Vennligst hjelp — beste måte å gjenopprette filer fra harddisken?

Harddisken min sluttet plutselig å åpne seg, og jeg er bekymret for at jeg kan miste viktige bilder, arbeidsdokumenter og andre personlige filer. Jeg trenger råd om de beste trinnene for datagjenoppretting fra harddisk, programvare eller reparasjonsalternativer som kan hjelpe meg med å få tilbake filene mine uten å forårsake mer skade.

Jeg har vært gjennom dette én gang, og det verste jeg gjorde i starten var å pirke borti disken om og om igjen for å se om den fortsatt virket. Hvis filene dine forsvant eller HDD-en begynte å lage rare lyder, slutt å bruke den nå. Ikke kopier noe over på den. Ikke installer gjenopprettingsapper der. Ikke fortsett å åpne mapper for å sjekke om ting kom tilbake. Hver skriving øker sjansen for å slette data du fortsatt kunne hatt en mulighet til å få tilbake. Hvis det er oppstartsdisken din, ville jeg tatt den ut og koblet den til en annen PC som en sekundærdisk hvis du kan.

Deretter må du finne ut hva slags feil du har med å gjøre. Løsningen endrer seg mye avhengig av om dette er skade på filsystemet eller om selve disken begynner å dø. Slettede filer, en dårlig formatering eller en ødelagt partisjonstabell havner i én kategori. Klikkelyder fra lesehodene, dårlige lesinger og tilfeldige frakoblinger havner i en annen. Jeg ville sjekket S.M.A.R.T. først. CrystalDiskInfo på Windows og DriveDx på Mac er enkle steder å begynne. De vil vise ting som omfordelte sektorer, ventende sektorer og flagg for lesefeil.

Tegn på at disken har fysiske problemer

1. Gjentatt klikke- eller tikkelyd

2. Skrapelyder eller slipelyder under oppspinning eller filtilgang

3. Disken kobler ut mens du bruker den

4. Hele systemet ditt henger når disken blir berørt

5. Den spinner, men datamaskinen oppdager den aldri

Hvis du ser noe av dette, gå forsiktig frem. Gjentatte skanninger på en sviktende mekanisk disk kan gjøre en dårlig situasjon verre. Jeg har sett folk fortsette å prøve igjen helt til disken gikk fra ustabil til død. Hvis filene betyr mer enn prislappen, er dette punktet der et gjenopprettingslaboratorium som DriveSavers eller Ontrack begynner å gi mening.

Sjekk de enkle stedene før du kjører gjenopprettingsverktøy

Dette høres dumt ut, men jeg ville fortsatt sjekket det.

1. Papirkurv eller Søppel

2. Filhistorikk i Windows

3. Tidligere versjoner i Windows

4. Time Machine på Mac

5. Skyens papirkurver i OneDrive, Google Drive, Dropbox og iCloud

6. E-posten din, både innboks og sendt e-post, for vedlegg

I Windows høyreklikker du på mappen og ser etter “Gjenopprett tidligere versjoner.” Selv uten at Filhistorikk er satt opp, har jeg sett skyggekopier redde folk.

Hvis filene fortsatt ikke er der

Da ville jeg gått videre til gjenopprettingsprogramvare. Disk Drill er en av de enklere å starte med. Det håndterer slettede filer, formaterte volumer, ødelagte partisjoner og RAW-disker ganske bra. Forhåndsvisning av filer er viktig. Hvis forhåndsvisningen åpnes, er sjansene dine bedre.

1. Installer gjenopprettingsappen på en annen disk.

2. Koble den skadede HDD-en til som en sekundærdisk hvis mulig.

3. Kjør en hurtigskanning først.

4. Hvis hurtigskanningen ikke finner filene dine, gå videre til en dypskanning.

5. Forhåndsvis filer før du gjenoppretter dem.

6. Lagre gjenopprettede data på en annen disk, aldri tilbake på den samme HDD-en.

7. Åpne de gjenopprettede filene og bekreft at de fungerer.

Hvis det dukker opp dårlige sektorer, ville jeg laget et image av disken først, sektor for sektor, og jobbet ut fra imaget. Det ga meg litt ro i sjelen sist jeg håndterte en tvilsom disk. Hvis en skanning krasjer halvveis, har du fortsatt den opprinnelige tilstanden bevart.

