Wat is de beste software voor reparatie van harde schijven die je hebt gebruikt?

Mijn externe harde schijf begon tikkende geluiden te maken en nu detecteert Windows hem nog maar soms. Ik probeer belangrijke bestanden te herstellen voordat ik de schijf vervang, maar ik wil de situatie niet verergeren met de verkeerde software voor reparatie van harde schijven. Welke tools heb je met succes gebruikt voor HDD-reparatie, slechte sectoren of gegevensherstel?

Er is eigenlijk niet één reparatietool voor harde schijven die alles andere overtreft. Het hangt af van wat er daadwerkelijk mis is met de schijf. Een ontbrekende partitie is een ander probleem dan slechte sectoren, en beide verschillen weer van een schijf die fysiek aan het overlijden is.

Als de gegevens belangrijk zijn, begin dan met herstel voordat je iets probeert te repareren. Reparaties kunnen de schijf wijzigen, en dat kan herstel moeilijker maken.

Disk Drill is meestal de eerste waar ik naar zou grijpen wanneer bestanden ontbreken, Windows de schijf wil formatteren, of de partitie RAW is geworden. De belangrijkste kracht is gegevensherstel, en het kan ook een schijfimage maken voordat je aan een instabiele schijf werkt. Het heeft ook S.M.A.R.T.-bewaking, en de interface is een stuk minder intimiderend dan die van de meeste herstelsoftware.

Voordelen

1. Sterk bestandsherstel.
  2. Eenvoudig genoeg voor beginners.
  3. Kan een image maken van een defect rakende schijf vóór herstel.
  4. Bevat S.M.A.R.T.-gezondheidsbewaking.

Nadelen

1. Het is eigenlijk geen echte reparatietool.

Disk Drill – beste algemene keuze voor situaties waarin herstel eerst komt

Voor partitieproblemen is TestDisk degene die vaak wordt genoemd, en met goede reden. Als een schijf plotseling als niet-toegewezen wordt weergegeven, een partitie verdwijnt of de opstartsector beschadigd is, kan TestDisk zeer effectief zijn. De keerzijde is dat het tekstgebaseerd is, dus het is niet het soort hulpmiddel waar je blind doorheen moet klikken.

Voordelen

1. Gratis.
  2. Erg goed in partitie- en opstartsectorreparatie.
  3. Werkt op veel besturingssystemen.

Nadelen

1. Interface in commandoregelstijl.
  2. Niet vergevingsgezind als je niet begrijpt wat je verandert.

TestDisk – beste gratis optie voor partitiereparatie

Hard Disk Sentinel draait meer om weten wanneer een schijf achteruitgaat dan om het achteraf repareren ervan. Het houdt S.M.A.R.T.-gegevens, temperaturen, slechte sectoren en de algemene toestand van de schijf bij. Het is nuttig wanneer je probeert te beslissen of een schijf nog veilig te gebruiken is of moet worden vervangen.

Voordelen

1. Gedetailleerde informatie over de schijfgezondheid.
  2. Kan vroegtijdig waarschuwen voor uitval.
  3. Ondersteunt HDD's, SSD's, USB-schijven en RAID-configuraties.

Nadelen

1. Geen bestandsherstel.
  2. Betaalde software.

Hard Disk Sentinel – beste voor bewaking van schijfgezondheid

Als je sectorproblemen van dichterbij wilt bekijken, is Victoria HDD/SSD een solide keuze. Het kan het schijfoppervlak gedetailleerd scannen en proberen sectoren te remappen. Het is meer een diagnostisch hulpmiddel dan iets wat ik aan een beginner zou geven, maar het is nuttig wanneer je wilt zien wat er op sectorniveau gebeurt.

Voordelen

1. Gratis.
  2. Goede oppervlaktescans en diagnostiek.
  3. Toont gedetailleerde S.M.A.R.T.-gegevens.

Nadelen

1. De interface is niet erg beginnersvriendelijk.
  2. Herstelt geen bestanden.

Victoria HDD/SSD – beste voor diagnose van slechte sectoren

DiskGenius is meer een gemengde gereedschapskist. Het bevat partitiebeheer, klonen, back-uptools, bestandsherstel en enkele reparatiefuncties. Ik zou het niet als eerste keuze nemen voor iemand die slechts eenmalig bestanden moet herstellen, maar het is handig als je vaak met schijven werkt en meerdere hulpmiddelen op één plek wilt hebben.

Voordelen

1. Veel schijfgerelateerde functies in één app.
  2. Nuttige hulpmiddelen voor partitieherstel.
  3. Bevat opties voor klonen en back-up.

Nadelen

1. De interface kan druk aanvoelen.
  2. Sommige hulpmiddelen zijn alleen beschikbaar in de betaalde versie.

DiskGenius – goede alles-in-één schijfutility

Het belangrijkste is om een defect rakende schijf niet eindeloos als een softwareprobleem te behandelen. Als hij klikt, uit Windows verdwijnt, extreem traag wordt of er nieuwe slechte sectoren bijkomen, haal dan eerst de belangrijke bestanden eraf. Als het kan, maak dan een image van de schijf voordat je iets anders doet en vervang hem daarna. Software kan logische schade herstellen, maar versleten koppen, een slechte motor of beschadigde platters kan het niet repareren.

Als de schijf helemaal niet wordt gedetecteerd, schurende of harde klikkende geluiden maakt, of gegevens bevat die je absoluut niet kunt verliezen, blijf dan niet experimenteren met willekeurige tools. Een professioneel dataherstellaboratorium is duur, maar een mechanisch defecte schijf herhaaldelijk inschakelen kan herstel moeilijker of zelfs onmogelijk maken.

Koppel hem voorlopig los en voer geen CHKDSK uit, repareer geen bad sectors en doe geen oppervlaktescans op de originele schijf. Als hij klikt en uitvalt, mag Disk Drill of een andere herstelapp alleen een image/kloon aanraken als je die kunt maken, anders is een lab de veiligere keuze omdat software een falende kop niet kan repareren.

Klikken is niet iets wat “reparatiesoftware” oplost. Hooguit kan software leesbare gegevens kopiëren voordat de schijf verder achteruitgaat. Controleer voordat je iets koopt eerst één keer de saaie dingen: een andere USB-kabel, een andere poort, en als het een externe 3.5’-schijf is, de juiste voedingsadapter. Een zwakke adapter kan ervoor zorgen dat een schijf klikt en verdwijnt. Als hij daarna nog steeds klikt, stop dan met het testen ervan in Windows en laat geen enkel hulpmiddel het bestandssysteem “repareren”. Disk Drill is prima voor herstel vanaf een image, maar scans direct uitvoeren op een schijf die steeds offline gaat, is gokken met de resterende levensduur van de schijf.

Beschouw ook de behuizing als verdacht. Een haperende USB-bridge kan een goede schijf dood laten lijken, dus als de gegevens belangrijk zijn en de schijf intern SATA is, zou ik proberen deze te klonen via een goede dock of adapter voordat ik Windows de schuld geef of herstelsoftware kies. Disk Drill is prima nadat je een image hebt, maar het zou niet mijn eerste stap zijn bij een klikkende schijf.