Harddiskpartisjonen min ble plutselig endret til RAW etter en omstart, og nå sier Windows at jeg må formatere den før jeg kan bruke den. Den inneholder viktige personlige filer, og jeg prøver å gjenopprette data fra RAW-partisjonen uten å gjøre ting verre. Har noen fikset dette eller funnet en sikker metode for datagjenoppretting fra RAW-partisjon som faktisk fungerer?
Jeg har vært gjennom dette mer enn én gang, og ja, du kan hente filer fra en RAW-partisjon uten å formatere den først. Jeg formaterte ikke noen av gangene. Jeg ville ikke startet der, tbh. Formatering hører hjemme mot slutten, etter at filene dine er hentet ut og kontrollert.
Det RAW vanligvis betyr, er enkelt. Partisjonen er fortsatt der, dataene er ofte fortsatt der også, men Windows klarer ikke lenger å lese filsystemet godt nok til å montere det normalt. Så får du den vanlige meldingen om å formatere denne stasjonen. Jeg har sett folk klikke på den i panikk og gjøre jobben vanskeligere for seg selv.
Hvis RAW-tilstanden kom av skade på filsystemet, ville jeg håndtert det slik.
- Ikke gjør noe med RAW-partisjonen i starten.
- Kopier ut alt du bryr deg om.
- Se om partisjonen kan repareres etter gjenoppretting.
- Formater først når det viktige allerede er trygt lagret et annet sted.
For gjenoppretting ville jeg startet med Disk Drill. Jeg brukte det fordi det ikke bare er avhengig av én metode. Når noe metadata fra filsystemet fortsatt finnes, pleier det å gjenopprette filer med navn og mapper intakt. Når strukturen er for ødelagt, bytter det til skanning etter filsignaturer og ser direkte etter kjente filtyper på disken. Den delen er viktig, fordi en RAW-partisjon i Windows ikke alltid betyr tom. Det betyr ofte uleselig.
Trinnene er korte.
- Installer Disk Drill på en annen disk, ikke den skadede.
- Velg RAW-disken eller RAW-partisjonen fra enhetslisten.
- Trykk på Search for Lost Data. Hvis det er en ekstern disk og du blir spurt om hvilken modus du vil bruke, velg Universal Scan. Jeg ville bare brukt Advanced Camera Recovery for SD-kort eller lagring fra kameraer og droner.
- La skanningen kjøre helt til slutten. Å stoppe tidlig kostet meg resultater én gang, så jeg sluttet med det.
- Forhåndsvis filer før gjenoppretting. Hvis bilder åpnes, dokumenter vises, videoer kan spoles litt i, er du bedre stilt.
- Gjenopprett alt til en annen disk. Ikke den samme. Aldri den samme.
Hvis du vil gå gratisveien, finnes det fortsatt en mulighet, den er bare mindre brukervennlig. TestDisk reparerer noen ganger partisjons- eller filsysteminformasjon godt nok til å få volumet tilbake. PhotoRec går direkte etter filene og ignorerer det ødelagte filsystemet. Begge er gratis. Begge føles ganske røffe hvis du ikke har brukt dem før. PhotoRec pleier også å dumpe gjenopprettede filer med generiske navn, uten den opprinnelige mappestrukturen, så oppryddingen etter gjenoppretting blir fort irriterende hvis du hadde tusenvis av filer.
Når filene er trygge, ville jeg sett på reparasjon. Hvis TestDisk bygger opp partisjonen rent igjen, flott, da kan du kanskje unngå formatering. Hvis ikke, ville jeg slettet problempartisjonen, opprettet en ny i Diskbehandling, gjort en hurtigformatering, og deretter kopiert de gjenopprettede dataene tilbake.
Én del folk hopper over, men ikke burde. Følg med på hvordan disken oppfører seg under alt dette. Hvis den begynner å klikke, faller ut, kobler fra midt i skanningen, eller forsvinner og dukker opp igjen, ville jeg sluttet å rote med programvareverktøy. Da virker det mindre som filsystemkorrupsjon og mer som maskinvare som er i ferd med å svikte. Flere forsøk kan slite disken enda mer. Hvis dataene betyr noe, ville jeg overlatt den til et gjenopprettingsverksted før du gjør mer skade.
Kortversjonen: ikke formater først. Gjenopprett først. Reparer senere hvis det fortsatt gir mening.
Ja. Gjenopprett først, formater senere.
Jeg er enig med @mikeappsreviewer i ett viktig poeng, ikke godta Windows-ledeteksten om formatering. Der jeg er litt uenig, er tidspunktet for reparasjon. Jeg ville ikke prøvd filsystemreparasjon tidlig hvis filene er viktige. Reparasjon skriver til disken. Gjenoppretting bør være skrivebeskyttet så lenge som mulig.
Noen praktiske sjekker før du skanner:
-
Se i Diskbehandling.
Hvis partisjonsstørrelsen fortsatt ser riktig ut, er sjansene dine bedre. RAW betyr ofte skadet NTFS-oppstartssektor, MFT eller partisjonsmetadata, ikke manglende filer. -
Sjekk SMART-helsen.
Bruk CrystalDiskInfo eller smartctl. Hvis du ser omallokerte sektorer, ventende sektorer eller lesefeil som øker, stopp med gjentatte skanninger. Klon disken først med ddrescue eller HDDSuperClone hvis du vet hvordan. Hvis ikke, få hjelp. En syk disk blir fort verre. -
Hvis dette skjedde etter en omstart, tenk på årsaken.
