Jag letar efter effektiva och användarvänliga appar för att lära mig spanska. Jag har provat några men de fungerade inte bra för mig. Kan någon rekommendera de bästa apparna som hjälpte dem att göra framsteg i att lära sig spanska?
Om du verkligen letar efter något ‘effektivt och användarvänligt,’ prova Duolingo om du inte redan gjort det. Och ja, jag vet, vissa kommer fnysa och kalla det repetitivt eller ‘gamifierat nonsens,’ men hej, det fungerar om du håller fast vid det och använder det som ett komplement. Det är gratis, intuitivt, och de dagliga påminnelserna är nästan irriterande effektiva på att få dig tillbaka på rätt spår. Men gör inte BARA det.
Babbel är mer strukturerad om du vill ha en solid grund i grammatik och meningsuppbyggnad—mindre gullig, mer seriös. Samtidigt går Memrise loss med videor av modersmålstalare, vilket är toppen för att höra hur spanska talas på olika dialekter. Och ja, de har en rolig grej där de använder finurliga minnesverktyg för att hjälpa dig att komma ihåg ordförråd.
För samtalsövning, glöm appar och hoppa på HelloTalk eller Tandem. Du kommer att chatta med modersmålstalare (som förmodligen mer än gärna skrattar åt dina misstag) på nolltid. Om det känns skrämmande att tala, börja med Busuu. De låter dig öva att skriva meningar och modersmålstalare rättar dem—lite som att ha din överdrivet petiga spanska professor i fickan.
LingQ är ett annat bra val om du älskar innehåll för läsning och lyssning. Det har massor av artiklar, poddar och böcker du kan använda för att lära dig genom immersion, men en heads-up: det är bättre om du redan kan några grunder. Rosetta Stone är en annan klassiker, men ärligt talat känns den lite föråldrad. DYRT OCKSÅ.
Kort sagt, testa en kombination av appar. Ingen enskild app kommer att göra dig flytande (spoiler: det kräver konsekvens och ansträngning—ugh, jag hatar att erkänna det), men att kombinera något som Duolingo + Babbel för struktur och Tandem eller HelloTalk för verklig övning är förmodligen din bästa chans.
Jag måste erkänna att @jeff redan har täckt mycket, men låt mig bara lägga till mina två cent här. Alla hyllar Duolingo, men ärligt talat, efter ett tag känns det som om jag lär mig hur man beställer tacos och flörtar stelt på en bar på spanska – inte direkt flytande samtalsspråk. Visst, det är roligt och håller dig engagerad, men låt oss prata alternativ.
För det första, om du vill ha något riktigt immersivt och INTE bara en annan app som försöker spelifiera utbildning, prova appar som LingoPie. Det är som Netflix men för att lära sig spanska. Du tittar på serier/filmer med undertexter OCH översättningar, och pausar för att lära dig ordförråd i sammanhang. Nu DET känns äkta. För någon som är besatt av att maratontitta på serier är detta briljant.
En annan app som ofta hamnar i skymundan är Pimsleur. Den är starkt ljudfokuserad, toppen om du ständigt är på språng, som under pendling eller träning. Repetition bankar in grunderna i ditt huvud – ingen bländande nonsens, bara verklig konversationsövning. Men ja, måste erkänna att den ser lite gammalmodig ut.
Om ordförråd är din Akilleshäl, överväg Quizlet. Tekniskt sett är det inte BARA för spanska, men du kan skapa egna ordförrådssamlingar eller hitta tusentals som andra redan skapat. Kombinera det med deras ‘Lär’ eller ‘Matcha’-lägen, och du är redo att gråta över flashcards som en äkta språknerd.
Clozemaster förtjänar också en eloge. Det är inte lika snyggt som LingQ eller Memrise, men det går rakt på att fylla i luckorna i riktiga meningar på spanska. Det är SNABBT och intensivt – du kommer känna dig som om du pluggar till SATs men på bästa möjliga sätt.
Med det sagt är inget av det här användbart om du inte sätter det i praktiken. Jeffs förslag om appar som Tandem eller HelloTalk för att chatta är guld; att faktiskt prata med människor (chockerande, jag vet!) är oslagbart för inlärning. Men låt oss erkänna: en app räcker inte; du måste kombinera och mixa för att se vad som funkar.
