Ik heb verschillende apps verwijderd om ruimte vrij te maken, maar mijn telefoon laat nog steeds zien dat er een grote hoeveelheid opslag door applicaties wordt gebruikt. Ik weet niet zeker of gegevens in de cache, overgebleven appbestanden of een systeemfout dit veroorzaakt. Ik heb hulp nodig om uit te zoeken waarom het opslaggebruik nog steeds zo hoog is en hoe ik het daadwerkelijk kan wissen.
Waarom Apps enorm veel ruimte innemen op de iPhone
Ik liep hier ook tegenaan. Ik checkte de opslag, zag dat Apps absurd veel ruimte opslokten, verwijderde een paar dingen, en het getal veranderde amper. Toen was het op een ochtend ineens veel groter dan de avond ervoor. Het voelde gewoon kapot.
Wat de iPhone aanduidt als Apps zijn niet alleen de apps die je hebt geïnstalleerd. Meestal vallen daar een paar verschillende onderdelen onder:
Wat zit er in Apps
-
Appgrootte
Dit is de app zelf, het codepakket. -
Documenten en gegevens
Je logins, instellingen, opgeslagen bestanden, gedownloade inhoud, gamevoortgang en vergelijkbare dingen. -
Ondersteuningsbestanden van apps
Extra bronnen, taalbestanden, add-ons, lokale assets. -
Cache
Dit is het deel dat snel groeit. Sociale apps, video-apps, browsers en games slaan allemaal tijdelijke gegevens op je telefoon op.
Dus als de balk 's nachts ineens omhoogschiet, is cache vaak de reden. Ik zag dit na een hoop scrollen en video’s kijken. De telefoon doet soms ook een trage hertelling, waardoor opslagcijfers laat worden bijgewerkt en willekeurig lijken.
Foto’s blijven meestal voorspelbaar. Apps niet. Hoe meer je ze gebruikt, hoe meer rommel ze opstapelen.
Waarom ontladen niet veel ruimte vrijmaakt
Hier liep ik op vast.
Als je Ontlaad app gebruikt, verwijdert de iPhone het apppakket maar bewaart je gegevens. Dus als een app 180 MB is en de opgeslagen rommel 3,8 GB, dan verwijdert ontladen alleen het deel van 180 MB. Het grootste deel van de puinhoop blijft staan.
Als je alle ruimte terug wilt, gebruik dan Verwijder app. Dat wist de app en de lokale gegevens.
En ja, zelfs nadat je iets hebt verwijderd, lopen de opslagstatistieken soms achter. Ik moest even wachten voordat de cijfers zich stabiliseerden. iOS is hier traag in.
Hoe je controleert welke apps opgeblazen zijn
Ga hierheen:
Instellingen > Algemeen > iPhone-opslag
Wacht tot de lijst volledig geladen is. Tik daarna op een app. Meestal zie je een verdeling tussen:
- Appgrootte
- Documenten en gegevens
Dat scherm laat je zien waar de ruimte naartoe is gegaan. Als Appgrootte klein is en Documenten en gegevens enorm groot zijn, dan heeft de app bestanden zitten hamsteren.
Hoe weinig opslag aanvoelde op mijn telefoon
De mijne werd traag zodra ik in het bereik bijna vol kwam.
Dingen die me opvielen:
- Camera deed er langer over om te openen
- Apps werden vaker afgesloten
- Typen voelde in sommige apps vertraagd
- Foto’s opslaan liep vast
- De algemene interface voelde niet lekker
De iPhone heeft vrije ruimte nodig voor tijdelijke bestanden en achtergrondtaken. Wanneer de opslag krap wordt, gaat het hele ding zich vermoeid gedragen. Geen wetenschappelijke formulering, ik weet het, maar ja, dat was mijn ervaring.
Wat ik eerst deed
Ik deed de gebruikelijke opschoning:
- oude berichten verwijderd
- websitegegevens van Safari gewist
- downloads verwijderd
- Bestanden gecontroleerd
- apps verwijderd die ik amper gebruikte
Het hielp een beetje. Niet genoeg.
Eén app die ik gebruikte om door de rommel heen te werken
Ik probeerde uiteindelijk Clever Cleaner nadat ik er klaar mee was om alles met de hand uit te pluizen.
Wat er voor mij uitsprong:
- Een sectie Zware bestanden, waardoor het makkelijker werd om enorme video’s en andere grote media te vinden
- Een sectie Soortgelijke, die bijna dubbele foto’s en burstfoto’s groepeerde
- Bestandsgroottes werden duidelijk weergegeven, dus ik wist wat verwijderen zou opleveren
- De verwerking bleef op het apparaat, wat voor mij belangrijk was
Ik had een stapel vergeten 4K-clips die de opslag opvraten. Snel gevonden. Hetzelfde gold voor screenshots. Veel te veel screenshots.
