Den HFS-formaterte disken min sluttet å montere, og jeg har ikke en sikkerhetskopi av filene på den. Jeg prøver å finne ut den tryggeste måten å gjenopprette data fra en HFS-disk på uten å gjøre ting verre. Har noen hatt suksess med pålitelige Mac-datagjenopprettingsverktøy eller gjenopprettingstjenester?
Først og fremst: slutt å bruke stasjonen for øyeblikket. Ikke kopier noe til den, ikke reformater den, og ikke fortsett å prøve tilfeldige løsninger. Med HFS- og HFS+-stasjoner ligger slettede filer ofte fortsatt der til nye data overskriver dem, så jo mindre du rører disken, desto bedre.
Før du hopper til gjenopprettingsprogramvare, bør du sjekke om selve stasjonen virker frisk. Åpne Diskverktøy og se om stasjonen vises der. Hvis den er ekstern, prøv en annen USB-kabel eller en annen port bare for å utelukke noe enkelt. Hvis kabinettet eller adapteren lar deg sjekke SMART-status, bør du se på det også. Dårlige sektorer eller helseadvarsler endrer situasjonen fra slettede filer til muligens sviktende stasjon.
Hvis stasjonen oppfører seg merkelig, for eksempel kobler fra tilfeldig, går veldig tregt under lesing, eller får Mac-en din til å henge, ikke fortsett å skanne den om og om igjen. I så fall er det som regel tryggere å lage et diskbilde først, forutsatt at stasjonen er lesbar nok til å gjøre det. Det gir deg noe å arbeide ut fra hvis maskinvaren blir verre.
Gjenopprettingsprogramvare verdt å prøve
For gjenoppretting av HFS og HFS+ pleier jeg vanligvis å anbefale Disk Drill. Det er ganske enkelt å bruke, håndterer HFS-volumer godt, og kan noen ganger skanne en disk selv når Finder ikke vil montere den, så lenge Diskverktøy fortsatt ser enheten.
Den grunnleggende fremgangsmåten er enkel:
- Installer Disk Drill et annet sted enn på disken du prøver å gjenopprette fra.
- Velg HFS- eller HFS+-disken i appen.
- Bruk Søk etter tapte data. For de fleste eksterne disker gir Universell skanning mest mening.
- La skanningen fullføres i stedet for å stoppe den halvveis.
- Forhåndsvis de viktige filene hvis mulig.
- Gjenopprett dem til en annen frisk disk, ikke tilbake til den opprinnelige.
Å tømme Papirkurv betyr ikke automatisk at filene er borte for alltid. Det samme gjelder en hurtigformatering. Ofte blir filoppføringene fjernet eller tilbakestilt, men de faktiske dataene kan fortsatt ligge på disken til noe nytt overskriver dem. Derfor er det å fortsette å bruke disken det som virkelig kan skade sjansene dine.
Hvis du også har en Time Machine-sikkerhetskopi, bør du sjekke den først. Å gjenopprette fra en sikkerhetskopi er renere, tryggere og som regel mye mindre frustrerende enn å utføre filgjenoppretting.
Når du bør slutte å prøve selv
Jeg ville vært forsiktig hvis disken klikker, summer, skraper, forsvinner fra Diskverktøy, kobler fra hele tiden, fryser Mac-en når den kobles til, eller gjør at gjenopprettingsprogramvare mislykkes på grunn av lesefeil. Det er vanligvis tegn på maskinvareproblemer, ikke bare skade på filsystemet.
På det tidspunktet kan flere skanninger gjøre ting verre. Hvis filene er viktige nok, er et profesjonelt gjenopprettingslaboratorium det tryggere valget.
Hvis disken fortsatt vises normalt og ikke ser ut til å være fysisk skadet, kan derimot utilsiktet sletting eller problemer med filsystemet ofte gjenopprettes. Prøv gjenopprettingsprogramvare før du gjør noe som skriver endringer til disken.
Hvis stasjonen bare ikke vil montere seg, men fortsatt vises med riktig størrelse i Diskverktøy, ville jeg behandlet det som en gjenopprettingsjobb først og en reparasjonsjobb deretter. Mange klikker på Førstehjelp med en gang fordi det virker harmløst, men filsystemreparasjon kan skrive endringer til volumet. Noen ganger fikser det problemet, andre ganger rydder det opp i akkurat den katalogskaden som gjenopprettingsverktøy kunne ha brukt.
Jeg er enig med @mikeappsreviewer i at man ikke bør skanne en ustabil disk gjentatte ganger, men jeg ville vært enda mer forsiktig hvis filene er viktige. Lag et byte-for-byte-avbildning eller en klone til en annen disk hvis du kan, og skann deretter kopien. Hvis du er komfortabel med kommandolinjeverktøy, brukes ddrescue ofte til dette fordi det håndterer lesefeil bedre enn en vanlig kopi. Hvis det høres ut som for mye, så bruk i det minste gjenopprettingsprogramvare i skrivebeskyttet modus og lagre gjenopprettede filer et helt annet sted.
Disk Drill er greit å prøve hvis disken er stabil og synlig for systemet, spesielt hvis du vil ha et grafisk grensesnitt og forhåndsvisning av filer før du betaler eller forplikter deg til en gjenoppretting. Bare ikke la noe verktøy reparere, gjenoppbygge eller initialisere den originale disken før du har hentet ut det du kan. Det irriterende er at en monteringsfeil enten kan være et lite katalogproblem eller starten på maskinvarefeil, og den tryggeste arbeidsflyten er tregere enn den fristende ettklikksfiksen.
