Jeg slettet ved et uhell videoer fra GoPro SD-kortet mitt mens jeg prøvde å frigjøre plass, og noe av opptaksmaterialet er veldig viktig. Jeg ser etter pålitelig GoPro-gjenopprettingsprogramvare som kan gjenopprette slettede eller tapte videoer uten å skade kortet eller filene ytterligere. Hvis noen har anbefalinger eller tips om den beste måten å gjenopprette GoPro-opptak på, ville jeg satt stor pris på hjelpen.
Jeg vet at denne svir. Jeg har opplevd det samme etter en lang tur, én gang etter et hopp i innsjøen, og én gang etter en hel dag med opptak av klipp jeg ikke kunne gjenta. Du kommer hjem, tar ut kortet, og videoene er borte. Hvis GoPro-filene ble slettet eller kortet ble formatert, er det fortsatt en god sjanse for gjenoppretting. Det som betyr mest, er hva du gjør akkurat nå.
Hva jeg ville gjort først
Slutt å bruke kameraet. Ta ut SD-kortet.
Ikke ta opp noe nytt. Ikke formater kortet på nytt. Ikke kjør verktøy for å fikse fra kameraet eller datamaskinen. I mange tilfeller ligger videodataene fortsatt der til nye data blir skrevet over dem.
Før jeg kjører gjenopprettingsprogramvare, ville jeg sjekket de kjedelige tingene:
- GoPro skylagring, hvis abonnementet ditt er aktivt og Auto Upload var slått på
- Papirkurven eller området Nylig slettet i GoPro-kontoen din
- Kameraskjermen for en melding om Reparer fil
- LRV-forhåndsvisningsfiler som fortsatt ligger på kortet
- En annen kortleser eller en annen datamaskin, fordi problemet noen ganger bare er tilkoblingen
Deretter ville jeg sett på selve SD-kortet. Hvis ingen enhet ser det, hvis det virker skadet, hvis det blir varmt, hvis det stadig mister tilkoblingen, eller hvis systemet henger når du kobler det til, ville jeg stoppet der. På det tidspunktet ville jeg heller gått for et gjenopprettingslaboratorium. Fysisk feil på kortet er en annen type problem enn å slette filer ved et uhell.
Hvorfor GoPro-gjenoppretting fort blir rotete
Dette snublet jeg over første gang. Mange gjenopprettingsapper klarer seg fint med JPEG-er, PDF-er og tilfeldige skrivebordsfiler. Opptak fra actionkameraer er en helt annen historie.
GoPro-klipp lagres ofte ikke som én ren blokk fra start til slutt. Kameraet skriver video, lyd, metadata, forhåndsvisninger, GPS-data på noen oppsett og andre sidedata. Så ett klipp kan være delt opp i en haug med fragmenter over hele kortet.
En skanner kan finne disse fragmentene og likevel mislykkes i å bygge klippet opp igjen i riktig rekkefølge. Når det skjer, ser du vanligvis ting som dette:
- En gjenopprettet fil kan ikke åpnes
- Klippet spiller av, så hopper det eller kuttes av
- Avspillingen er ødelagt eller forvrengt
- En MP4 dukker opp med riktig navn eller størrelse, men kan ikke spilles av i VLC eller Premiere
Så ja, å gjenopprette GoPro-, DJI- eller Insta360-opptak er vanskeligere enn å gjenopprette bilder. Jeg lærte dette på den irriterende måten.
Hvis jeg startet med en vanlig sletting eller formatering, ville jeg prøvd Disk Drill først.
Den delen som er verdt å prøve, er modusen Advanced Camera Recovery. Ut fra det jeg har sett, ble den laget for fragmenterte kameraopptak, som er hele problemet her. Den tok også i bruk teknologi fra de eldre verktøyene GoProRecovery og CnW Recovery, som folk brukte i årevis for kamerakort. Den nyere versjonen støtter flere enheter og flere filsystemer, så den er mindre nisjepreget enn de eldre verktøyene var.
Hvordan jeg ville kjørt det
- Sett SD-kortet i en kortleser
- Åpne Disk Drill
- Velg Advanced Camera Recovery
- Skann kortet
- Forhåndsvis det den finner
- Lagre gjenopprettede filer på en annen disk, aldri tilbake på det samme SD-kortet
Forhåndsvisningsdelen betyr mer enn folk tror. Jeg har brukt verktøy før der resultatlisten så flott ut, men så var halvparten av de gjenopprettede klippene ubrukelige. Å kunne forhåndsvise først sparer tid og falskt håp.
Andre alternativer folk nevner
PhotoRec blir nevnt ofte, og med god grunn. Det er gratis, og det finner fram mye data. Ulempen blir ganske tydelig så snart du bruker det på kameramedier. Det har ikke samme type GoPro-fokusert rekonstruering, så du kan ende opp med et fjell av filer og en lang sorteringsøkt.
UFS Explorer er i den andre enden. Det er seriøs programvare. Jeg har sett det hjelpe i vanskelige tilfeller, men det krever mer av deg. Grensesnittet og arbeidsflyten er mindre tilgivende hvis du ikke er vant til gjenoppretting av filsystemer.