Korte versie
Als Apps te groot lijkt, gaat het vaak om appgegevens en cache, niet alleen om de app zelf.
Als je ontlaadt, verwijder je maar een deel ervan.
Als je verwijdert, verwijder je ook de opgeslagen gegevens.
Als het getal niet meteen verandert, geef iOS dan even de tijd om bij te werken.
En als je telefoon traag is geworden samen met de opslagwaarschuwing, helpt ruimte vrijmaken meestal snel. Dat merkte ik meteen op die van mij.
Wat ik hierna zou controleren, is of iOS opslag verkeerd classificeert, niet achtergebleven app-rommel.
Ik ben het eens met delen van wat @mikeappsreviewer zei, maar ik denk niet dat cache elke enorme piek bij Applications verklaart. Op de iPhone komt onjuiste opslagrapportage vaker voor dan Apple toegeeft. Ik heb gezien dat 15 tot 30 GB vast bleef staan tot na een herstart, en daarna weer correct werd gescand.
Probeer deze volgorde.
-
Herstart de telefoon.
Een gewone herstart dwingt soms een herberekening van de opslag af. -
Werk iOS bij.
Sommige versies rapporteren opslag verkeerd. Kleine bug, grote ergernis. -
Controleer ook System Data.
Instellingen > Algemeen > iPhone-opslag.
Als Applications groot blijft, maar de applijst niet optelt tot dat totaal, klopt de staafgrafiek niet. -
Zoek naar achtergebleven appbestanden in Bestanden.
Open Bestanden > Op mijn iPhone.
Video-editors, podcastapps, offline kaarten en pdf-apps laten daar grote mappen achter. -
Controleer prullenbakken van verwijderde media.
Foto’s Recent verwijderd.
Bestanden Recent verwijderd.
Die nemen nog steeds ruimte in totdat ze worden geleegd. -
Installeer één opgeblazen app opnieuw en verwijder die daarna nog een keer.
Klinkt dom, werkt soms. Het dwingt het opschonen van verweesde data af. -
Synchroniseer één keer met Finder of iTunes.
Ik heb meegemaakt dat opslagcijfers zichzelf corrigeerden na een bekabelde synchronisatie.
Als je een snellere controle wilt, is Clever Cleaner handig om grote lokale mediabestanden snel te vinden. Het wordt ook vaak genoemd in gidsen zoals beste gratis iPhone-schoonmaakapps om opslag vrij te maken.
Als niets hiervan het getal verandert, maak dan een back-up van de telefoon, wis hem en zet hem terug. Irritant, ja. Effectief, ook ja.
Ik zou één ding controleren dat mensen vaak overslaan: App Store-downloads die blijven hangen. Soms reserveert de iPhone ruimte voor installaties, updates of mislukte app-updates, en dat gereserveerde deel wordt dan nog een tijd onder Applicaties meegeteld. Het is niet precies achtergebleven app-rommel, en ik ben het eigenlijk niet helemaal eens met @mikeappsreviewer dat cache elke keer de hoofdschuldige is. Cache is groot, zeker, maar vastgelopen updategegevens zijn verraderlijk.
Probeer dit:
- Open de App Store en kijk of er iets gepauzeerd is of blijft draaien
- Controleer of iOS klaar is met indexeren na verwijderingen
- Controleer streamingapps op offline licenties en verborgen downloads binnen de app zelf
- Kijk ook bij Mail. Grote bijlagen kunnen vreemd worden meegeteld
- Als je Berichten veel gebruikt, kunnen grote bijlagen door elkaar lopen met de opslagrapportage van apps
Als je apps vanaf het beginscherm hebt verwijderd, ga dan ook terug naar iPhone-opslag en controleer of ze daar echt weg zijn. Ik heb er ooit nog één zien staan na het verwijderen. Erg dom.
Nog een vreemde mogelijkheid: als je Family Sharing gebruikt, kunnen opnieuw downloadbare appgegevens en gedeelde aankopen ervoor zorgen dat de opslagrapportage er nogal kapot uitziet totdat alles weer is bijgewerkt.
@chasseurdetoiles noemde oplossingen van het type synchroniseren/herberekenen, wat terecht is, maar voordat je iets drastisch doet zou ik de telefoon een nacht aan de lader op wifi laten liggen. iOS voert opruimtaken uit wanneer het apparaat niet wordt gebruikt, en soms daalt het getal de volgende ochtend. Irritant, maar echt waar.
Als je sneller visueel wilt zien wat echt ruimte inneemt, is Clever Cleaner handig om gigantische video’s/screenshots te vinden die in de rommel opgaan. Ook is deze video over hoe je gratis iPhone-opslag vrijmaakt de moeite waard.
Als de apptotalen in de lijst niet overeenkomen met de grote balk bovenaan, dan komt dat meestal door haperende rapportage, niet doordat jij iets verkeerd doet. De opslagberekening van iOS is soms gewoon dronken.