Jeg slettet ved et uhell bilder fra SD-kortet mitt mens jeg flyttet filer fra kameraet mitt, og nå er noen viktige familiebilder borte. Jeg sluttet å bruke kortet med en gang fordi jeg ikke vil at noe skal bli overskrevet. Hva er den beste måten å gjenopprette slettede bilder fra et SD-kort på en trygg måte?
Jeg har opplevd dette med et SD-kort, og skjermen som viser et tomt kort er misvisende. Tomt betyr ikke alltid slettet. Mange ganger ligger bildene der fortsatt helt til nye data skrives over dem. Hvis du oppdaget det tidlig og sluttet å bruke kortet med en gang, er sjansene dine fortsatt ganske gode.
Hvis jeg var i din situasjon, ville jeg startet med Disk Drill. Jeg har brukt det på SD-kort fra kamera, microSD-kort fra telefoner og ett dronekort som jeg trodde var helt ødelagt. Det fungerte på filer som var slettet på vanlig måte, og det hentet også ut data fra kort som viste seg som korrupte eller uleselige.
Det som hjalp meg var støtten for mer enn én type feil. Det er ikke begrenset til bilder som ble slettet for fem minutter siden. Det skanner også formaterte kort, RAW-kort og skadde filsystemer. Det fant JPG-, PNG- og RAW-bildefiler fra vanlige kameramerker som Canon, Nikon og Sony.
Dette er den grunnleggende fremgangsmåten jeg ville fulgt:
- Ta SD-kortet ut av enheten med en gang.
- Koble det til datamaskinen med en kortleser.
- Start Disk Drill og velg SD-kortet fra listen.
- Trykk på Søk etter tapte data.
- Vent til skanningen er ferdig, og sjekk deretter Bilder-seksjonen.
- Forhåndsvis alt du vil ha tilbake.
- Lagre gjenopprettede bilder et annet sted, aldri tilbake på det samme SD-kortet.
Én ting jeg lærte på den harde måten, er at forhåndsvisninger forteller deg mye. Hvis filen åpnes riktig i skanneresultatene, går gjenopprettingen som regel mye enklere. Når forhåndsvisningene er ødelagte eller halvveis grå, blir resultatene mer usikre.
Hvis programvare ikke får tilbake alt, ville jeg fortsatt sjekket de åpenbare tingene før jeg ga opp:
- Se gjennom Google Photos, iCloud, OneDrive eller Dropbox.
- Sjekk om kameraet eller enheten har beholdt kopier i intern lagring.
- Sjekk sikkerhetskopier som Windows Filhistorikk eller Time Machine.
- Prøv en annen kortleser eller en annen datamaskin. Jeg har sett dårlige lesere få et godt kort til å se dødt ut.
- Hvis kortet mister forbindelsen, blir varmt eller har synlig skade, gå rett til en gjenopprettingstjeneste.
Den viktigste feilen å unngå er å skrive noe nytt til kortet. Ikke formater det. Ikke kjør reparasjonsverktøy. Ikke kopier testfiler over på det. De stegene gjør gjenoppretting raskt vanskeligere, og ja, jeg har sett folk gjøre alle tre i panikk.
Ja, bildene dine har fortsatt en god sjanse hvis du sluttet å bruke SD-kortet raskt. Sletting på SD-kort fjerner ofte filindeksen først. Bildedataene blir liggende til nye data overskriver dem.
Jeg er enig med @mikeappsreviewer i én ting, å slutte å bruke det med en gang var riktig. Jeg er litt uenig i å hoppe rett til brede tiltak som reparasjonsverktøy eller ekstra testing. Første prioritet er å bevare det som er igjen.
Dette ville jeg gjort:
- Lag først et byte-for-byte-avbildning av SD-kortet.
- Kjør gjenoppretting på avbildningen, ikke på kortet.
- Lagre gjenopprettede filer på datamaskinen din eller en annen disk.
Hvorfor avbilde først? Hvis kortet er svakt eller begynner å feile, betyr hver ekstra lesing noe. Verktøy som Disk Drill er fine til dette og til gjenoppretting, men jeg ville fortsatt foretrukket å klone kortet før en dyp skanning hvis bildene betyr mye.
Noen praktiske punkter:
- Hvis filer ble slettet nylig og kortet ikke ble brukt igjen, er gjenopprettingsraten ofte høy.
- Hvis du flyttet filer og overføringen ble avbrutt, kan noen bilder finnes både som slettede oppføringer og delvise kopier på måldisken.
- Sjekk datamaskinen du flyttet dem til. Søk etter filtype, JPG, JPEG, CR2, NEF, ARW, DNG. Sorter etter dato endret.