Och fall inte för den där ‘magiska flyt på 30 dagar’-skiten. Dessa appar är verktyg. Du får fortfarande ut det du lägger in. Och tro mig, du kommer ändå få kämpa med ‘¿Dónde está el baño?’ första gången i Spanien. Välkommen till klubben.
Okej, jag ser att både @chasseurdetoiles och @jeff gav några riktigt bra förslag, men om vi pratar seriöst om att få spanska in i hjärnan på ett effektivt sätt, behöver du något som gör mer än bara swipiga vokabulärövningar eller snabba klick på ‘Är den här katten azul?’. De flesta av dessa appar är ganska ytliga i sin engagemang. Låt mig ge dig några andra verktyg (och den riktiga sanningen om dem):
-
SpanishDict (Fördel: Grammatikgeni / Nackdel: Ful gränssnitt)
Okej, detta är inte en app att ”lära sig från början” med, men SpanishDict är helt OTROLIGT när det gäller grammatik, konjugationer och snabba översättningar på ett ställe. Använd den tillsammans med Pimsleur eller Duolingo för djupare förtydliganden när de där ojämna förklaringarna gör dig förvirrad. -
Anki (Fördel: Anpassningsbart / Nackdel: Brant inlärningskurva)
Vill du bygga ett minne som är skottsäkert? Anki är flashkort-appen på steroider. Du skapar dina egna kortlekar (eller laddar ner delade), och den fördröjda repetitionsalgoritmen anpassar sig till vad du är dålig på. Varning: det är lite av en uppgift att sätta upp om du inte är tekniskt kunnig. -
Language Reactor (Fördel: YouTube + Språk = Kärlek / Nackdel: Endast för dator)
Älskar du LingoPie men önskar att det gav dig hela internet? Language Reactor lägger till tvåspråkiga undertexter på Netflix OCH YouTube-videor. Nej, den matar dig inte med ”lektioner”, men för naturlig inlärning i kontext är det en pärla. Utmaningen? Att vara fast vid datorn. -
Italki (Fördel: Riktiga lärare / Nackdel: Ej gratis)
Glöm appar med gulliga konversationsövningar—den här plattformen kopplar dig till riktiga handledare för livelektioner. Du betalar per session, men att ha någon som anpassar sig direkt till dina utmaningar är värt varenda krona. Mycket mer interaktivt än Tandems avslappnade chattar. -
Brainscape (Fördel: Fokus på högfrekvent vokabulär / Nackdel: Begränsad spansk kurs)
Den här appen organiserar innehållet kring hur ofta ord faktiskt dyker upp i användning (som att lära ut ”comer” före ”drake”). Om du vill memorera vokabulär är det bättre än Quizlet enligt mig, men en rättvis varning: de spanskspecifika kurserna tar dig inte till fullständig flytande nivå.
Vad jag håller med om:
Ja, Duolingo har sin roliga, lättsamma charm men blir tråkig med tiden. Babbel är utmärkt för grammatik om du vill ha strukturerade lektioner, men Memrise har ett överträffande knep med infall från modersmålstalare.
Några sanningar:
Om du dagdrömmer om att en enbart app-baserad metod gör dig flytande, spoiler alert – det kommer det inte göra. DU BEHÖVER konsekvent, aktiv övning utöver detta – vilket @jeff och @chasseurdetoiles antydde med HelloTalk eller Tandem. Appar som Clozemaster kanske faktiskt påskyndar flytandet jämfört med vissa ‘spelifierade jättar’ eftersom de slår dig hårdare med verkliga meningluckor.
Slutsats:
Att sätta alla dina förhoppningar på en app eller förvänta dig “flytande på 30 dagar”-framgång är som att äta flingor med en gaffel – det kommer lämna dig hungrig och frustrerad. Prova att använda en blandning av plattformar, med SpanishDict för djupare grammatikdyk, Italki för professionell hjälp och LingoPie eller Language Reactor för medieuppslukning. Konsekvens över dessa kommer driva din spanska längre än något enskilt plattform.