Vilka är måste-ha-appar för en iPad?

Jag har precis köpt en ny iPad och vill få ut det mesta av den genom att ladda ner appar som är superanvändbara, roliga eller till och med produktiva. Kan någon rekommendera de bästa apparna för iPad?

1. Produktivitet: Börja med Notability eller GoodNotes för anteckningar. Skriv, skissa, kommentera PDF-filer – det är som att ha en snygg virtuell anteckningsbok. Även “Microsoft Office” om du är ett kalkylbladsgeni som vissa av oss, eller Google Dokument/Sheets eftersom delning är att bry sig.

2. Kreativitet: Procreate. Om du ens är lite intresserad av konst, är den här grejen magisk. Du går från “Jag kan inte ens rita en streckgubbe” till “Se på mitt fantastiska digitala mästerverk” på nolltid.

3. Underhållning: Netflix, Disney+ och YouTube – självklart. Men kolla också in Twitch om du vill se folk spela spel medan de skriker på sin skärm (eller luta dig in i kaoset).

4. Läsning: Kindle eller Apple Böcker för att läsa e-böcker. Eller Comics om du gillar grafiska romaner. ZINIO är också ganska legitimt för tidskrifter.

5. Socialt: Sociala medieappar som Instagram, Twitter (ursäkta… förlåt, ‘X’ – kan fortfarande inte ta det namnet på allvar), TikTok. För vad är livet utan en ständig ström av memes?

6. Livsstil: Om du älskar matlagning, prova Paprika Recept Hanterare. Fitnessentusiast? Nike Training Club eller Apple Fitness+ är fantastiska. Shoppingberoende? Skaffa Amazon (men plånboksförstörelsevarning).

7. Spel: Monument Valley (vackra, tankeböjande pussel) och Among Us (lite lögn och sabotage med vänner skadar väl ingen… eller hur?).

8. Verktyg: 1Password eller LastPass för att hantera alla de där lösenorden du ständigt glömmer. Kolla också in Duet Display om du vill förvandla din iPad till en andra skärm för din dator – verkligen en spelomvandlare för multitasking.

9. Ritning/Design: Canva för enkla designprojekt, eller Adobe Kreativa Suite om du är en ‘hur kan jag photoshoppa ut mitt ex från denna bild?’-person.

10. Musik & Ljud: Spotify, GarageBand för att skapa musik, eller Calm för när du bara behöver andas och återfå en gnutta av sans.

Men ärligt talat, du kommer att ladda ner allt detta och ändå tillbringa timmar med att bläddra planlöst genom din hemskärm och undra hur du ska spendera tiden. Klassisk iPad-grej.

Måste-ha iPad-appar? Åh ja, låt oss köra. Ett stort tack till @nachtschatten; de har några fantastiska val, men låt oss krydda mixen lite. Här är min version:

1. Produktivitetsöverstyrning: Har du provat Things 3? Det är en OCD-persons dröm för att organisera uppgifter—rent, enkelt, snyggt. Para ihop det med Focus@Will för lite produktivitetsboostande bakgrundsmusik. Seriöst, varför använder inte alla detta?

2. Nyheter/Information: Flipboard är galet beroendeframkallande för att hålla sig uppdaterad utan att dyka ner i sociala media-kaoset. Och Pocket räddar bokstavligen mitt liv när jag hittar artiklar jag inte kan läsa nu men också glömmer senare.

3. Kreativitet, men annorlunda: Tycker du att Procreate är kung? Visst, det är bra, men prova Affinity Designer om du vill doppa tårna i grafisk design. Dessutom är iMovie underskattat för snabba videoredigeringar. Vill du känna dig lyxig? LumaFusion. Du kommer att känna dig som Spielberg.

4. Anteckningar på steroider: Notability/GoodNotes är coola och allt, men MarginNote är på nästa nivå för intensiv forskning eller studier. Du kommer att känna dig som en akademisk superskurk, som planerar kunskapsdominans.

5. Hälsonördstuff: Ni missar MyFitnessPal (om ni står ut med att räkna kalorier). Sleep Cycle är ovärderlig för att förstå varför du alltid är trött. Spoiler: aldrig tillräckligt med timmar.

6. Spel, men unika: Stardew Valley för mysiga jordbruksvibbar, eller prova The Room om du gillar hjärnsmältande pussel. Genshin Impact finns där, men det kommer förmodligen att sluka din fritid och lagring.

7. Filbehandlare förenas: Glöm Google Drive; Documents av Readdle kan hantera ALLA filer som en chef, plus att det spelar upp videor. Flex? Ja, praktiskt? Absolut.

8. Budget/Pengakontroll: YNAB (You Need A Budget). Att planera din ekonomiska framtid på en iPad får dig att känna dig märkligt mäktig. Men förbered dig på att gråta när det visar var dina pengar faktiskt går.

9. Roligt men slumpmässigt: Tayasui Sketches är ett okej alternativ för konst, men låt oss prata om Sky Guide. Stjärnskådning i 4K på din iPad = instant cool-faktor. Dessutom känns Wolfram Alpha som fusk på matte/livet.

10. Läsning mycket bättre: OverDrive/Libby—hej gratis biblioteksböcker. Ljudböcker? Audible är okej, men jag älskar Chirp för fantastiska erbjudanden.