- På Windows, se i skjulte mapper og Papirkurven. Noen importapper beholder midlertidige cacher.
- På Mac, sjekk Bilder-importer og nylig slettede album.
Hvis Disk Drill viser rene forhåndsvisninger, er det et sterkt tegn. Hvis forhåndsvisninger ikke fungerer, ble filene sannsynligvis overskrevet eller fragmentert.
Dette er også en grei rask forklaring på gjenoppretting av bilder fra SD-kort:
se denne reel om gjenoppretting av bilder fra SD-kort
Ikke formater kortet. Ikke kjør CHKDSK. Ikke sett det tilbake i kameraet. Slikt ødelegger gjenopprettingen raskt.
Ja, du kan fortsatt gjenopprette dem, og å slutte å bruke SD-kortet umiddelbart var det smarteste du kunne ha gjort.
Jeg er stort sett enig med @mikeappsreviewer og @stellacadente, men jeg ville understreket én ting mer: før du gjør noen form for fiksing, bekreft om bildene faktisk ble slettet fra måldatamaskinen under flyttingen. En mislykket flytting etterlater ofte filer på merkelige steder som midlertidige importmapper, skjulte hurtigbuffer-mapper eller delvis kopierte bunker. Folk hopper over den delen og går rett til gjenopprettingsprogramvare.
Hvis de virkelig er borte fra begge steder, er ditt beste håp programvare for gjenoppretting av SD-kort som Disk Drill. Det er solid for slettede kamerabilder, spesielt hvis kortet ikke har blitt brukt på nytt. En fin ting er forhåndsvisningsfunksjonen, for hvis bildet forhåndsvises rent, betyr det vanligvis at filen fortsatt kan gjenopprettes og ikke er helt ødelagt.
Noen ting jeg ville gjort annerledes enn de vanlige rådene:
- Sjekk om kameraet ditt lagret dupliserte JPEG + RAW-par
- Se etter database-sidefiler på kortet som THM, XMP eller LRV, fordi de kan hjelpe med å bekrefte hva som pleide å være der
- Hvis kortet oppfører seg ustabilt, gjenopprett i én økt og unngå gjentatte omskanninger
- Hvis familiebildene er uerstattelige, vurder en profesjonell tjeneste før du eksperimenterer for mye
Ignorer også enhver trang til å reparere kortet. CHKDSK er slik folk gjør gjenopprettbare bilder til et enda større rot. Har vært der, angrer på det.
Hvis du vil ha en rask oversikt over hvordan Disk Drill fungerer for bildegjenoppretting, er denne videoen ganske tydelig: se hvordan Disk Drill gjenoppretter slettede bilder fra SD-kort
Kortversjonen: ja, det er fortsatt en ganske god sjanse. Bare ikke skriv én eneste ny fil til det kortet, ikke engang ved et uhell.
En liten uenighet med @stellacadente, @caminantenocturno og @mikeappsreviewer: Jeg ville ikke brukt for lang tid på å lete etter skjulte temp-mapper før jeg sikret et avbildning av kortet hvis bildene virkelig er viktige. Sjekker på datamaskin er greit, men tiden brukes bedre på å bevare den nåværende tilstanden først.
Min vurdering:
- Hvis SD-kortet fortsatt monteres normalt, er sjansene dine ganske gode.
- Hvis det kobler fra, viser 0 byte eller ber om å bli formatert, slutt å eksperimentere raskt.
- Hvis dette er familie bilder som bare skjer én gang i livet, kan profesjonell gjenoppretting faktisk være billigere enn å gjøre skaden verre.
Om Disk Drill spesifikt:
Fordeler:
- enkel forhåndsvisning
- fungerer med vanlige bilde- og RAW-formater
- enkelt nok for ikke-tekniske brukere
- kan skanne kort som ser tomme ut eller ble formatert
Ulemper:
- dype skanninger kan ta en stund
- resultatene avhenger helt av overskrivingsstatus
- ikke den billigste løsningen hvis du bare trenger én gjenopprettingsjobb
- nybegynnere kan gjenopprette for mye rot og bli forvirret når de sorterer resultatene
Det jeg ville lagt til som andre ikke understreket godt nok: sjekk filstørrelsene i gjenopprettingsresultatene. En gjenopprettet JPG som bare er noen få KB er vanligvis søppel, mens filer i normal kamerastørrelse er et mye bedre tegn. Gjenopprett også alt i én omgang til en annen disk, og sorter senere. Gjentatte selektive omskanninger er bortkastet slitasje og tid.
Så ja, gjenoppretting er mulig, og Disk Drill er et rimelig valg, men den virkelige avgjørende faktoren er om nye data berørte det kortet etter slettingen.