Jag råkade radera viktiga filer från min Mac och tömde Papperskorgen innan jag insåg att de var borta. Jag letar efter pålitlig programvara för dataåterställning för Mac som är säker, effektiv och enkel att använda eftersom jag verkligen behöver återställa arbetsdokument och bilder så snart som möjligt.
Jag letade efter gratis återställningsappar för Mac för ett tag sedan, och listan var mycket kortare än jag hade väntat mig. De flesta av de så kallade gratisapparna låter dig skanna, visa miniatyrer och fresta dig med återställningsbara filer, men stoppar precis när du behöver exportknappen. På nyare Mac-datorer blir det värre. APFS-stödet är ojämnt, Apple Silicon gör att äldre verktyg inte fungerar som de ska, och vissa appar känns övergivna.
Ett par gratisalternativ kändes fortfarande värda min tid.
- PhotoRec
Om du vill ha något utan betalvägg är PhotoRec det jag hela tiden återvände till. Det är öppen källkod, fult och användbart. Jag använde det en gång på ett skadat SD-kort, och det plockade fram filer som andra appar inte ens lyckades lista. Samma sak på en korrupt extern disk. Det gjorde mer än jag väntade mig.
Haken är gränssnittet. Det körs i Terminalen, så om du hatar kommandoradsverktyg kanske du tröttnar direkt. Återställda filer kommer också oftast tillbaka med generiska namn och utan mappstruktur. Du får datan, men organiseringen är borta. Om ditt huvudmål är att först rädda filerna och reda ut röran senare håller det fortfarande måttet.
- Exif Untrasher
Den här är mycket smalare. Den är gratis, enkel och främst inriktad på återställning av JPEG-bilder från minneskort och kameror. Jag testade den en gång för ett jobb med enbart foton, och den var tillräckligt enkel, men jag skulle inte behandla den som en fullständig återställningssvit. Den känns mer som ett verktyg för ett enda syfte som man sparar för ett specifikt problem.
Om du är öppen för att betala hade jag den smidigaste upplevelsen med Disk Drill. För användning på Mac kändes det som det minst störande alternativet. Det fungerade rent med APFS i mina tester, fick inte spel på Apple Silicon och läste externa SSD:er, USB-minnen, SD-kort och till och med Time Machine-volymer utan att jag behövde kämpa med appen.
Det som stack ut för mig:
- Förhandsvisningen fungerade bra före återställning, vilket sparade tid.
- Raderade och formaterade enheter gav bättre resultat än jag väntade mig.
- Det innehåller byte-för-byte-säkerhetskopieringsavbildning, vilket spelar roll om din disk håller på att gå sönder.
- Stödet för foto och video är stabilt, inklusive RAW-format från kameror.
- Det är lättare att hantera än verktyg som R-Studio eller PhotoRec.
En sak är viktigare än vilken app du väljer. Sluta skriva till disken i samma sekund som du märker dataförlust. Det lärde jag mig den hårda vägen för flera år sedan. På SSD:er rensar TRIM bort raderade block snabbt, och på moderna Mac-datorer har du inte mycket tid. Återställ också till en annan disk. Att skriva tillbaka återställda filer på samma disk är en dålig chansning.
Om filerna låg på din interna Mac-SSD, sluta använda den nu. Den delen är viktigare än appen. När TRIM körs sjunker återställningsgraden snabbt.
Jag håller med @mikeappsreviewer på en punkt, gratis återställningsverktyg för Mac är få. Jag håller inte riktigt med om PhotoRec för just det här fallet. Det fungerar, men för en vanlig återställning av raderade filer på Mac är förlorade filnamn och mappstruktur ett problem.
Min korta lista:
-
Disk Drill
Bästa balansen mellan säkerhet, enkelhet och skanningskvalitet på macOS.
Bra med APFS, externa enheter, SD-kort, USB-enheter.
Förhandsvisningen är användbar, så du slösar mindre tid.
Skapa först en byte-för-byte-säkerhetskopia om enheten verkar instabil. -
R-Studio
Bättre för avancerade användare.
Mer kontroll, mer detaljer om filsystemet.
Gränssnittet är inte användarvänligt. Lätt att göra misstag om du är ny. -
EaseUS Data Recovery Wizard for Mac
Enkelt att använda.
Hyfsade resultat på externa medier.
