Jeg slettet ved et uhell viktige filer permanent på Macen min og innså for sent at de ikke lå i Papirkurv, og jeg har ingen nylig sikkerhetskopi. Jeg prøver å finne en gratis måte å gjenopprette slettede filer på Mac før jeg mister arbeidsfiler og personlige dokumenter for godt. Hvilke gjenopprettingsalternativer fungerer faktisk uten å betale for dyr programvare?
Ikke avskriv det ennå. Å tømme papirkurven fjerner den enkle gjenopprettingsveien, ja, men det betyr ikke at filbitene forsvant på stedet. Ofte ligger dataene der til macOS skriver over dem. Haken er SSD-lagring. På nyere Mac-er blir slettede blokker gjerne tømt raskere enn de gjorde på gamle mekaniske disker.
Hvis dette hadde skjedd med meg, ville jeg sluttet å bruke Mac-en med en gang. Ingen appinstallasjoner. Ingen nedlastinger. Ingen store filkopieringer. Jeg ville ikke engang kjørt oppdateringer. Hver nye skriving gir disken en ny sjanse til å overskrive de slettede dataene.
Før du begynner å rote med gjenopprettingsverktøy, ville jeg gått gjennom det macOS allerede gir deg.
1. Sjekk Time Machine
Hvis du hadde Time Machine kjørende før slettingen, er dette vanligvis den ryddigste løsningen.
- Åpne mappen der filen pleide å være.
- Start Time Machine.
- Gå tilbake til en sikkerhetskopi fra før du slettet den.
- Velg filen og gjenopprett den.
Jeg har sett at dette fungerer renere enn noe annet fordi du får tilbake det opprinnelige filnavnet, mappebanen og metadataene i stedet for en halvveis ødelagt gjenopprettet kopi med et tilfeldig navn.
2. Sjekk APFS-øyeblikksbilder
Denne blir ofte oversett. Selv uten en dedikert Time Machine-disk tilkoblet oppretter macOS ofte lokale APFS-øyeblikksbilder før oppdateringer og enkelte systemoppgaver. Noen ganger ligger de slettede filene dine fortsatt inne i en av dem.
Åpne Diskverktøy, klikk på systemvolumet ditt, og se om det finnes øyeblikksbilder. Hvis du finner et fra før slettingen, monter det og se deg rundt. Hvis filene er der, kopierer du dem tilbake manuelt.
3. Prøv gjenopprettingsprogramvare
Hvis sikkerhetskopier og øyeblikksbilder ikke gir noe, ville jeg gått videre til gjenopprettingsprogramvare. Disk Drill er vanligvis den jeg peker folk til først. Jeg likte den fordi den samler flere skannetyper i én kjøring, fungerer med gjeldende macOS-versjoner og lar deg forhåndsvise filer før du gjenoppretter dem. Forhåndsvisning betyr noe. Hvis forhåndsvisningen åpnes, er sjansene dine bedre.
Noen regler her, og ja, de betyr noe:
- Legg gjenopprettingsappen på en annen disk hvis du har en.
- Lagre gjenopprettede filer på en annen disk også.
- Se på forhåndsvisninger før du gjenoppretter en haug med skrot.
4. Vit når du skal stoppe og sende det videre
De fleste tilfeller med slettede filer trenger ikke et gjenopprettingslaboratorium. Jeg ville bare gått dit hvis ett av disse gjelder:
- Filene er viktige nok til at du ikke vil risikere prøving og feiling.
- Disken viser maskinvareproblemer, rare lyder, frakoblinger, lesefeil, eller den forsvinner fra macOS.
- Mac-en fikk væskeskade, strømskade eller ble utsatt for en fysisk påvirkning.
- Gjenopprettingsprogramvaren klarer ikke å fullføre en skanning eller kan ikke lese disken i det hele tatt.
Et ordentlig laboratorium har verktøy som hjemmebrukere ikke har. De jobber på lagringsnivå, noen ganger direkte på skadet maskinvare. Den dårlige delen er regningen. Det kan være noen tusen kroner. Det kan bli stygt fort.
Én del folk går glipp av: det finnes ingen sikker gjenopprettingstidsfrist der du har en uke på å tenke på det. Det som betyr noe, er om de slettede blokkene ble overskrevet eller tømt av TRIM. Så de som lykkes best, er vanligvis de som slutter å røre Mac-en raskt, og så sjekker sikkerhetskopier eller starter skanning med en gang.
Hvis jeg skulle gjort dette i rekkefølge, ville jeg startet med Time Machine, deretter APFS-øyeblikksbilder, og så en gjenopprettingsskanning. De fleste vellykkede filgjenopprettinger på Mac som jeg har sett, havnet i én av disse tre kategoriene.
Ja, gratis gjenoppretting på en Mac er fortsatt mulig, men sjansene dine avhenger av én ting: hvor mye disken har blitt brukt siden slettingen.
Jeg er enig med @mikeappsreviewer i at du bør slutte å bruke den raskt. Jeg er litt uenig i å bruke for mye tid på å lete etter snapshots først hvis filene haster. På mange moderne Mac-er med SSD betyr tid mer enn perfekt arbeidsflyt. TRIM spiser slettede blokker raskt.
Noen gratis ting jeg ville prøvd før du betaler for noe:
- Sjekk iCloud Drive på nettet. Slettede filer fra Skrivebord eller Dokumenter ligger noen ganger i Nylig slettet der i opptil 30 dager.