Når programvare er feil verktøy

Hvis disken klikker høyt, nekter å starte opp, forsvinner hele tiden, eller gjenopprettingsapper ikke gir noe nyttig selv om disken på en måte vises, ville jeg stoppet der. Et profesjonelt laboratorium er den tryggere løsningen på det tidspunktet. Det vanlige prisområdet er rundt $300 til $1500 eller mer, avhengig av hvor ille det er. Dyrt, ja. Fortsatt billigere enn å gjøre den umulig å gjenopprette ved å hamre løs på den med skanninger i to dager i strekk.

I beste fall er dette bare logisk skade, og programvare får tilbake tingene dine. Start med S.M.A.R.T.-sjekken og se hva den rapporterer.

Hvis stasjonen sluttet å åpne seg men fortsatt vises i Disk Management eller Finder, ville jeg prøvd én ting før en full gjenopprettingsskanning. Lag først en klone. Bruk ddrescue på Linux eller HDDSuperClone hvis disken er ustabil. Disse verktøyene leser rundt dårlige sektorer bedre enn de fleste forbrukerapper. Jeg er litt uenig med @mikeappsreviewer om å starte med appskanninger med en gang. På en svak HDD er det tryggere å lage et image først enn å rote med originaldisken i timevis.

Noen få sjekker jeg ville gjort.

1. Prøv en ny SATA- eller USB-kabel, og en annen port.
  2. Sjekk om stasjonen viser riktig størrelse i BIOS.
  3. Hvis den viser 0 byte, feil størrelse eller lager støy, stopp.
  4. Hvis den monteres som RAW, er filsystemet skadet, ikke alltid maskinvaren.

For filsystemskade på Windows er TestDisk gratis og kraftig for partisjonsreparasjon. PhotoRec er stygt, men bra for rå filgjenfinning. Disk Drill er enklere hvis du vil ha forhåndsvisninger og en enklere arbeidsflyt, spesielt hvis du trenger bilder og dokumenter raskt. Gjenopprett bare til en annen stasjon. Ikke kjør CHKDSK først hvis filene er viktige. CHKDSK fikser strukturen, men det kaster også bort ødelagte oppføringer. Jeg har sett at det gjør gjenoppretting verre.

Hvis du vil ha en rask visuell gjennomgang, er denne enkle videoguiden til HDD-gjenopprettingsprogramvare og filredningstrinn et greit utgangspunkt.

Hvis dataene er verdt mer enn noen få hundre dollar, hopp over gjør det selv etter de første tegnene på maskinvarefeil. Den delen blir fort dyr, og feil er permanente.

Hvis disken er veldig viktig, ville jeg lagt til én ting som verken @mikeappsreviewer eller @boswandelaar egentlig understreket nok: sjekk om det er kabinettet, ikke selve disken. Mange døde eksterne disker er bare dårlige USB-bro-kort. Ta disken ut av kabinettet hvis det er en av de stasjonære eksterne modellene, og koble den deretter direkte til med SATA eller med en annen adapter. Jeg har sett at det løser problemet mer enn én gang.

Jeg ville heller ikke hoppet rett til reparasjonsverktøy. Ting som CHKDSK, First Aid, tilfeldige partisjonsfiksere, alt dette kan være litt for ivrige. Gjenoppretting først, reparasjon senere. Ulike mål.

Min rekkefølge ville vært:

1. Slutt å bruke disken.
  2. Test en annen kabel, port, strømforsyning hvis den er ekstern.
  3. Se om BIOS/Diskbehandling oppdager riktig kapasitet.
  4. Hvis ja, gjenopprett data før du prøver reparasjoner.
  5. Hvis nei, og spesielt hvis den klikker, slutt å tukle med den.

Når det gjelder programvare, er Disk Drill ærlig talt et av de bedre enkle alternativene for datagjenoppretting fra harddisk fordi forhåndsvisninger sparer tid. Hvis det kan forhåndsvise bildene/dokumentene dine, er det et solid tegn. Hvis du vil ha gratis/verktøy med åpen kildekode, er TestDisk og PhotoRec verdt et forsøk, men de er mindre brukervennlige og litt mer håper du liker rare menyer lol.

En ting til folk glemmer: hvis disken er kryptert med BitLocker/FileVault og plutselig ikke vil åpne, blir gjenoppretting mye vanskeligere uten nøkkelen. Sjekk det før du går for langt.

Hvis du vil ha en enkel trinnvis veiledning for gjenoppretting av harddisk i Windows, kan det hjelpe med det grunnleggende.

Kortversjon: gjenopprett først, reparer deretter. Hvis HDD-en lager lyder, ikke gjør den ferdig med gjør det selv.