Strømbrudd, usikker fjerning, dårlig USB-kabel, sviktende kabinett og Windows-oppdateringer dukker alle opp i slike tilfeller. Eksterne disker gjør dette oftere enn folk tror.
Når det gjelder programvare, er Disk Drill et solid valg for datagjenoppretting fra RAW-partisjoner fordi det håndterer både filsystembasert skanning og dype signaturskanninger i én arbeidsflyt. Hvis du vil ha et enkelt verktøy for å gjenopprette filer fra en RAW-disk uten formatering, passer det godt.
Hvis disken er stabil, skann RAW-partisjonen, forhåndsvis filer og gjenopprett til en annen disk. Hvis forhåndsvisninger mislykkes for mange filer, prøv en full enhetsskanning i stedet for bare partisjonen. Jeg har sett at skanninger av bare partisjonen kan gå glipp av data når tabellen var ødelagt.
Etter gjenoppretting kan du teste reparasjon eller reformatering. Hvis TestDisk fikser det, flott. Hvis ikke, slett og bygg opp på nytt. Dette er også en grei gjennomgang av beste programvare for gjenoppretting av RAW-disker og partisjoner.
Kortversjonen er ja, du kan gjenopprette data fra en RAW-partisjon uten formatering. Ikke skriv til den først. Gjenopprett fra den. Deretter fikser du den.
Ja, du kan vanligvis gjenopprette data fra en RAW-partisjon uten å formatere den først.
Jeg er stort sett enig med @mikeappsreviewer og @shizuka, men jeg er litt mindre entusiastisk til å hoppe rett til flere skanninger på den originale disken hvis disken er gammel eller oppfører seg merkelig. Hvis dette skjedde rett etter en omstart, er det en god sjanse for at det bare er filsystemkorrupsjon. Hvis disken lager lyder, fryser Explorer eller kobler fra, endrer det situasjonen raskt.
Dette ville jeg gjort annerledes:
- Sjekk først om partisjonen viser riktig størrelse i Diskbehandling
- Kjør deretter en rask SMART-sjekk
- Hvis diskhelsen virker tvilsom, lag en sektor-for-sektor-klone eller et image først
- Gjenopprett fra klonen, ikke originalen hvis mulig
Den delen blir ofte oversett. Folk behandler RAW som et formateringsproblem, men noen ganger er det egentlig en døende disk forkledd som et filsystemproblem.
Hvis maskinvaren virker stabil, er Disk Drill et ganske fornuftig alternativ for gjenoppretting av RAW-partisjoner fordi det kan hente ut filer fra skadede filsystemer og også falle tilbake på dypere filutskjæring. Det er viktig når Windows ser RAW, men de underliggende dataene fortsatt er der. Jeg ville fortsatt bare lagret gjenopprettede filer til en annen disk. Ikke til samme partisjon. Ikke engang midlertidige filer der hvis du kan unngå det.
En ting jeg ikke ville gjort ennå, er CHKDSK. På et RAW-volum vil det ofte ikke kjøre uansett, og når det gjør det på skadede metadata, kan det lage rot. Folk elsker å foreslå det fordi det høres offisielt ut, men det er ikke noen magisk helbredelsesknapp.
Og hvis du vil ha en annen vinkling på hvordan gjenopprette data fra en RAW-disk uten formatering, har den tråden noen ganske gode erfaringer fra virkeligheten.
Så ja, kort svar: gjenopprett først, formater senere om nødvendig. Ignorer at Windows maser om at du skal formatere. Den er veldig Windows på den måten, lol.
Ja, vanligvis. Jeg er stort sett enig med @shizuka, @sterrenkijker og @mikeappsreviewer om én ting: ikke formater først. Der jeg avviker litt er dette: hvis partisjonen er på en SSD, ikke bruk evigheter på å rote med den. SSD-er kan bli styggere etter kontroller- eller oversettelseslagsproblemer, og bare én skanning til er ikke alltid ufarlig.
Min vurdering:
- RAW betyr ikke automatisk at filene dine er borte
- Det betyr ofte at Windows ikke kan tolke filsystemet
- Beste fall er metadata-skade
- Verste fall er maskinvareproblemer som utgir seg for å være filsystemproblemer
Én ekstra sjekk ingen bør hoppe over: åpne Hendelsesliste og se etter disk-, ntfs- eller storahci-feil rundt omstarten. Det kan gi en pekepinn på om dette var korrupsjon, kabelproblemer eller at disken begynner å bli ustabil.
Om Disk Drill:
- Fordeler: enkelt grensesnitt, god støtte for forhåndsvisning, skanner RAW-partisjoner godt, kombinerer gjenoppretting av metadata med signaturbasert gjenoppretting
- Ulemper: dype skanninger kan ta evigheter, filutskjæring kan miste opprinnelige navn/mapper, og gratisversjonen er begrenset avhengig av plattform
Jeg ville brukt Disk Drill hvis du vil ha den minst irriterende arbeidsflyten, spesielt hvis disken fortsatt identifiseres riktig. Hvis du er mer teknisk, er det tryggere å lage et image først og teste gjenoppretting mot imaget enn å lære på originaldisken.
Én ting jeg ville unngått med mindre dataene allerede er trygge: å prøve tilfeldige partisjonsreparasjonsverktøy, fordi noen av dem skriver endringer umiddelbart og du får ikke alltid en angreknapp.
Så ja, gjenoppretting uten formatering er mulig. Bare behandle disken som bevismateriale, ikke som en kladdeflate.