NTFS-volumet ble RAW etter et krasj. Er dataene fortsatt der?

Etter en systemkrasj vises NTFS-volumet mitt plutselig som RAW, og jeg kan ikke åpne noen av filene mine. Jeg trenger hjelp til å finne ut om dataene fortsatt er der, og hvilke sikre gjenopprettingstrinn jeg bør prøve før jeg gjør situasjonen verre. Ser etter råd om gjenoppretting av NTFS RAW-stasjon etter en krasj.

Jeg har vært borti dette før, og jeg ville ikke rørt noen 'RAW til NTFS'-fiks først. Når Windows viser en disk som RAW, leser jeg det som at datastrukturen er ødelagt nok til at Windows sluttet å gjenkjenne den. Filene dine kan fortsatt ligge der. Det er delen som knytter dem sammen som vanligvis ryker.

Så jeg ville gjort dette i to trinn. Først hente ut dataene. Etterpå bygge opp disken på nytt.

Få ut filene dine først

1. Slutt å skrive noe som helst til RAW-disken. Ingen formatering, ingen initialisering, ingen CHKDSK. Jeg vet at Windows liker å mase her. Ignorer det foreløpig.
  2. Installer Disk Drill et annet sted. En annen intern disk, en annen SSD, eller til og med en annen ekstern disk. Hvor som helst bortsett fra den ødelagte.
  3. Start Disk Drill og se etter problem-disken. Hvis den viser både partisjonen og den fulle fysiske enheten, velg hele disken. Jeg fikk bedre resultater på den måten.
  4. Trykk på Search for lost data.
  5. Vent. Store harddisker tar tid, og RAW-skanninger går ikke fort. Jeg lot en kjøre i timevis en gang.
  6. Når skanningen er ferdig, sjekk alle resultatgruppene, Existing, Deleted or lost og Reconstructed.
  7. Bruk filfiltre og søkeord så du ikke må bla i det uendelige. Hvis du trenger bilder, dokumenter eller videofiler, begrens det tidlig.
  8. Forhåndsvis noen filer før du gjenoppretter dem. Hvis forhåndsvisningene åpnes uten problemer, pleier jeg å ta det som et greit tegn på at selve filen overlevde.
  9. Velg det som er viktig.
  10. Gjenopprett alt til en annen disk med nok plass. Ikke skriv gjenopprettede filer tilbake til RAW-disken. Det er der folk gjør det verre.

Det som hjalp i mitt tilfelle, var at Disk Drill leste forbi delen Windows ga opp på. Det skanner RAW-volumer uten at partisjonen må monteres normalt. Hvis noen NTFS-poster fortsatt er lesbare, kan du få tilbake originale mappenavn og filnavn. Hvis disse postene er ødelagt, faller det tilbake på filsignaturer, noe som er mindre ryddig, men fortsatt nyttig.

Deretter tar du selve disken

Når filene dine er trygge et annet sted, kan du slette og bygge opp RAW-volumet på nytt som NTFS.

Metode 1, Diskbehandling

1. Åpne Diskbehandling.
  2. Finn partisjonen som er merket RAW.
  3. Høyreklikk på den, og velg deretter Formater.
  4. Velg NTFS.
  5. La Hurtigformatering være på.
  6. Gi den et navn hvis du vil.
  7. Klikk OK og la den fullføre.

Dette er den enkle løsningen. Den reparerer ikke det gamle filsystemet. Den oppretter et nytt, så jeg ville bare gjort det etter gjenoppretting.

Metode 2, Filutforsker

1. Åpne Denne PC-en.
  2. Høyreklikk på RAW-disken.
  3. Velg Formater.
  4. Velg NTFS.
  5. La Hurtigformatering være aktivert.
  6. Start den.

Metode 3, DiskPart, hvis Windows nekter å formatere den normalt

1. Åpne Ledetekst som administrator.
  2. Skriv diskpart
  3. Skriv list disk
  4. Skriv select disk X, erstatt X med nummeret til RAW-disken.
  5. Skriv list volume
  6. Skriv select volume X, erstatt X med nummeret til RAW-volumet.
  7. Skriv format fs=ntfs quick
  8. Skriv assign
  9. Skriv exit

Dobbeltsjekk hvert eneste nummer i DiskPart. Jeg holdt nesten på å velge feil disk en gang, og DiskPart redder deg ikke fra dumme feil.

En ting til. Hvis du formaterer den, den ser fin ut i en dag, og så blir den RAW igjen, ville jeg sluttet å stole på disken. Ut fra det jeg har sett, peker det vanligvis mot dårlige sektorer, ustabil USB-maskinvare, problemer med kabinettet eller en disk som er i ferd med å dø.

Ja, dataene er ofte fortsatt der.