En disk som ikke vil montere, er ikke det samme som gjenoppretting av slettede filer. Det skillet er viktig fordi noen råd som fungerer helt fint for Jeg tømte Papirkurven er risikable når selve volumstrukturen er skadet.
Hvis Finder ikke kan montere den, ville jeg ikke brukt mye tid på å prøve å bla gjennom den, tvinge den til å monteres eller kjøre små fiks-kommandoer bare for å se hva som skjer. Den første gevinsten er å få en stabil kopi av hele enheten, selv om filsystemet inne i kopien fortsatt er ødelagt. Etter det kan du være mye mer aggressiv fordi du ikke lenger pirker i den eneste kopien av dataene dine.
Den irriterende haken er at macOS kan prøve å være hjelpsom. Hvis du kobler til disken og får en melding som initialiser, reparer eller denne disken kan ikke leses, ikke godta noe som høres ut som om det vil klargjøre disken for bruk. Ignorer er vanligvis det tryggere valget mens du bestemmer deg for hva du skal gjøre videre. Det er greit å løse den ut hvis du stopper for nå, men ikke initialiser den.
Jeg ville delt tilfellene slik:
Hvis disken viser riktig kapasitet, ikke klikker, ikke kobler fra og leser med omtrent normal hastighet, er programvaregjenoppretting rimelig. Disk Drill, R-Studio, DMDE, UFS Explorer osv. kan alle kanskje skanne den. Den viktige delen er ikke merket først, det er arbeidsflyten: skann originalen bare hvis du må, gjenopprett til en annen disk, og ikke la verktøyet reparere originalvolumet.
Hvis disken er treg, får Mac-en til å vise snurrende ventemarkør, faller ut, eller stadig kaster I/O-feil, hopp over den pene gjenopprettingsskanningen foreløpig. Slike skanninger kan kjøre i timevis og hamre på de svakeste delene av disken. I den situasjonen er avbildning med noe som tåler dårlige lesinger, et bedre første trekk. ddrescue er populært fordi det kan hoppe over dårlige områder, komme tilbake senere og føre logg over hva det allerede har kopiert. En vanlig Finder-kopi er elendig til dette fordi den setter seg fast og gir opp.
En annen forventning å sette: selv om gjenoppretting fungerer, får du kanskje ikke tilbake den ryddige mappestrukturen. HFS/HFS+ er sterkt avhengig av katalogstrukturene sine. Hvis de er skadet, kan et gjenopprettingsprogram finne filinnholdet, men miste originale navn, mapper, datoer eller noe av pakkestrukturen. Bilder, videoer, PDF-er og enkle dokumenter gjenopprettes ofte renere enn appbiblioteker, e-postlagre, Bilder-biblioteker eller prosjekter som består av tusenvis av små koblede filer.
Hvis dette er en ekstern disk, ville jeg fjernet én variabel før jeg gjør noe stort. Prøv en kabel du vet fungerer og en direkte port, ikke en hub. Hvis det er en løs SATA-disk i et USB-kabinett, kan kabinettet være problemet. Et sviktende brokort kan få en frisk disk til å se ut som søppel. Det betyr ikke at du skal fortsette å teste for alltid, men ett kontrollert bytte av kabel/kabinett er noe annet enn å kjøre reparasjonsforsøk gjentatte ganger.
Min personlige rekkefølge ville vært:
- Slutt å prøve å montere den i Finder.
- Bekreft at Diskverktøy ser den fysiske enheten og rapporterer forventet størrelse.
- Hvis dataene er verdt ekte penger, gå til et laboratorium før du eksperimenterer.
- Hvis gjør-det-selv er akseptabelt, lag et bilde/klon til en frisk disk med nok plass.
- Skann bildet eller klonen med gjenopprettingsprogramvare.
- Lagre gjenopprettede filer til en tredje disk eller den interne disken din, aldri tilbake til den dårlige.
- Først etter gjenoppretting bør du vurdere Førstehjelp, reformatering eller å bytte ut disken.
Disk Drill er greit som et første GUI-forsøk hvis disken er stabil, spesielt fordi forhåndsvisninger er nyttige før du bestemmer deg for å gjenopprette en haug med søppel. Jeg ville bare ikke behandlet noe gjenopprettingsprogram som magi. Hvis maskinvaren svikter, er selv den tryggeste programvaren fortsatt utrygg hvis den fortsetter å tvinge frem lesinger fra en døende disk i tolv timer.
De store ikke gjør dette-punktene er: ikke initialiser, ikke slett, ikke kjør Førstehjelp før gjenoppretting, ikke installer gjenopprettingsprogramvare på den berørte disken, og ikke gjenopprett filer tilbake til samme volum. De feilene er kjedelige, vanlige og ofte verre enn den opprinnelige monteringsfeilen.
Om HFS-volumet var kryptert, endrer det sannsynlighetene mye. Hvis det var det, trenger gjenopprettingsverktøy som Disk Drill fortsatt passordet og nok intakte volum-metadata til å kunne tolke filene, så det er enda viktigere å klone først. Rådet ovenfor om å lage et image først er riktig, men ikke anta at en rå filskanning vil redde deg hvis krypteringslaget er skadet.