Begge har sin plass. For moderne actionkamera-opptak med fragmentering ville jeg fortsatt startet med Disk Drill, og deretter gått videre om nødvendig.
Når jeg ville sluttet å gjøre det selv
Gjør-det-selv-programvare gir mening for logiske problemer. Slettede klipp, rask formatering, skadet filsystem, ting i den kategorien.
Jeg ville overlatt det til en proff hvis noe av dette skjer:
- SD-kortet har fysisk skade
- Ingen datamaskin oppdager kortet i det hele tatt
- Kortet kobler stadig fra
- Kameraet gir kortfeil hver gang
- Skanningen mislykkes om og om igjen
- Opptakene er viktige nok til at du ikke vil risikere ett eneste feiltrinn til
Laboratorier koster mer, det kommer man ikke utenom. Men programvare kan ikke erstatte arbeid i renrom, verktøy på chipnivå eller hva de ellers bruker når maskinvaren begynner å svikte.
Hvis dette var en slette- eller formateringsfeil og kortet ikke har vært mye brukt siden, er sjansene dine fortsatt ganske gode. Når nye opptak stadig blir skrevet, blir gjenoppretting raskt vanskeligere. Så jeg ville handlet snart, men forsiktig.
Hvis kortet fortsatt kan monteres, ville jeg startet med Disk Drill for gjenoppretting av GoPro-videoer. Hovedgrunnen er at klipp fra actionkameraer ofte blir fragmentert, og vanlige filutskjæringsverktøy spytter ofte ut ødelagte MP4-filer eller et kaos av navnløse filer. Disk Drill pleier å fungere bedre med kameraopptak enn de vanlige appene som først og fremst er laget for bilder.
Jeg er delvis enig med @mikeappsreviewer. Jeg ville ikke brukt mye tid på å sjekke LRV-filer med mindre du bare trenger bevis på at klippet eksisterte. Disse forhåndsvisningsfilene har lav oppløsning og er ingen reell erstatning for opptakene dine.
Kort liste:
- Lag først et byte-for-byte-avbildning av SD-kortet, hvis du har plass.
- Kjør gjenopprettingen på avbildningen, ikke på kortet.
- Prøv Disk Drill først.
- Hvis det finner klipp, gjenopprett dem til datamaskinen din, ikke tilbake til SD-kortet.
- Hvis videoene hakker eller ikke kan åpnes, test én med VLC og én med ffmpeg-reparasjonsarbeidsflyter.
Hvis Disk Drill ikke finner alt, er PhotoRec en solid andre runde. Det er gratis, men det er slitsomt å sortere resultatene og filnavnene er borte. R-Studio er et annet godt alternativ hvis filsystemet på kortet er skadet og du vil ha mer kontroll. Recuva ville ikke vært mitt førstevalg for GoPro-medier, for å være ærlig.
For SEO-vennlig ordlyd ville jeg formulert emnet slik:
Beste programvare for gjenoppretting av SD-kort for slettede GoPro-videoer
Dessuten forklarer denne korte videoen én gjenopprettingsmetode på under ett minutt:
se denne raske demoen av gjenoppretting av GoPro SD-kort
Hvis kortet kobler fra, viser 0 byte eller gir feil på flere kortlesere, slutt å gjøre gjør-det-selv-forsøk. Det er her programvare begynner å komme til kort.
Jeg ville satt Disk Drill øverst på listen for akkurat denne jobben, mest fordi GoPro-gjenoppretting vanligvis handler om videohåndtering, ikke bare å slette filer tilbake. Det er der mange generiske gjenopprettingsapper på en måte faller sammen.
Jeg er enig med @mikeappsreviewer i å unngå videre bruk av kortet, men jeg er litt uenig i å prøve for mange små sjekker først hvis opptakene er viktige. Hver ekstra montering, skanning eller kameramelding er enda en sjanse for at ting blir merkeligere. Hvis kortet er lesbart, ville jeg gått rett til å lage et image av det og deretter jobbet fra imaget.
Min vurdering:
- Beste første forsøk: Disk Drill
- Beste gratis reservevalg: PhotoRec
- Best hvis du vil ha mer manuell kontroll: R-Studio
- Ikke mitt førstevalg for GoPro-klipp: Recuva
En ting til folk glemmer: noen ganger er den gjenopprettede MP4-filen helt fin, men headeren er skadet. Så hvis en fil ikke åpnes, ikke anta med en gang at den er død. Prøv VLC først, og deretter remux med ffmpeg. Jeg har fått tilbake korrupte GoPro-filer på den måten.
Også verdt å lese hvis du vil ha flere tilfeller av gjenoppretting av SD-kortvideo: beste råd om gjenoppretting av SD-kortvideo for slettede hjemmevideoer
Hvis kortet er fysisk ustabilt, stopp med gjør-det-selv. Hvis det bare er slettede opptak, er Disk Drill sannsynligvis det ryddigste utgangspunktet.