RAW betyr vanligvis at Windows mistet NTFS-kartet, oppstartssektoren, MFT, partisjonsoppføringen eller alle tre. Et krasj gjør dette. Filene forsvinner ikke ved sammenstøtet. Indeksen bryter sammen, så Windows slutter å montere den.

Jeg er enig med @mikeappsreviewer på ett viktig punkt, gjør gjenoppretting først. Jeg er litt uenig om én del likevel. Før en full filskanning, sjekk diskhelsen. Hvis disken er i ferd med å feile, belaster lange skanninger den.

Gjør dette først.

1. Sjekk SMART med CrystalDiskInfo eller smartctl.
  2. Hvis du ser omfordelte sektorer, ventende sektorer, lesefeil eller dårlig helse, klon disken først med ddrescue eller HDDSuperClone.
  3. Arbeid fra klonen eller avbildningen, ikke originalen.

Undersøk deretter partisjonen med TestDisk. Det er bedre for reparasjon av NTFS-struktur enn blind formatering. Hvis NTFS-sikkerhetskopien av oppstartssektoren er intakt, gjenoppretter TestDisk noen ganger tilgangen raskt. Ingen formatering nødvendig. Hvis TestDisk bare viser skadede strukturer, gå over til filgjenoppretting.

Disk Drill er et godt valg her. Det pleier å fungere bra på RAW-volumer, spesielt hvis MFT er delvis lesbar. Du beholder mappenavn oftere enn med ren signaturbasert uthenting.

Hopp over CHKDSK med mindre du allerede har en sikkerhetskopi eller gjenopprettet kopi. CHKDSK på skadet NTFS har en tendens til å fikse poster til de blir borte. Har sett det. Hatet det.

Hvis stasjonen er ekstern, bytt også USB-kabel, port og kabinett. Jeg har sett en dårlig SATA-USB-bro få en frisk NTFS-disk til å vises som RAW. Rart, men ja.

For en lettlest gjennomgang dekker denne guiden på hvordan konvertere RAW til NTFS uten å miste data den vanlige fremgangsmåten.

Hvis filene dine betyr mye, lag en avbildning først. Ikke rot mer med originaldisken enn nødvendig.

RAW etter et krasj betyr ikke automatisk at filene dine er borte. Vanligvis betyr det at Windows ikke klarer å lese NTFS-metadataene rent nok til å montere det, noe som er et annet problem enn at alle sektorene ble slettet. Så ja, det er en god sjanse for at dataene fortsatt er der.

Jeg er stort sett enig med @mikeappsreviewer og @voyageurdubois, men jeg ville lagt til én ekstra ting før du gjør noe omfattende gjenopprettingsarbeid: sjekk om partisjonsstørrelsen fortsatt ser riktig ut i Diskbehandling. Hvis 2 TB-volumet ditt plutselig vises med en meningsløs størrelse, eller ikke-allokert plass dukker opp der det ikke burde, tyder det på skade i partisjonstabellen, ikke bare NTFS-korrupsjon. Det er viktig fordi gjenopprettingsstrategien endrer seg litt.

Jeg ville heller ikke skyndet meg med å reparere filsystemet bare fordi et verktøy tilbyr det. Noen ganger blir en enkel monteringsfeil til en mye styggere gjenoppretting etter et dårlig reparasjonsforsøk. Windows er fantastisk til å late som det hjelper mens det i stillhet gjør ting verre. Har vært der, skikkelig gøy.

Det jeg ville gjort:

• Se på SMART / helsetilstand først
  • Bekreft at diskens fulle kapasitet blir oppdaget korrekt
  • Hvis disken klikker, forsvinner, blir ekstremt treg, eller gir I/O-feil, stopp og klon/lag et image av den først
  • Hvis den virker stabil, skann den med Disk Drill eller en annen gjenopprettingsapp fra en annen disk
  • Gjenopprett bare det viktige først, ikke hver eneste midlertidige fil på hele jorda

Én ting til folk ofte hopper over: prøv å lese disken fra et annet OS. En Linux live-USB kan noen ganger få tilgang til et NTFS-volum som Windows insisterer på er RAW, eller i det minste gi tydeligere feilmeldinger. Det redder ikke alltid dagen, men det kan fortelle deg om dette er ekte korrupsjon eller bare Windows som er Windows.

Hvis du vil ha en grei oversikt over gjenopprettingsverktøy, er denne sammenligningen av beste programvare for datagjenoppretting verdt en titt.

Hvis dataene er viktige nok til at det ville gjøre vondt å miste bare deler av dem, ta et image først. Hvis det bare er et rotete krasj på en ellers frisk disk, er Disk Drill et ganske rimelig første forsøk for gjenoppretting av NTFS RAW.