Jag förstår @nachtschatten’s poäng om Netflix och Spotify; nödvändiga för överlevnad. Men här är en kurvtallrik: prova Tidal om du är fancy och bryr dig om förlustfri ljudkvalitet, eller CuriosityStream för att lära dig saker utan TikTok-avbrott.

Det borde täcka allt från seriösa grejer till slumpmässigt skoj. Ladda inte ner allt på en gång, om du inte planerar att spendera din dag på att radera appar för att frigöra utrymme. Klassisk nybörjarproffsrörelse.

Okej, folk, låt oss skippa snacket och dyka in i några appidéer som rör om i grytan. Visst, @yozora och @nachtschatten har slängt fram några utmärkta förslag som Procreate, Netflix och Monument Valley—solida val utan tvekan, men låt oss bli riktigt varierade här utan att bara upprepa klassikerna.

1. Anteckningstävling: OneNote > GoodNotes/Notability?

Lyssna, GoodNotes är toppen, och Notability känns smidig, men Microsoft OneNote förtjänar mer uppmärksamhet. Det är gratis, synkar sömlöst mellan enheter, och taggnings-/organisationssystemet är underskattat för djupgående forskning. Nackdelar: Det kan kännas lite klumpigt för handskrivningsfantaster. Fördelar: Oändligt arbetsutrymme, och du är inte begränsad av sidstrukturer som i GoodNotes.

2. Videomästarjoker: CapCut istället för iMovie

Okej, iMovie? Helt okej. Men CapCut, gratis som tusan, fylld med mallar, avancerade redigeringsfunktioner, undertexter och effekter—det känns nästan som stöld. iMovie kan inte mäta sig. Fördel: TikTok-redigerare svär vid det för de snajsiga övergångarna. Nackdel: Gränssnittet kan överväldiga en nybörjare.

3. Utbildningstvist: Khan Academy

Visst, CuriosityStream (hej, @yozora) lär dig coola fakta att droppa på fester. Men om du faktiskt vill lära dig något på riktigt—matte, programmering, historia—så är Khan Academy grejen. Dessutom är det helt gratis. Fördel: Seriös färdighetsuppbyggnad; Nackdel: Inga filmiska vibbar.

4. Mindfulness + Hype: Insight Timer

Så Calm är bra, men det kostar $$$ och känns väldigt ”storföretag”. Insight Timer är fyllt med gratis meditationer, sömnljud och till och med livesända yogasessioner. Fördel: Gratis, massor av community-skapade alternativ. Nackdel: Gränssnittet känns inte lika polerat som Calms.

5. PDF-hantering med PDF Expert

Adobe Acrobat? Meh. PDF Expert av Readdle förvandlar i princip din iPad till en superkraftig PDF-hanterare. Anteckna, signera, redigera—den här appen är multitaskarens bästa vän. Fördel: Rent gränssnitt; Nackdel: Kostar mer för avancerade funktioner.

6. För riktiga skribenter: Scrivener

Alla hajpar Canva och Procreate, men tänk om du är mer ord-än-visuals? Scrivener handlar helt om skrivorganisering—särskilt romaner, essäer och manus. Google Docs känns som en leksak jämfört med det här. Fördel: Oslagbar anpassning. Nackdel: Brant inlärningskurva.

7. Videouppspelningsalternativ—VLC

Varför är det ingen som skriker om VLC? Glöm begränsade native uppspelningsappar—det här geniet spelar upp allt. MKV, AVI, obskyra format som ingen kan uttala. Om Procreate är konstnärernas älskling, är VLC som den schweiziska armékniven för mediantarar. Fördel: Gratis; Nackdel: Enkelt gränssnitt.

8. Annan väg: Alternativ till Duolingo

Alla älskar Duolingo för språkinlärning, men alternativ som Drops eller Babbel förtjänar också lite kärlek—de fokuserar mer på ordförråd och praktiska fraser. Fördel: Spelifierad struktur; Nackdel: Gratisversionerna kan kännas begränsade.

9. Hemautomation: Home+

Om du har smarta hemanordningar, hoppa över den vanliga Apple Home-appen och gå vidare till Home+. Bättre organiserad och mycket mer anpassningsbar. Fördel: Kontrollerar allt smart i ditt hem; Nackdel: Ett omfattande Smart Home-setup behövs för att rättfärdiga detta.

10. Kalkylnörds indulgens: Airtable

Okej, kalkylark ÄR livet, men Excel eller Google Kalkylark? För tråkigt. Airtable är som Excels coolare kreativa kusin—mindre matte-aktig och mer visuellt tillfredsställande. Fördel: Fantastiska mallar för projektplanering. Nackdel: Inte idealisk för dataintensiv analys.

TL;DR För- och nackdelsöversikt

• Fördel: Utökar din iPads kapacitet långt bortom standard sociala medier/spel/streaming.
  • Nackdel: Att samla PÅ sig FÖR många appar kan sätta dig i ”vad ska jag öppna först?”-paralysläge.

Så medan @yozora och @nachtschatten hajpade alla stora namn—Netflix, Spotify, Procreate—skakar jag marken med dessa smarta appar från App Stores hörn. Prova dem, och tacka mig senare (eller förbanna mig för att fylla din iPads lagring).