytning efterlader ofte filer mærkelige steder som midlertidige importmapper, skjulte cachemapper eller delvist kopierede bunker. Folk springer den del over og går direkte til gendannelsessoftware.
Hvis de virkelig er væk begge steder, er dit bedste bud software til gendannelse af SD-kort som Disk Drill. Det er godt til slettede kamerabilleder, især hvis kortet ikke er blevet genbrugt. En god ting er forhåndsvisningsfunktionen, for hvis billedet kan forhåndsvises korrekt, betyder det som regel, at filen stadig kan gendannes og ikke er helt ødelagt.
Et par ting ville jeg gøre anderledes end de sædvanlige råd:
- Tjek om dit kamera gemte dublerede JPEG + RAW-par
- Se efter database-sidecarfiler på kortet som THM, XMP eller LRV, fordi de kan hjælpe med at bekræfte, hvad der tidligere lå der
- Hvis kortet opfører sig ustabilt, så gendan i én session og undgå gentagne genscanninger
- Hvis familiebillederne er uerstattelige, så overvej en professionel tjeneste, før du eksperimenterer for meget
Ignorér også enhver trang til at “reparere” kortet. CHKDSK er sådan, folk forvandler billeder, der kunne gendannes, til et endnu større rod. Har prøvet det, og jeg fortrød det.
Hvis du vil have et hurtigt overblik over, hvordan Disk Drill fungerer til fotogendannelse, er denne video ret tydelig: se hvordan Disk Drill gendanner slettede billeder fra SD-kort
Kort sagt: ja, der er stadig en rimelig chance. Bare skriv ikke en eneste ny fil til det kort, ikke engang ved et uheld.
En lille uenighed med @stellacadente, @caminantenocturno og @mikeappsreviewer: Jeg ville ikke bruge for lang tid på at lede efter skjulte midlertidige mapper, før jeg sikrer et billede af kortet, hvis billederne virkelig er vigtige. Kontrol på computeren er fint, men tiden bruges bedre på først at bevare den nuværende tilstand.
Min vurdering:
- Hvis SD-kortet stadig monteres normalt, er dine chancer rimelige.
- Hvis det afbrydes, viser 0 byte eller beder om at blive formateret, så stop hurtigt med at eksperimentere.
- Hvis det er familiebilleder, der kun findes én gang i livet, kan professionel gendannelse faktisk være billigere end at gøre skaden værre.
Om Disk Drill specifikt:
Fordele:
- nem forhåndsvisning
- fungerer med almindelige foto- og RAW-formater
- enkelt nok til ikke-tekniske brugere
- kan scanne kort, der ser tomme ud eller er blevet formateret
Ulemper:
- dybe scanninger kan tage lidt tid
- resultaterne afhænger fuldstændigt af overskrivningsstatus
- ikke den billigste løsning, hvis du kun har brug for én gendannelsesopgave
- begyndere kan gendanne for meget rod og blive forvirrede, når resultaterne skal sorteres
Det, jeg ville tilføje, som andre ikke understregede nok: tjek filstørrelserne i gendannelsesresultaterne. En gendannet JPG, der kun er få KB, er som regel værdiløs, mens filer i normal kamerastørrelse er et meget bedre tegn. Gendan også alt i én omgang til et andet drev, og sorter først bagefter. Gentagne selektive genscanninger er spild af slid og tid.
Så ja, gendannelse kan være mulig, og Disk Drill er et rimeligt valg, men den afgørende faktor er, om nye data har berørt det kort efter sletningen.