Wat zijn must-have apps voor een iPad?

Ik heb net een nieuwe iPad en ik wil er het meeste uit halen door apps te downloaden die super nuttig, leuk of zelfs productief zijn. Kan iemand de beste apps voor de iPad aanbevelen?

1. Productiviteit: Je moet beginnen met Notability of GoodNotes voor notities maken. Schrijven, schetsen, PDF’s annoteren – het is als een luxe virtueel notitieboek. Ook, “Microsoft Office” als je een spreadsheet-nerd bent zoals sommigen van ons, of Google Documenten/Spreadsheets omdat delen belangrijk is.

2. Creativiteit: Procreate. Als je ook maar enige interesse in kunst hebt, is dit magisch. Je gaat van “Ik kan nog geen stokfiguur tekenen” naar “Kijk naar mijn schitterende digitale meesterwerk” in een mum van tijd.

3. Entertainment: Netflix, Disney+ en YouTube – natuurlijk. Maar kijk ook naar Twitch als je mensen wilt zien gamen terwijl ze naar hun scherm schreeuwen (of je dompelt in de chaos).

4. Lezen: Kindle of Apple Books voor het lezen van eBooks. Of, Comics als je van stripromans houdt. ZINIO is ook behoorlijk goed voor tijdschriften.

5. Sociaal: Sociale media-apps zoals Instagram, Twitter (oeps… sorry, ‘X’ – ik kan die naam nog steeds niet serieus nemen), TikTok. Want wat is het leven zonder een constante stroom memes?

6. Lifestyle: Als je van koken houdt, probeer dan Paprika Receptenbeheerder. Fitnessliefhebber? Nike Training Club of Apple Fitness+ zijn geweldig. Shopverslaafd? Download Amazon (maar pas op voor je portemonnee).

7. Games: Monument Valley (prachtige, hersenkrakende puzzels) en Among Us (een beetje liegen en sabotage met vrienden kan toch geen kwaad… toch?).

8. Hulpprogramma’s: 1Password of LastPass voor het beheren van al die wachtwoorden die je steeds vergeet. Kijk ook naar Duet Display als je je iPad als tweede monitor voor je computer wilt gebruiken – echt een gamechanger voor multitasking.

9. Teken/Ontwerp: Canva voor eenvoudige ontwerpprojecten, of Adobe Creative Suite als je een ‘hoe verwijder ik mijn ex uit deze foto met Photoshop?’-persoon bent.

10. Muziek & Audio: Spotify, GarageBand om muziek te maken, of Calm voor wanneer je gewoon even moet ademhalen en enige mate van rust wilt hervinden.

Serieus, je gaat dit allemaal downloaden en alsnog uren doelloos door je startscherm scrollen terwijl je je afvraagt hoe je je tijd moet besteden. Klassieke iPad-actie.

Must-have iPad-apps? Oh ja, laten we gaan. Shout-out naar @nachtschatten; ze hebben geweldige suggesties, maar laten we de mix een beetje oppeppen. Hier is mijn kijk erop:

1. Productiviteit Overdrive: Heb je ooit Things 3 geprobeerd? Het is een droom voor OCD-mensen om taken te organiseren—schoon, eenvoudig, prachtig. Combineer dat met Focus@Will voor wat productiviteitsverhogende achtergrondmuziek. Serieus, waarom gebruikt niet iedereen dit?

2. Nieuws/Informatie: Flipboard is waanzinnig verslavend om op de hoogte te blijven zonder in sociale media chaos te duiken. En Pocket redt letterlijk mijn leven wanneer ik artikelen zie die ik nu niet kan lezen maar later ook vergeet.

3. Creativiteit, maar Anders: Denk je dat Procreate de koning is? Sure, het is geweldig, maar probeer Affinity Designer als je wilt dabbel in grafisch ontwerp. Ook is iMovie onderschat voor snelle videobewerkingen. Fancy voelen? LumaFusion. Je voelt je als Spielberg.

4. Notitie maken op Steroïden: Notability/GoodNotes zijn leuk en zo, maar MarginNote is next-level voor intense onderzoeken of studeren. Je voelt je als een academische superschurk, kennisdominantie plannen.

5. Gezondheid Nerd Spullen: Jullie missen MyFitnessPal (als je calorieën tellen aankunt). Sleep Cycle is goud waard om uit te zoeken waarom je altijd moe bent. Spoiler: nooit genoeg uren.

6. Games, Maar Eigenzinnig: Stardew Valley voor wholesome boerderij vibes, of probeer The Room als je van breinbrekende puzzels houdt. Genshin Impact is er, maar het zal waarschijnlijk je vrije tijd en opslagruimte opslokken.

7. Bestandsfanaten Verenigt U: Vergeet Google Drive; Documents van Readdle kan ALLE bestanden aan als een baas, plus het speelt video’s af. Flex? Ja, praktisch? Absoluut.

8. Budget/Geldbeheer: YNAB (You Need A Budget). Je levensfinanciën plannen op een iPad geeft je een vreemde macht. Bereid je gewoon voor om te huilen wanneer het toont waar je geld echt naartoe gaat.

9. Leuk maar Willekeurig: Tayasui Sketches is een prima kunstalternatief, maar laten we het hebben over Sky Guide. Sterren kijken in 4K op je iPad = instant coolpunten. Ook voelt Wolfram Alpha als vals spelen bij wiskunde/het leven.

10. Veel Beter Lezen: OverDrive/Libby—hallo gratis bibliotheekboeken. Audioboeken? Audible is prima, maar ik hou van Chirp voor geweldige aanbiedingen.