Jag har sett blandade resultat på nyare Mac-datorer, så jag skulle ranka det under Disk Drill.
Om du vill ha en lättläst genomgång av den bästa dataåterställningsprogramvaran för Mac är detta en bra sammanställning av de 5 bästa dataåterställningsverktygen för Mac och externa enheter:
se de bästa dataåterställningsverktygen för Mac i praktiken
Litet tips. Återställ till en annan enhet, inte tillbaka till din Mac. Det misstaget förstör återställningar snabbt. Om dina raderade filer låg på en extern HDD är dina chanser mycket bättre. Om de låg på den interna SSD:n, agera snabbt.
Om detta var din Macs interna SSD, skulle jag vara lite mindre optimistisk än vad @mikeappsreviewer och @techchizkid får det att låta. De har rätt i att vissa verktyg är solida, men på moderna Macar kan återställning av raderade filer från den interna disken snabbt gå snett på grund av hur SSD-enheter fungerar. Så mjukvaran spelar roll, men varifrån filerna raderades spelar ännu större roll.
För faktiska appar är min korta bedömning:
- Disk Drill for Mac är förmodligen det enklaste verkliga alternativet om du vill ha något säkert och inte alltför nördigt. Gränssnittet är rent, förhandsvisningarna är hjälpsamma, och det hanterar APFS bättre än många äldre Mac-återställningsverktyg.
- Data Rescue är ett annat som jag åtminstone skulle nämna. Det har funnits hur länge som helst och känns lite mer konservativt än vissa flashiga återställningsappar.
- R-Studio är kraftfullt, men ärligt talat lite överdrivet om du bara vill få tillbaka dina raderade dokument/foton utan att göra det till ett helgprojekt.
En sak jag är lite oense om: folk hoppar alltid direkt till att använda det gratis verktyget först. Jag förstår varför, men om filerna är viktiga skulle jag hellre använda appen som ger mig bäst chans först i stället för att slösa tid på att pilla runt med krångligare grejer. Varje minut du använder Macen normalt innebär fler skrivningar, större risk och mer problem.
Installera dessutom inte återställningsprogramvara på samma disk som du försöker återställa från. Det är det klassiska misstaget.
Om du vill ha fler åsikter är den här tråden ganska användbar: bästa alternativen för dataåterställningsprogramvara för Mac för raderade filer och externa diskar
Kort version:
- Extern disk / SD-kort = hygglig chans
- Intern Mac-SSD = kanske, men agera snabbt
- Enklaste rekommendationen = Disk Drill
- Supertviktiga filer = överväg en proffstjänst innan du fortsätter klicka runt
Om filerna raderades från en extern enhet, SD-kort eller USB, är jag mer optimistisk än om de låg på den interna Mac SSD:n. Den skillnaden är enorm.
Min syn är lite annorlunda än @techchizkid, @espritlibre och @mikeappsreviewer: folk fokuserar för mycket på applistan och inte tillräckligt på om enheten är fysiskt frisk. Om enheten klickar, kopplar från eller blir ovanligt långsam kan programvara göra saken värre. I så fall, klona först eller stoppa och överväg ett labb.
När det gäller programvara är Disk Drill det jag skulle rekommendera till de flesta Mac-användare.
Fördelar med Disk Drill
- ren Mac-gränssnitt
- bra APFS-stöd
- enkel filförhandsvisning
- kan skanna extern media väl
- innehåller alternativ för diskavbildning / säkerhetskopiering
Nackdelar med Disk Drill
- inte billigt om du faktiskt behöver återställning
- skanningsresultaten kan kännas överväldigande på stora enheter
- återställning från intern SSD på nyare Macar är fortfarande osäkert på grund av TRIM, inte för att appen är dålig
Jag skulle bara rekommendera R-Studio om du känner dig bekväm med att läsa partitioner och filsystemdetaljer. PhotoRec kan fortfarande rädda situationen, men jag håller med de andra om att filnamnsröran är brutal. Data Rescue är också värt att titta på om du vill ha något som känns lite mer gammaldags och försiktigt.
En impopulär åsikt: om de raderade filerna verkligen är kritiska, hoppa över att experimentera med tre olika appar i rad. Välj ett stabilt verktyg, helst Disk Drill, skanna från en annan enhet och återställ någon annanstans. För mycket trial-and-error är så folk förvandlar återställbart till borta.