- Sjekk appspesifikk historikk. Pages, Numbers, Word, Adobe og Bilder beholder ofte midlertidige versjoner eller autolagringsdata.
- Bruk Terminal for å se etter lokale filversjoner:
tmutil listlocalsnapshots /
Ingen mirakelløsning, men verdt 30 sekunder. - Hvis filene lå på en ekstern HDD, er sjansene dine bedre enn på en intern SSD.
For gratis skanning er Disk Drill fortsatt et av de enklere Mac-verktøyene for filgjenoppretting å teste, fordi du kan skanne og forhåndsvise hva som er igjen. Hvis forhåndsvisning mislykkes, er filen ofte tapt. Gjenopprett til en annen disk, ikke Mac-ens interne.
Det er også verdt å skumme gjennom dette hvis du vil ha en rask visuell oversikt over gjenopprettingsapper for Mac:
oversikt over de beste Mac-verktøyene for filgjenoppretting på YouTube
Kortversjonen: slutt å skrive til Mac-en, sjekk iCloud og appenes autolagringer, og kjør deretter en skanning. Hvis det er en SSD og slettingen skjedde for timer eller dager siden med normal bruk etterpå, faller sjansene mye. Trist, men sant.
Gratis? Kanskje. Sannsynligvis. Garantert? Nei.
Jeg er stort sett enig med @mikeappsreviewer og @jeff om å stoppe bruken umiddelbart, men jeg vil legge til én ting som folk stadig hopper over: sjekk om filene noen gang ble duplisert et sted utenfor “backup”-arbeidsflyten din. Spotlight, Finder-tagger, appbiblioteker og synkroniserte tjenester kan etterlate kopier selv når originalen er borte.
Noen ekstra steder å se etter som ikke egentlig ble dekket:
- Mappen for Mail-vedlegg, hvis du åpnet filen fra e-post
- Meldingsvedlegg, hvis noen sendte den til deg i iMessage
- Nedlastinger sortert etter dato, i tilfelle du slettet feil kopi
- Bilde-/videoimporter inne i Photos-bibliotekpakken
- Skyapp-cacher som Dropbox, OneDrive, Google Drive versjonshistorikk
- Midlertidige eksportmapper fra apper som Final Cut, Preview eller Office
Hvis den slettede filen også var liten, som et dokument eller regneark, kan søk med innholdsnøkkelord i Spotlight noen ganger fortsatt vise relaterte autosave-fragmenter. Ikke elegant, men jeg har sett rare gjenopprettinger skje på den måten.
Hvis du skanner, er Disk Drill et rimelig alternativ for datagjenoppretting på Mac fordi det lar deg se hva som faktisk kan gjenopprettes før du bestemmer deg. Det betyr mer enn fancy markedsføring. Bare ikke gjenopprett tilbake til den samme interne disken.
En liten uenighet med tankegangen om å “skanne med en gang uansett hva”: hvis FileVault var aktivert og Macen har blitt startet på nytt flere ganger siden slettingen, bør forventningene være lavere. På det punktet kan gratis programvare for gjenoppretting bli stygt veldig fort.
For flere brukeropplevelser er denne tråden verdt en rask titt:
Reddit-diskusjon om å gjenopprette nylig slettede filer fra en MacBook
Kortversjonen: ja, du kan noen ganger gjenopprette permanent slettede filer på en Mac gratis, men bare hvis de ikke har blitt overskrevet eller trimmet ennå. Sjekk skjulte kopier først, skann deretter med Disk Drill, og lagre alt som gjenopprettes på en ekstern disk.
Én vinkel mangler fra det @jeff, @boswandelaar og @mikeappsreviewer dekket: sjekk kildeappens egen pakke/database, ikke bare autosave-filer. En slettet fil er noen ganger fortsatt innebygd i en bibliotekpakke. Høyreklikk på ting som et Bilder-bibliotek, Logic-prosjekt, iMovie-bibliotek eller til og med enkelte notat-/databaseapper, og bruk Vis pakkens innhold. Du kan fortsatt finne originaler, forhåndsvisninger eller eksporter der inne.
Jeg ville også sjekket Terminal-skallhistorikk hvis du flyttet eller ga nytt navn til filer nylig:
history | grep -i 'mv\|cp\|rsync\|rm'
Noen ganger er filen ikke borte, bare flyttet.
Hvis Mac-en har en annen administratorkonto, logg inn på den også. Jeg har sett filer forsvinne fordi de ble lagret under en annen brukerprofil eller appens sandbox-container.
Når det gjelder gratis gjenoppretting, er jeg litt uenig i ideen om at programvareskanning alltid er neste steg på en intern SSD. Hvis filen er svært viktig, er det tryggere å lage et fullstendig byte-for-byte-avbildning av disken først enn å fortsette å rote i originaldisken. Skann deretter avbildningen.
Når det gjelder Disk Drill, fordeler: enkel forhåndsvisning, god dekning av filtyper, brukervennlig Mac-arbeidsflyt. Ulemper: gratis bruk er begrenset, dybdeskanninger kan gi mange søppelfilnavn, og SSD TRIM kan gjøre resultatene skuffende uansett hvor god appen er. Likevel er det en rimelig første sjekk hvis du vil se om noe som kan gjenopprettes fortsatt finnes. Gjenopprett kun til ekstern lagring.