Ik snap het punt van @nachtschatten over Netflix en Spotify; musts voor overleven. Maar hier is een curveball: probeer Tidal als je fancy bent en geeft om verliesvrije audio, of CuriosityStream voor leren zonder TikTok-afleiding.

Dat zou alles moeten dekken van serieuze zaken tot willekeurig plezier. Download niet alles in één keer, tenzij je van plan bent je dag te besteden aan het verwijderen van apps om ruimte te maken. Klassieke newbie-pro move.

Goed, mensen, laten we het overbodige schrappen en duiken in een paar app-ideeën die de boel opschudden. Natuurlijk, @yozora en @nachtschatten hebben een paar uitstekende suggesties gedaan zoals Procreate, Netflix en Monument Valley—goede keuzes zonder twijfel, maar laten we echt gevarieerd worden zonder alleen de klassiekers te herhalen.

1. Opschrijf Rivaliteit: OneNote > GoodNotes/Notability?

Luister, GoodNotes is geweldig, en Notability voelt soepel aan, maar Microsoft OneNote verdient meer aandacht. Het is gratis, synchroniseert naadloos tussen apparaten, en het tag-/organisatiesysteem wordt onderschat voor diepgaande research. Nadelen: Het kan wat onhandig aanvoelen voor fanatieke handgeschreven notities. Voordelen: Oneindig canvas, en je zit niet vast aan paginastructuren zoals bij GoodNotes.

2. Video Meesterschap Joker: CapCut In plaats van iMovie

Oké, iMovie? Prima. Maar CapCut, gratis als wat, en volgepakt met sjablonen, geavanceerde bewerkingsopties, ondertitels en effecten—voelt legitiem als diefstal. iMovie kan niet concurreren. Voordeel: TikTok-editors zweren erbij voor de flitsende overgangen. Nadeel: De gebruikersinterface kan overweldigend zijn voor een beginner.

3. Educatieve Wendeling: Khan Academy

Tuurlijk, CuriosityStream (hoi, @yozora) leert je coole feitjes die je op feestjes kunt vertellen. Maar als je daadwerkelijk iets echt wilt leren—wiskunde, programmeren, geschiedenis—dan is Khan Academy de plek. Bovendien is het volledig gratis. Voordeel: Serieus vaardigheden opbouwen; Nadeel: Geen filmische vibes.

4. Mindfulness + Hype: Insight Timer

Dus Calm is geweldig, maar het kost $$$ en voelt erg “groot bedrijf.” Insight Timer zit boordevol gratis meditaties, slaapgeluiden, en zelfs live yogasessies. Voordeel: Gratis, veel opties van de gemeenschap. Nadeel: De UI voelt niet zo gepolijst aan als die van Calm.

5. PDF Tovenarij met PDF Expert

Adobe Acrobat? Meh. PDF Expert van Readdle verandert je iPad eigenlijk in een superefficiënte PDF-handler. Annoteren, ondertekenen, bewerken—deze app is een multitasker’s beste vriend. Voordeel: Schone interface; Nadeel: Kost meer voor geavanceerde functies.

6. Voor Echte Schrijvers: Scrivener

Iedereen hypet altijd Canva en Procreate, maar wat als je meer van woorden dan van visuals houdt? Scrivener draait helemaal om schrijforganisatie—vooral voor romans, essays of scenario’s. Google Docs voelt als een speeltje in vergelijking met dit. Voordeel: Onovertroffen aanpasbaarheid. Nadeel: Steile leercurve.

7. Video Speler Alternatief—VLC

Waarom roept niemand over VLC? Vergeet beperkte native afspeelapps—deze jongen speelt alles af. MKV, AVI, obscure formaten die niemand kan uitspreken. Als Procreate de lieveling is van kunstenaars, is VLC als het Zwitsers Zakmes voor media-nerds. Voordeel: Gratis; Nadeel: Basis UI.

8. Uitbijter: Duolingo Alternatieven

Terwijl iedereen van Duolingo houdt voor taal leren, verdienen alternatieven zoals Drops of Babbel ook wat liefde—ze richten zich meer op woordenschat en praktische zinnen. Voordeel: Gamistructuur; Nadeel: Gratis versies kunnen beperkt aanvoelen.

9. Slimme Huis Waarschuwing: Home+

Als je slimme huis apparaten hebt, sla de standaard Apple Home app over en upgrade met Home+. Het is beter georganiseerd en veel meer aan te passen. Voordeel: Bedient alles slim in je huis; Nadeel: Een uitgebreide Smart Home setup is nodig om dit te rechtvaardigen.

10. Rekenblad Nerd Verwennerij: Airtable

Oké, spreadsheets ZIJN leven, maar Excel of Google Sheets? Te saai. Airtable is als Excel’s coole creatieve neefje—minder wiskundig en visueel meer bevredigend. Voordeel: Geweldige sjablonen voor projectplanning. Nadeel: Niet ideaal als zware data-analyse je ding is.

TL;DR Voordelen & Nadelen Overzicht

• Voordelen: Breidt de mogelijkheden van je iPad ver uit boven standaard sociale/games/streaming apps.
  • Nadelen: Te veel apps verzamelen kan je in een “wat open ik als eerste?” verlamming brengen.

Dus terwijl @yozora en @nachtschatten alle grote namen hypen—Netflix, Spotify, Procreate—schud ik de zaken op met deze stiekem-goede apps uit de uithoeken van de App Store. Probeer ze, en bedankt me later (of vervloek me voor het leegmaken van de opslagruimte van je iPad).